Kniha měsíce 2017-09Ediční plán 2017H2Vilí býlíVýstava Karel 2017-09Listování se Zvířetem 2017-09

Kniha měsíce 2017-09Ediční plán 2017H2Vilí býlíVýstava Karel 2017-09Listování se Zvířetem 2017-09
BONUSY PRO VÁS
ČASOPISY SLEVY 30 – 70%
Relaxace v mateřské škole

Relaxace v mateřské škole

Vaše cena s DPH
167 Kč 150 Kč
Ušetříte
Dostupnost
Skladem

Košík

Autor
Podtitul
Program relaxačních činností a her na celý rok
Překladatel
Hučínová, Lucie
Ilustrátor
Ptáčková, Olga
Nakladatel
Portál
ISBN
978-80-262-0877-8
Počet stran / vazba
96 / Brožovaná
Rok vydání
2015
Kód
23204203
EAN
9788026208778
Obálka v tiskové kvalitě


Relaxační techniky se uplatní především ve třídách s velkým počtem dětí, s neposednými a hyperaktivními dětmi nebo s takovými, které neprožívají lehce odloučení od rodičů a potřebují proto zmírnit vnitřní neklid. Děti si při nich uvolní zejména nervové i svalové napětí a naučí se lepšímu soustředění. Autorka předkládá takové typy relaxace, které děti vedou od intuitivního povědomí o vlastním těle k jeho poznávání a ovládání. Děti si při nich uvědomují svá gesta, pohyby, emoce; při hraní různých rolí rozvíjejí svou schopnost žít s ostatními, pojmenovávat skutečnosti, které prožívají, a vyjadřovat to, co dělají. Činnosti navazují na témata probíraná během školního roku a jsou seskupeny podle jednotlivých měsíců. Relaxace by měla probíhat každý den a neměla by být delší než 10 minut. Jakmile si děti hry osvojí, mohou se jim věnovat zejména ve vypjatých momentech (hádky, napětí, neklid po pohybové činnosti). Podnětem jim pak může být už jen známý signál nebo heslo, které zavolá učitelka. Knihu využijí učitelky MŠ a všichni, kteří pracují se skupinami dětí do 7 let.

Michéle Guillaud: Relaxace v mateřské škole - rec. M. Renotiérová
Relaxaci lze chápat jako uvolnění, zklidnění, odpočinek. Pro někoho třeba i „dolce far niente“, sladké nicnedělání. Laik může mít jakoukoliv představu blaha, pohody. Odborník, např. neurolog, upřesní relaxaci jejím odrazem v mozku. Při zmenšení podnětů z okolí i samotného organismu se mění EEG. Místo beta vln nastupují pomalejší alfa vlny, mozek odpočívá. Psycholog chápe relaxaci jako uvolnění napětí, stresu, jako odpočinek mysli. Fyzioterapeut míní relaxací především svalové napětí. Lze dodat, že skutečná, hluboká relaxace, je tak nějak vším dohromady. Přes uvolnění napětí mysli, úpravu dýchání směrem ke svalové relaxaci.
Pedagogové u nás, včetně ve školách mateřských, dnes již dobře chápou nejen terminologii, ale i význam relaxačních technik pro žáky.Autorka textu, učitelka dětí předškolního věku, měla dlouholetou možnost vyzkoušet si uvedené techniky. U této věkové kategorie dětí jde o záležitost poněkud složitou. Relaxace ano, ale jistě trošku jinak, než u starších dětí či dospělých. Jednodušeji, nenásilně, hrovou formou a bez dlouhých výdrží.
Útlá knížka dosti vypovídá o hledání autorky. Text je logický utříděný, s náměty na různé aktivity po jednotlivých měsících na celý školní rok. Náročnost cvičení se postupně mírně zvyšuje, jsou delší a vyžadují více soustředění dětí. Každá kapitolka (námět na určité cvičení) uvádí svůj cíl, vhodnou dobu zařazení do denního programu, event. požadavky na přípravu („ Čím začít?).
Pro zkušené učitelky našich mateřských škol může být knížka docela dobrým doplňujícím textem, inspirací. Pro rodiče a všechny ty, kteří si s dětmi neformálně hrají, může být dobrou motivací, rozšířením herního rejstříku.
Je možné ale vytknout, že ne vždy je zřejmý relaxační význam daných cvičení. Např. cvičení „Noviny“ s podtitulkem „Jak uvolnit agresivitu“. Cituji: „A tady ty noviny mi prostě zrovna teď vadí. A tady ty zmačkám, i když nevím proč, ale tím hůř pro ně!“(str. 36,37). Domnívám se, že nejen pozorný čtenář, ale především pedagog – praktik bude přinejmenším na vážkách, zda je možné zaměnit relaxaci s odreagováním agresivity. Myslím, že i volba metody v uvedeném případě je poněkud diskutabilní… Naopak, ze prověřené praxí lze považovat cvičení „Hadrová panenka“ (str.60,61) a další, které přístupnou formou vedou děti předškolního věku ke svalovému a následně k psychickému uvolnění.
Za nepřiměřené věkovým zvláštnostem považuji doporučení:“ Několik minut v této pozici vydržte. Děti by se měly soustředit jen na sebe a své pocity „ (str. 27) Tomuto požadavku těžko vyhoví předškolní děti zdravé, natož děti jakkoliv hyperaktivní, neklidné či nesoustředěné, které v mateřských školách běžně najdeme.
Nechci snížit dobře míněná doporučení autorky. Ale, ruku na srdce: publikaci bych doporučila spíše jako publikaci doplňující, inspirující pro různorodé dětské aktivity, s využitím nejen relaxačním. Volbu cvičení je nutné dobře promyslet vzhledem k individuálním zvláštnostem dětí.
Nakonec poznámka: i ilustrace mají svůj nezastupitelný význam, a je dobré, pokud jsou kvalitní. Což o této publikaci se říci jednoznačně nedá.

PhDr.Marie Renotiérová, Ph.D.