Viktorka Brno 2016-09Kniha měsíce 2016-09Neviditelná dívka
Víš, co čteš?

Víš, co čteš?

Vaše cena s DPH
145 Kč 131 Kč
Ušetříte
Dostupnost
Skladem

Košík

Autor
Podtitul
Luštění s nácvikem pozorného čtení
Ilustrátor
Nováková, Iva
Nakladatel
Portál
ISBN
978-80-262-1048-1
Počet stran / vazba
64 / Brožovaná
Rok vydání
2016
Kód
23305705
EAN
9788026210481


Začínající čtenáři často příliš nevnímají, co čtou. Tento ilustrovaný pracovní sešit s jednoduchými, krátkými cvičnými texty jim pomůže číst s větším soustředěním a pozorností. K pozornému Luštění s nácvikem pozorného čtení
naslouchání čtenému textu děti motivuje možnost vyluštit tajenku a správně dokreslit nebo vybarvit obrázky. Pracovní sešit je rozdělen do dvou částí. První obsahuje čtrnáct krátkých příběhů a na ně navazující luštěnky a dokreslovačky. Druhá část se skládá z různých na sobě nezávislých úkolů. Děti čtou jednotlivé věty a podle nich luští tajenky nebo dokreslují obrázky. Návod k řešení je vysvětlen u každého úkolu zvlášť.
Iva Nováková je absolventka střední odborné školy výtvarné, zaměřuje se na tvorbu pro děti. Je autorkou zábavných a didaktických doplňovaček, hádanek, omalovánek a vystřihovánek, které publikovala například v nakladatelstvích Mladá fronta, Pierot, Trinitas, Tip a Litera. V Portálu jí v roce 2009 vyšla kniha Zábavný pravopis (2009).

Víš, co čteš?
Víš, co čteš?
Víš, co čteš?
Víš, co čteš?
ROZHOVOR S IVOU NOVÁKOVOU

autorkou knihy Víš, co čteš?

Víš, co čteš? je název Vaší nové knížky – pracovního sešitu pro začínající čtenáře. Cílem knihy je pomoci dětem zábavnou formou naučit se číst pozorně a vnímat text. Co Vás přivedlo k myšlence připravit publikaci právě na toto téma?
Před několika lety mi vyšla knížka zaměřená na procvičování češtiny a matematiky v 1. třídě. Zařadila jsem do ní i jeden úkol s nácvikem pozorného čtení (přečti věty a dokresli podle nich obrázky). Toto cvičení velmi zaujalo moji známou – učitelku 1. stupně ZŠ. Radila mi, abych na dané téma vymyslela celou knížku, protože špatné vnímání čteného textu je u malých čtenářů častý problém.

Pro nácvik pozorného čtení jste zvolila zábavnou formu – luštěnky, hádanky, vybarvování obrázků apod. Je tedy šance, že děti bude práce s texty bavit. Můžou děti pracovat se sešitem samy, nebo je třeba, aby je vedl učitel nebo rodič?
Myslím, že je to velmi individuální. Některé děti dokáží brzy pracovat samostatně, jiné potřebují pomoc rodiče nebo učitele, zvláště s vysvětlením zadání úkolu. To považuji za velmi důležité.

Kniha je určena pro začínající čtenáře. Omezuje se jen na děti v první třídě ZŠ, nebo v ní najdou motivaci i starší děti a jejich učitelé a rodiče?
Knížka poslouží především dětem ve druhém pololetí první třídy a ve druhé třídě, kdy je nácvik správného čtení nejdůležitější. Je to také vhodná pomůcka na prázdninové procvičování. Knížku mohou využít nejen rodiče, ale i učitelé pro zpestření výuky ve škole nebo jako soubor domácích cvičení. Děti mají často za úkol přečíst doma nějaký text. Správně vyluštěná tajenka je vlastně jakýmsi potvrzením, že text opravdu pozorně přečetly a domácí úkol ze čtení neodbyly.

Doporučila byste dětem nebo rodičům/učitelům nějaký postup, jak s knihou pracovat?
Knížka je rozdělena do dvou částí. První část obsahuje čtrnáct krátkých pohádek a na ně obsahově navazujících luštěnek a dokreslovaček. Doporučuji nejprve pečlivě prostudovat jednotný návod k řešení se vzorem, který je vysvětlen v úvodu. Druhá část je složena z nejrůznějších na sobě nezávislých úkolů s návodem k řešení u každého cvičení zvlášť. Opět je velmi důležité nejprve pozorně přečíst zadání. Další postup je vcelku jednoduchý. Dítě přečte pohádku nebo jednotlivé věty a pak obsah přečteného textu využije při luštění tajenky, vybarvování obrázků apod. Pokud si s něčím neví rady, musí si text nebo jeho část přečíst znovu a pozorněji.

Dnešní svět je zaplaven informacemi, mnohdy útržkovitými a hlavně rychlými. Životnost informací je velmi krátká a tomu možná odpovídá malý zájem příjemců, tedy čtenářů věnovat jim dost pozornosti. Přitom umět pracovat s textem, najít v něm podstatné údaje a dále je používat a dávat je do souvislostí je naopak v dnešní době velmi důležité jak ve studiu nebo v práci, tak v běžném životě. Umět si zjistit informace a udělat si vlastní názor dává člověku nezávislost a svobodu. K tomu je určitě třeba vést děti od útlého věku. Máte dojem, že školy tímto způsobem s dětmi pracují?
Myslím, že se mnoho učitelů snaží rozvíjet děti tímto způsobem, ale určitě je co zlepšovat. Doufám, že knížka Víš, co čteš? pomůže dětem naučit se správně pracovat s textem.

Myslíte si, že dnešní děti málo čtou? Pokud ano, co tento stav podle Vás způsobuje?
Ano, dnešní děti čtou velmi málo. Četbu nahrazuje pasivní sledování televize a hraní počítačových her. Tyto činnosti však podle mého názoru nedokážou rozvíjet fantazii a intelekt dítěte jako čas strávený nad kvalitní knížkou. Dětem, které málo čtou, často chybí slovní zásoba a schopnost se správně vyjadřovat.

Je potěšující, že v Česku vznikají nové projekty na podporu dětského čtenářství, např. Celé Česko čte dětem, Noc s Andersenem ad. Sledujete tyto aktivity?
Vím, že probíhají i v našem městě, ale mám už dospělé děti, takže se jich osobně neúčastníme.

Víš, co čteš? je už Vaše druhá kniha vydaná v Portálu. Tou první byl Zábavný pravopis, který vyšel vloni a který také veselou formou křížovek a doplňovaček pomáhá dětem naučit se základní pravopisné jevy. Chystáte se i dále věnovat psaní knih tohoto typu?
Určitě ano. Záleží hlavně na zájmu ze strany rodičů a učitelů. Ráda bych vytvořila další díly Zábavného pravopisu s různými pravopisnými jevy. Láká mě i práce na dalších publikacích pro předškoláky a děti mladšího školního věku. Vloni mi v jiném nakladatelství vyšly dvě knížky zaměřené na procvičování učiva 1. třídy – Poradím si s češtinou a matematikou 1 a Poradím si s prvoukou. Nyní, v srpnu 2010, vyjde slovenská verze Poradím si se slovenčinou a matematikou a nové vydání českých knížek, tentokrát v barevném provedení. V současné době dokončuji pracovní sešit pro předškoláky s pracovním názvem Než půjdu k zápisu. Podobnou tématikou se zabývám už mnoho let v časopise Sluníčko. Kromě publikací zaměřených na procvičování školní látky se věnuji tvorbě knížek pro malé luštitele. Jejich cílem je děti nejen pobavit, ale také rozvíjet jejich schopnosti. Letos vyšly tři novinky Hledej a lušti, Hurá do cirkusu a Strašidla z hradu Hrůzova – vylušti příběh děsivé Eulálie.

Původní profesí jste výtvarnice a grafička a své knihy si i sama ilustrujete. Neláká Vás věnovat se jen ilustracím, např. ve spolupráci s jinými autory knih?
Už jako dítě jsem si doma vytvářela časopisy s kreslenými seriály, hádankami a křížovkami. Dodnes mě nejvíce baví komplexní práce na publikaci – námět, text a ilustrace. Ráda bych ale ilustrovala nějakou učebnici pro 1. stupeň ZŠ od jiného autora. Nebo i jiný titul pro předškoláky a děti mladšího školního věku. Co mě ale naopak vůbec neláká, je vymýšlení námětů pro jiného ilustrátora a několikrát jsem takovou nabídku odmítla.