KlokArt 2017-0530 - 70 % slevy 2017_05Výstava Karel 2017-05Kniha měsíce 2017-05Aspekty mužství

KlokArt 2017-0530 - 70 % slevy 2017_05Výstava Karel 2017-05Kniha měsíce 2017-05Aspekty mužství
BONUSY PRO VÁS
ČASOPISY SLEVY 30 – 70%
Bůh je větší než naše srdce

Bůh je větší než naše srdce

Vaše cena s DPH
179 Kč 161 Kč
Ušetříte
Dostupnost
Skladem

Košík

Autor
Podtitul
Příběh ztraceného syna
Překladatel
Rychlá, Soňa
Nakladatel
Portál
ISBN
978-80-262-0785-6
Počet stran / vazba
112 / Brožovaná
Rok vydání
2015
Kód
13104201
EAN
9788026207856
Obálka v tiskové kvalitě


Kniha postních meditací švýcarského dominikána nad podobenstvím o marnotratném synu se dotýká základních duchovních otázek člověka – viny, odpuštění, láskyplného přijetí... V jednotlivých kapitolách, pojednávajících např. o diskrétnosti, bezmocnosti i síle Boží lásky, o odlišném „pracovním“ a „mzdovém“ řádu platícím u Boha, opravuje autor představu, kterou o Bohu mají mnozí lidé: Bůh není mrzutý mravokárce a mstitel, neřídí se podle schématu výkon – odměna, nezatracuje nikoho, ale je skutečně milujícím otcem, který chce, aby šel člověk životem jako svobodný a šťastný.

Johannes Brantschen OP byl profesorem dogmatiky na univerzitě ve švýcarském Fribourgu.

Bůh je větší než naše srdce
Bůh je větší než naše srdce
Bůh je větší než naše srdce
Bůh je větší než naše srdce
Bůh je větší než naše srdce
Bůh je větší než naše srdce
Bůh je větší než naše srdce
Johannes B. Brantschen, Bůh je větší než naše srdce. Příběh ztraceného syna – rec. P. Ambros

Originál knihy Gott ist grösser als unser Herz vyšel poprvé v roce 1980 jako upravená sbírka velikonočních kázání. Autor sám, známý švýcarský teolog Johannes B. Brantschen OP (1935), patří k teologům, kteří – aniž by dělali velký lomoz svým psaním – „udávají tón“ teologické diskuzi s přesahem do praxe pastorační i spirituální. Již řadu desetiletí je tento osmdesátiletý emeritní profesor fundamentální teologie ve Fribourgu považován za autora citlivých, diskrétně formulovaných a přiléhavých statí, které jsou špičkou současné švýcarské německy psané spirituální teologie. Pracuje intenzivně na tom, aby překonal rozdíl mezi teologickou reflexí, duchovní zkušeností a pastorační praxí. Chce obnovit vnitřní propojenost života, teologie a církevní praxe.

Českému čtenáři není neznám. Jeho příspěvek zazněl v roce 2008 v Almanachu k 65. narozeninám tehdejšího hradeckého biskupa Dominika Duky OP (Nelítostný Bůh Bible. Několik poznámek na pomoc čtenářům Bible, kteří nejsou teology, in In Spiritu Veritatis. Almanach k 65. narozeninám Dominika Duky OP, Krystal OP, Praha 2008, s. 27–40). Již před tím, v roce 1994, v překladu Jana Jandourka, vyšla jeho často vydávaná publikace Proč nás dobrý Bůh nechává trpět? (Scriptum, Praha 1994). Slovensky vyšla tatáž kniha v jezuitském nakladatelství Dobrá kniha pod názvem Prečo nás dobrý Boh necháva trpieť? (Bratislava 2006). Recenzovaná kniha vyšla poprvé česky v nakladatelství Vyšehrad v roce 1998 (Bůh je větší než naše srdce. Příběh ztraceného syna, Vyšehrad, Praha 1998, 95 stran. ISBN 80-7021-271-3).

Brantschen jako představitel novější teologie přichází s alternativním výkladem klasické představy o důvodech příchodu Krista na tento svět, jak je formuloval Anselm z Canterbury († 1109) ve své satisfakční teorii. Místo názoru o nekonečných zásluhách života a utrpení Ježíše Krista v nich vidí Ježíšovu solidaritu s člověkem a reprezentaci lidského rodu před Bohem. Švýcarský dominikán následkem toho nevnímá Boha na základě vnějších zásluh postavených na právu, ale z pohledu naprostého ztotožnění se Boha s Kristovou smrtí na kříži jako obětí za spásu všech lidí. Naděje na úplné usmíření člověka s Bohem spočívá v tom, že Bůh ve své vznešenosti a slávě se v dějinách přibližuje k člověku svojí obětí jako zcela bezmocná a zároveň jako vše překonávající láska. Ale i tam, kde láska není opětována a darována dále, můžeme doufat v Boží jednání, které je účinné a spásu přináší. Teprve v této chvíli má – tradičně řečeno – účinná milost (gratia efficax) své opodstatnění a naplnění. Protože „Bůh je větší než naše srdce“ (1Jan 3,20) – můžeme mu důvěřovat –, uskutečňuje usmíření tam, kde jej člověk odmítá.

Onen důraz na svobodné přilnutí člověka k Bohu je navíc prodchnut v celé knize velikonočními odkazy, které celé knize dávají mimořádně radostný ráz očekávání.

prof. Pavel Ambros, Cyrilometodějská teologická fakulta UPOL

Recenze zpracována pro nakladatelství Portál.