Viktorka HodonínKniha měsíce 2016-07Piráti z Ledového moře
Jóga, hry a pohádky

Jóga, hry a pohádky

Vaše cena s DPH
185 Kč 167 Kč
Ušetříte
Dostupnost
Skladem

Košík

Autor
Podtitul
Soustředění, pozitivní vztahy, držení těla, obratnost
Ilustrátor
Šobrová, Lenka; Voplakalová, Eliška
Nakladatel
Portál
ISBN
978-80-7367-924-8
Počet stran / vazba
120 / Brožovaná
Rok vydání
2011
Kód
23204603
EAN
9788073679248
Obálka v tiskové kvalitě


Soustředění, pozitivní vztahy, obratnost a držení těla
Jógové pozice působí na správné držení těla a udržují rovnováhu důležitých životních funkcí. Kniha obsahuje 21 lekcí po 45 minutách. V každé najdeme pohádku, téma k zamyšlení, výtvarnou činnost k danému tématu a pohybovou hru. Příběhy, k nimž náměty dodávaly samy děti, učí rozeznávat skutečné životní hodnoty a jsou nenásilnou motivací k jógovému cvičení. Děti se k pohádce připojují jednotlivými ásanami (např. Králíček, Měsíc, Okénko), popsanými v úvodu. Cvičení jógy jim umožní vyjádřit spontánní radost z pohybu, dodá jim dobrou náladu a naučí je, jak se zklidnit, nebo naopak získat energii. Po cvičení společně přemýšlejí o tom, jaké poučení si z příběhu mohou odnést, a vyrobí si něco, co jim bude pohádku připomínat. Nakonec si zahrají tematickou hru. Kniha bude inspirací pro učitele MŠ a ZŠ, pro vychovatele, vedoucí a cvičitele jógy, kteří pracují s dětmi ve věku od 4 do 9 let. Mohou ji využít také rodiče, kteří si s dětmi chtějí zacvičit, pohrát nebo popovídat.

Jóga, hry a pohádky
Jóga, hry a pohádky
Jóga, hry a pohádky
Jóga, hry a pohádky
Věra Rojová-Síta: Jóga, hry a pohádky
Recenzovaná publikace představuje praktickou příručku pro cvičení s dětmi. Vychází z poznatků jógových cvičení a dlouhodobých zkušeností autorky s praktickým cvičením jógy ve všech věkových kategoriích.
Ing. Věra Rojová zde uplatňuje svůj nevšední talent pro práci s dětmi. Využívá prvků jógovch pozic (asán) a tvůrčím způsobem je modifikuje tak, aby byly vhodné pro danou kategorii dětí. Je možné odpovědně říci, že pravidelné provádění popsaných cviků pozitivně ovlivní děti jak tělesně, tak i psychicky. Knížka je určená pro předškolní a primární výchovu, pro děti ve věku od 4 do 9 let. Domnívám se však, že by ji ocenily i starší děti. Trpělivým rodičům, kteří by si chtěli s dětmi zacvičit, přinese nejen osvěžení, ale i nové přístupy. Jsou zde totiž využita i specifika pohledu na život specifická pro jógu a jsou podávána způsobem zvláště vhodným pro děti – formou pohádek. Jejich srozumitelnost i moudrost pak může oslovit i rodiče.
Publikace je členěná do tří částí. První, úvodní, popisuje, jak knížka vznikla a jak může být využívána. Dále obsahuje kapitoly „Vzorová hodina“ s podrobným popisem, jak by měla vypadat a co obsahovat. V další kapitole jsou přehledné pokyny ke cvičení. Jejich dodržování by mělo zajistit jeho maximální účinnost. Následující část – „Pohádky ke cvičení“ obsahuje 21 lekcí. Prvá, stěžejní část lekce obsahuje pohádku. Při jejím vyprávění – autorka upřednostňuje tuto formu před méně poutavým čtením - děti cvičí pozice, jejichž názvy pohádka obsahuje. Na konci každého „pohádko-cvičení“ je dětem předloženo „téma k zamyšlení“. To v kostce shrnuje poučení, které pohádka obsahovala. V následující části děti dostávají praktický tvořivý úkol. Je to výroba nějakého předmětu – např. papírové vlaštovky či medvěda z kolíčků na prádlo, vybarvování omalovánky aj. . Tato „praxe“ má vždy návaznost na předchozí cvičení (pohádku). Pak následuje pohybová hra, např. na letiště, na manéž atp. Má za úkol u dětí navodit radost z pohybu nebo jejich ztišení.
V další části „Jógové cviky“ jsou obsažené abecedně seřazené popisy jednotlivých cviků. Jsou praktické, názorné a doplněné jednoduchými, avšak velmi instruktivními kresbami. Všechny tyto cviky jsou používány v jednotlivých pohádkách. V závěru publikace je uvedena použitá literatura spolu s další, doporučenou literaturou, která se tímto tématem zabývá.
Na celé této útlé knížce o 115 stranách je patrné, že byla vytvořena na základě hlubokých praktických zkušeností. Jak autorka uvádí, všechny pohádky vznikly v součinnosti a na přání dětí, které zjevně milovaly svou cvičitelku. V publikaci je zřejmý vysoce kladný přístup k dětem a snaha o vytváření láskyplné atmosféry v průběhu práce s nimi. Text je doprovázen jednoduchými ilustracemi, které mají několik funkcí. Jednak vhodně uvádějí jednotlivé pohádky – cvičení, jednak slouží k popisu cviků – poloh, které děti při pohádkách cvičí. Další obrázky slouží jako předlohy k omalovánkám pro děti, nebo jako návody ke zhotovení nějakého předmětu. Všechny ilustrace jsou přes svou jednoduchost výrazně instruktivní a inspirující.
Tuto půvabnou knížku, napsanou s láskou k dětem, lze vřele doporučit nejen cvičitelům či rodičům, ale zvláště učitelům a vychovatelům k inspiraci výchovy dětí i v poněkud jiném, méně obvyklém uceleném systému.

PhDr.Marie Renotiérová, Ph.D.
Rozhovor s Věrou Rojovou
V příjemném prostředí školícího centra nakladatelství Portál s úspěchem proběhly již dlouho dopředu obsazené semináře s názvem Jóga s dětmi. Jejich lektorka Věra Rojová, přezdívaná Síta, je zároveň autorkou knihy Jóga, hry a pohádky. Využili jsme příležitosti a položili jí několik otázek, týkajících se nejen avizovaného titulu.


Věra Rojová (Síta) vede kurzy pro děti všech věkových skupin.

1) Vedete kurzy jógy pro děti i pro dospělé. Jaký je rozdíl práce s dětskými a dospělými adepty jógy?

K odpovědi na tuto otázku bych potřebovala možná tak pět hodin, protože pracuji s lidmi různých věkových skupin. Cvičím s těhotnými maminkami, což jsou vlastně úplně nejmenší, ještě nenarozené děti, pak mám kurzy pro děti od narození do věku dvou let, pak cvičíme s dětmi od dvou do čtyř let, vedu kurzy pro předškoláčky, dva školní kurzy, a potom pracuji na dvou základních školách v Prachaticích, kde vedu třináct tříd při pravidelné činnosti, kdy v rámci výuky mají děti od první do páté třídy hodiny jógy. Potom cvičím s dospělými, začátečníky, pokročilými, i s důchodci, a každá věková skupina má svoje specifikum. S každou se pracuje úplně jinak.

2) V Portále Vám vyšla kniha Jóga, hry a pohádky. Co nám k ní můžete říci?

Vždycky, když mám něco takového hodnotit, tak přitom nemyslím na sebe. Nejdůležitější je, že vůbec kniha vznikla jako pohádky na přání. Vyšla právě z té práce, kterou jsem v první otázce popisovala. Děti za mnou chodily a přály si pohádku o něčem. Taková kuriozita je, že jeden malý chlapeček si přál pohádku o kombajnu na kukuřici a já jsem všechna tato přání chtěla dětem splnit, ale zároveň vložit do pohádky nějaký výchovný aspekt, aby přečtení té pohádky zkvalitnilo život dětí, jejich přemýšlení. Samozřejmě děti byly potom spokojené a když jsou děti spokojené, já jsem spokojená také a na seminářích v Portálu, i na všech ostatních seminářích se setkávám, co se týče knihy, i se spokojeností dospělých lidí.

3) Považujete tedy za důležité rozvíjet jak tělesnou, tak i duchovní stránku již u malých dětí?

Jistě. U malých dětí je jóga spíše hra, ale je to hra zaměřená určitým směrem a myslím si, že kdyby jóga nabízela pouze tělesná cvičení, že bych se jí nikdy nevěnovala tolik jako nyní. Myslím si, že je důležité, naučit děti, aby byly tolerantní, ohleduplné, aby se dokázaly chovat hezky k přírodě, k rodičům, k sobě navzájem. Mám velkou radost z toho, že v Prachaticích byl program jógy v denním životě zahrnut jako prioritní opatření pro prevenci sociálně patologických jevů u dětí.

4) Proč by rodiče měli děti na jógu přihlásit? V čem jim může pomoci?

Pokud mám na tuto otázku odpovědět, tak nato půjdu trošku zeširoka. I z teorie a praxe je potvrzené, že jógová cvičení dokáží děti zklidnit, dokáží děti osvěžit, je v nich mnoho cviků pro jejich zdraví, pro jejich vnitřní orgány, správné držení těla. Pokud teď lehce zhodnotím svoji práci - ovlivňuji každý týden kolem čtyř set dětí, a myslím si, že nejdůležitější práce je právě ta psychoterapeutická, kdy dítě za mnou přijde se svými problémy. Já vždycky říkám, že ze začátku vidíme třídu krásných, spokojených dětí, ale pokud získáme jejich důvěru a ony se nám otevřou zjistíme, že mají mnohdy větší problémy, než někteří dospělí, a v tom si myslím, že je jóga podrží, protože jóga ukazuje člověku cestu do nitra, kde můžeme najít spokojenost, radost, mír i lásku, i když vnější svět se k nám nechová dobře.

5) Nejlepší motivací pro cvičení dětí je pochvala - souhlasíte s tímto názorem?

Samozřejmě. Je to jeden ze základních faktorů při cvičení. Každý cvičí v rámci svých možností a každý si zaslouží pochvalu a ocenění.

6) Co byste vzkázala našim čtenářům?

Mějte pohádkově krásný život.


Síta při práci s dospělými.