Viktorka HodonínKniha měsíce 2016-07Piráti z Ledového moře
Dětská kresba jako diagnostický nástroj

Dětská kresba jako diagnostický nástroj

Vaše cena s DPH
349 Kč 314 Kč
Ušetříte
Dostupnost
Skladem

Košík

Autor
Překladatel
Bodnárová, Kateřina
Nakladatel
Portál
ISBN
978-80-262-0499-2
Počet stran / vazba
208 / Brožovaná
Rok vydání
2013
Kód
22307901
EAN
9788026204992
Obálka v tiskové kvalitě


Dětská kresba má své místo při psychologickém vyšetření dítěte. Vypovídá o jeho vnitřním světě, jeho představivosti, kreativitě. Využívá se také během psychoterapie; vychovatelům prozrazuje stupeň vývoje dítěte vzhledem k průměru (pokročilejší, nebo opožděný vývoj).

Autor, klinický psycholog, vychází ve své knize ze své klinické psychologické praxe s dětmi a dospívajícími. Věnuje se nejprve tzv. volným kresbám, ukazuje vyjádření úzkosti, traumatických epizod a sexuálního násilí v kresbách dětí. Dále porovnává volné kresby s testovými kritérii TAT a přestavuje modelové záznamy postupů při rozhovorech s jednotlivými dětmi, analýzy obrázků a vytváří analytické tabulky grafických postupů v kresbě.

V závěru jsou analyzovány tematické kresby (lidské postavy, kresby, rodiny, stromu aj.), které autor využívá ve své praxi a pro něž navrhuje interpretační postupy.
Knihu budou s prospěchem číst dětští psychologové a terapeuti, studující psychologie, rodiče.

Georges Cognet, klinický psycholog, psychoterapeut, přes dvacet let se věnuje psychologickému studiu dětského grafického projevu a jeho využití v psychoterapii, vyučuje ve Škole praktických a odborných psychologů při ECPA (Škola při centru aplikovane psychologie). Je autorem odborných a studijních publikací, např. Úvodu do školní psychologie.

Dětská kresba jako diagnostický nástroj
Dětská kresba jako diagnostický nástroj
Dětská kresba jako diagnostický nástroj
Dětská kresba jako diagnostický nástroj
Dětská kresba jako diagnostický nástroj
Dětská kresba jako diagnostický nástroj
Cognet G.: Dětská kresba jako diagnostický nástroj – rec. M. Nakonečný

Jedním z principů duševního života je, že se utváří a projevuje v jednotě s předmětnou činností jako je třeba práce nebo sport. A projevuje se také v produktech činnosti, z nichž psychologicky velmi významnou úlohu hraje výtvarná činnost. Tak jsou oblíbeným předmětem psychologických monografií o výtvarných umělcích pojednání o životě a díle takových psychologicky pozoruhodných osobností, jako byli třeba van Gogh a Gaugin. Ke spontánním, oblíbeným produktům činnosti patří u dítěte zejména taková forma jeho výtvarné činnosti, jakou je kresba, a proto je dětská kresba již celá desetiletí oblíbeným prostředkem psychodiagnostiky dítěte.

Proto zde recenzovaná kniha francouzského klinického psychologa F. Cogneta představuje cenný příspěvek nejen jako psychodiagnostický prostředek pro klinickou psychologii dítěte, ale také pro vhled do světa dětských představ o světě a životě projevující se množstvím pozoruhodných symbolů (např. vyjádření radostného nebo naopak úzkostného vyladění dítěte, téma kresby vyjadřující jeho touhy nebo obavy atd.). Cognet uvádí, že „kresba se vztahuje k takovým hlavním pojmům, jako jsou svoboda, fantazie, seberealizace, vztah k druhým … přispívá k vytvoření jedinečného životního příběhu … je jakýmsi zrcadlem, více či méně jasně odrážejícím vnitřní uspořádání či konflikty subjektu“. To znamená, že „je tedy kresba nevyhnutelně projevem subjektivní dimenze dítěte“, řekli bychom, že otevírá pohled na panorama i hloubky dětského duševního života.

Autor podává srozumitelný výklad dětské kresby jako obrazu dětské duše a spatřuje pozoruhodný aspekt její produkce v tom, že „stejně jako řeč, i dětská kresba potřebuje pozorovatele, povzbuzení a interpretaci, aby se mohla zrodit a úspěšně vzkvétat“. Celá tato kniha je potom věnována nejprve podrobnému úvodu k psychologickému vhledu do obsahu a poselství dětských kreseb (témata jako jsou fantazie, imaginace, symbolika, volná kresba, „symptomatická vyjádření v kresbě“), psychologickému vyšetření kresby a přehledu testů tématických kreseb (jako jsou kresby lidské postavy, rodiny a kromě jiného symbolů plná kresba stromu). Knihu uvítají nejen kliničtí psychologové, ale i rodiče, které autor vede k tomu, aby kresbu svého dítěte rozvíjeli také jako prostředek komunikace s ním.

Prof. Milan Nakonečný, 24. 3. 2014

Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál.