Mikulášská sleva - týdenKniha měsíce 2016-12Potěšení pro dušiE-kniha jako dárekSoutěž
Když naše dítě nemluví plynule

Když naše dítě nemluví plynule

Vaše cena s DPH
205 Kč 164 Kč
Ušetříte
Dostupnost
Skladem

Košík

Autor
Podtitul
Koktavost a jiné neplynulosti řeči
Překladatel
Wdowyczynová, Magda
Ilustrátor
Matulová, Barbora
Nakladatel
Portál
ISBN
978-80-7367-849-4
Počet stran / vazba
128 / Brožovaná
Rok vydání
2011
Kód
22204901
EAN
9788073678494
Obálka v tiskové kvalitě


Koktavost a jiné neplynulosti řeči
Přibližně u 5 % lidí se někdy v životě objeví delší nebo kratší dobu trvající problémy s plynulostí řeči. Může se jednat o koktavost, breptavost nebo příznak jiného druhu narušené komunikační schopnosti, ale může jít také o přirozený jev – „normální“ neplynulost jako průvodní znak vývoje řeči dítěte. Rodiče i pedagogové jsou proto často při konfrontaci s neplynulostí řeči dítěte bezradní, nevědí, do které ze zmíněných kategorií své dítě zařadit, případně neplynulost řeči podceňují s argumentem, že z toho dítě „vyroste“. Cílem této příručky je tedy odpovědět na nejčastější otázky, s nimiž se autoři setkávali během své terapeutické a poradenské praxe: co bývá příčinou neplynulosti v řeči a jak se projevuje, o jakou diagnózu se může jednat, jak dítěti s neplynulostí/koktavostí účinně pomoci, kde získat další informace.
Prof. PhDr. Viktor Lechta, Ph.D., má 36 let praxe v oblasti terapie koktavosti, je zakladatelem Centra pro dysfluence – pracoviště speciálně zaměřeného na poruchy plynulosti řeči v Bratislavě.
PhDr. Barbara Králiková je klinická logopedka.

Když naše dítě nemluví plynule
Když naše dítě nemluví plynule
Když naše dítě nemluví plynule
Když naše dítě nemluví plynule
Když naše dítě nemluví plynule
Když naše dítě nemluví plynule
ROZHOVOR s prof. VIKTOREM LECHTOU, Ph.D.,
spoluautorem knihy Když naše dítě nemluví plynule

Pane profesore, Vaše nová kniha, kterou jste napsal s PhDr. Barbarou Králikovou, je na rozdíl od Vašich předchozích, odborných publikací určena hlavně rodičům. Co Vás přimělo ke změně cílové skupiny čtenářů?
Bol to predovšetkým záujem rodičov o konkrétne „praktické“ informácie. Zdá sa, že po dvadsiatich rokoch od nástupu demokratických zmien aj naši rodičia prišli na to, že sa nevyplatí čakať, kým od-borník osloví rodiča, pretože sa tak môže stratiť veľa času; oveľa efektívnejšie je, ak rodičia aktívne hľadajú informácie, poradenstvo atď. Kým v rozvinutých západných krajinách bol tento aktívny postoj samozrejmým štandardom, rodičia u nás sa to najprv museli naučiť - zbaviť sa návykov centralizmu a asymetrického(submisívneho) vzťahu k odborníkovi. Práve takýmto rodičom je určená naša knižka.

Máte dlouholeté zkušenosti v léčbě poruch plynulosti řeči. Máte pocit, že situace v této oblasti zůstává stejná (stejné typy problémů, častost jejich výskytu apod.), nebo i zde může sledovat určité trendy?
Existuje všeobecný trend akcelerácie vývinu detí, ktorý má mnoho príčin a mnoho prejavov. Jedným z prejavov v oblasti osvojovania komunikačnej schopnosti je aj skorší nástup obdobia tzv. vývinových neplynulostí v reči - u mnohých detí už okolo druhého roku života.

Vyskytují se poruchy řeči u dnešních dětí častěji než dříve? Pokud ano, v čem vidíte příčinu?
Jednou z príčin je skutočnosť, že v dnešnej „výkonovej spoločnosti“ rodičia často uprednostnia ka-riérny postup, boj o pozíciu v zamestnaní, prípadne čakajú, že to dieťa „vyrastie“, a k terapeutovi sa vyberú, už keď je narušenie komunikačnej schopnosti zafixované. Svoju úlohu zohrali aj niektorí politici, ktorí pri transformovaní zdravotníctva tvrdili, že pri narušenej komunikačnej schopnosti ide iba o kozmetický problém, keďže tu zvyčajne „nejde o život“.

Někdy však nemusí jít o poruchu řeči, ale o vývojovou neplynulost, která časem odezní. Jak ji mohou rodiče od poruchy rozeznat?
Presnú diferenciálnu diagnostiku musí, samozrejme, urobiť expert - terapeut. Niekoľko veľmi kon-krétnych návodov na základnú orientáciu pre rodičov však poskytuje práve naša knižka.

Každé malé dítě se vyvíjí trochu odlišně a asi nelze přesně říci, kdy a jak má začít mluvit. Co byste však doporučil rodičům u jejich dítěte sledovat? Co už by mělo být ve vývoji dětské řeči alarmující a kdy už byste volil návštěvu odborníka?
Na riešenie tu pomôže analógia s chrípkou. Ak má dieťa chrípku, ktorá pretrváva dva - tri týždne, zodpovedný rodič neváha a navštívi odborníka...

 

Je koktavost dědičná?
Dedičná je určitá dispozícia k vzniku zajakavosti. Spravidla sa na vzniku podieľa viacero príčin - v našej knižke sú konkrétne príčiny podrobne rozobrané.

Jaká je úspěšnost v léčbě koktavosti? Je zcela vyléčitelná?
Najväčšie šance na odstránenie sú v predškolskom veku. Preto je aj ťažisko našej knihy práve v predškolskom veku (ale samozrejme, keďže knižka sa volá Naše dítě…, venujeme sa aj školskému veku).
Aj tu pomáha analógia s medicínou. Analogicky: pri vážnych ochoreniach tiež existuje najväčšia šanca na odstránenie v zárodku ochorenia; závisí od skorej intervencie, spolupráci s prostredím, rezistencie organizmu atď.

Zdá se, že téma neplynulosti řeči je nyní aktuální. V médiích existuje spousta poraden a diskusních fór s množstvím dotazů, mimořádný ohlas sklidil např. i film Králova řeč. Vítáte takovou popularizaci?
Každá správna popularizácia môže pomôcť dobrej veci. Predstavitelia americkej asociácie pre zaja-kavosť boli dokonca na svetovej premiére tohto filmu. Na druhej strane je mnoho rádobyvtipných sitkomov a televíznych „vtipkárov“, ktoré dobrej veci nepomôžu a ľudí so zajakavosťou deprimujú.

Děkujeme za rozhovor, přejeme hodně zdraví a úspěchů ve Vaší další práci.

Praha 30. 5. 2011