Symptomatické poruchy řeči u dětí

Symptomatické poruchy řeči u dětí

Lechta, Viktor

Portál, 2011

329 Kč280 Kč


Přihlaste se a nechte si hlídat dostupnost

Anotace

Třetí, přepracované vydání
Komunikační schopnosti jsou u většiny tělesně i duševně postižených dětí typickým způsobem narušeny. Jednotlivé skupiny postižených potřebují při rozvíjení řeči odlišný přístup, při práci s nimi je třeba brát v úvahu specifika jejich řečového vývoje a pochopit jejich komunikační omezení, dané charakterem a stupněm postižení. Kniha není určena pouze pro logopedy, ale pro všechny speciální pedagogy a psychology, kteří pracují s mentálně, sluchově, zrakově či tělesně postiženými. Přehledným způsobem ukazuje, jaké druhy poruch řeči se u jednotlivých skupin postižení vyskytují a jak je napravovat.


Bibliografické údaje

  • Autor:

  • Podtitul:Třetí, přepracované vydání

  • Překladatel:Křížová, Jana

  • Nakladatel:Portál

  • ISBN:978-80-7367-977-4

  • Počet stran / vazba:192 / Brožovaná

  • Rok vydání:2011

  • Kód:22202303

  • EAN:9788073679774

  • Obálka v tiskové kvalitě:Stáhnout

Odborné recenze

  • Skutečnost třetího rozebraného vydání publikace profesora Viktora Lechty Symptomatické poruchy řeči u dětí napovídá, jak podstatným tématem se tato kniha zabývá. Autor, uznávaný odborník na poli logopedie, popisuje typické poruchy komunikace, které doprovázejí jednotlivá postižení.

    K problematice symptomatických poruch řeči dává Lechta podrobný úvod v prvních třech kapitolách. Zaměřuje se na klíčové období pro vývoj mluvené řeči, tedy období asi do 6ti let, kdy je tempo osvojování řeči nejrychlejší a nejintenzivnější. Rozebírá vliv jednotlivých receptorů na vytváření řeči, jejichž stav a společná součinnost vytváří potenciál pro rozvoj lidské řeči. Pro pochopení i pro případné následné posouzení úrovně dítěte v praxi popisuje projevy v jednotlivých stádiích vývoje řeči dítěte, zdůrazňuje možnost případné stimulace v těchto obdobích.

    Pro ucelený pohled autor nabízí i zamyšlení se nad systémem péče o děti s narušenou komunikační schopností, jež u nás zajišťují společně odborníci z rezortu zdravotnictví, školství a práce a sociálních věcí. Srovnává i situaci na Slovensku.

    Narušená komunikační schopnost může mít, jako doprovod jiného dominujícího postižení, nespočet podob. Příznaky se projevují různě, odlišnými příznaky, intenzitou a stupněm narušení, jež závisí na charakteru daného postižení.

    Lechta uvádí vliv mentálního postižení na vývoj řeči jako nejmarkantnější. Analyzovat lze narušený rozvoj řeči z více hledisek, jako je vliv stupně, typu či formy mentálního postižení. Nejen těmi se zabývá poměrně obsáhlá čtvrtá kapitola. Pro komplexní hodnocení a dostatečně ucelený obraz o průběhu vývoje řeči u dětí s mentálním postižením nastiňuje autor možnost pohledu z perspektivy jazykových rovin. Četnost poruch řeči u dětí s mentálním postižením je demonstrována dobovými statistickými údaji. Popisovány jsou v knize nejčastější vady řeči a specifika logopedické péče.

    Publikace se věnuje i dětem postiženým dětskou mozkovou obrnou, jež Lechta charakterizuje jako „snad nejnápadnější skupinu mezi dětmi s postižením, nejen pokud jde o zjevné somatické odchylky a postižení motoriky, ale často i pro těžce narušenou komunikační schopnost.“ Autor popisuje odlišnosti ve vývoji řeči, opět rozvíjí rozdíly z hlediska

    jazykových rovin a předkládá možná specifika logopedické péče. Obšírněji se zaměřuje na dysartrii, jakožto při dětské mozkové obrně jednu z nejobvyklejších a zároveň nejobtížněji korigovatelných narušení komunikační schopnosti.

    Rovněž při postižení zraku hovoříme o přítomnosti poruch řeči. Nejzřetelněji se tak děje u dětí s vrozenou slepotou, tímto případem se autor v kapitole publikace zabývá. Hodnotí retardační vlivy zrakového postižení z hlediska jednotlivých rovin jazyka, popisuje specifika logopedické práce s těmito jedinci a možnosti kompenzace zrakového postižení. Zamýšlí se i nad verbalizací, jakožto častým jevem přítomným u dětí se zrakovým postižením.

    Při postižení dalšího z telereceptorů, sluchu, vznikají rovněž symptomatické poruchy řeči závislé na stupni postižení, typu, ale rovněž i věku, ve kterém bylo sluchové postižení získáno. Autor opět shrnuje rozdíly v jednotlivých jazykových rovinách řeči, popisuje omezený potenciál rozvoje řeči i nejčastější poruchy řeči u sluchového postižení přítomné jako dyslálii, dysprozódii či dysfonii. Zcela na místě je připomínka co nejvčasnější diagnostiky a následné kompenzace sluchadly či kochleární implantace. Kapitola obsahující specifika logopedické péče u dětí se sluchovým postižením připomíná její důležitost a obtížnost a popisuje jak tradiční přístupy a postupy, tak ty moderní využívající rozmach techniky i medicíny.

    Poslední kapitola knihy se dotýká dalších postižení a s nimi spjatých narušených komunikačních schopností a specifik, která provází vývoj řeči dětí s hyperaktivitou, epilepsií či poruchami chování.

    Kniha je velmi dobrou pomůckou shrnující problematiku uvedených postižení a jejich vlivu na vývoj lidské řeči pro všechny ty, kteří se v oblasti logopedie vzdělávají, s těmito dětmi pracují či jsou v dané situaci intervence zainteresováni.

    Markéta Boťánková, logopedka

    Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál

    - Lechta, Viktor: Symptomatické poruchy řeči u dětí - recenzent Markéta Boťánková

Čtenářské recenze

  • OBJEDNÁVKY KNIH KNIHKUPECTVÍ

    telefon:
    283 028 202

    provozní doba:
    8.00 – 16.00 hod.
    (každý všední den)

  • OBJEDNÁVKY KNIH JEDNOTLIVCI A ORGANIZACE

    telefon:
    283 028 203
    283 028 204

    provozní doba:
    9.00 – 18.00 hod.
    (každý všední den)

  • REKLAMACE A DOTAZY E-SHOP

    telefon / e-mail:
    283 028 205
    kanclir@portal.cz

    provozní doba:
    8.00 – 16.00 hod.
    (každý všední den)