Viktorka HodonínKniha měsíce 2016-08Obejměte svého vnitřního kritika
Základy sociální psychologie

Základy sociální psychologie

Vaše cena s DPH
229 Kč 206 Kč
Ušetříte
Dostupnost
Skladem

Košík

Autor
Překladatel
Štěpaníková, Irena
Nakladatel
Portál
ISBN
978-80-262-0534-0
Počet stran / vazba
168 / Brožovaná
Rok vydání
2013
Kód
21300710
EAN
9788026205340


Kontexty sociální interakce
Konverzace a komunikace
Interakce s druhými
Přitažlivost druhých lidí
Postoje, jejich změny a měření
Konflikt a spolupráce

Jsme společenští tvorové. Neustále se stýkáme s jinými lidmi, vyměňujeme si názory, spolupracujeme či soupeříme. Kultura, životní prostředí, sociální skupina nebo rodina silně ovlivňují naše činy a chování. Poznáním sociálních kontextů poznáme lépe sebe, pochopíme snáze ostatní ve svém okolí a uvědomíme si, proč se s nedůvěrou díváme na ty, kteří se od nás liší. Přehledně, systematicky, ale čtivě napsaná učebnice shrnuje základní teorie a výzkumy jednoho z nejdůležitějších oborů psychologie.

Ochota pomoci
Většina studií indikuje, že jde-li o "dobrou věc", jsme ochotni pomoci poměrně často. Darley a Latané instruovali mužské herce, aby přistupovali k náhodným chodcům na ulici a každého žádali o deset centů. Když herec nezdůvodnil, k čemu peníze potřebuje, dostal je jen od 30% lidí. Když vysvětlil, že potřebuje peníze na telefon, obdržel kladnější reakci.
Dokonce 64% oslovených chodců mu dalo peníze. Když pak herec řekl, že mu byla ukradena peněženka, dostal peníze od 70 % chodců. Z toho jasně vyplývá, že lidé spíše věnují peníze, pokud si myslí, že jde o dobrou věc. To může platit i v jiných situacích.
Když byli obchodníci s mincemi požádáni, aby určili cenu za mince v hodnotě dvanácti dolarů, závisela suma, kterou nabízeli, na tom, o jak "dobrou" věc šlo. Všem bylo řečeno, že prodávající mince zdědil, ale v jedné skupině bylo navíc řečeno, že peníze potřebuje na nákup vysokoškolských učebnic. Nabídky těchto obchodníků byly značně vyšší (v průměru více než třináct dolarů) oproti průměru v kontrolní skupině (pod devět dolarů).
I toto ukazuje, že náš odhad závažnosti věci ovlivňuje naši ochotu pomoci.