AudioknihyKniha rozhodnutíMuz, který nemohl přestat

AudioknihyKniha rozhodnutíMuz, který nemohl přestat
BONUSY PRO VÁS
ČASOPISY SLEVY 30 – 70 %
Trénink empatie u dětí

Trénink empatie u dětí

Vaše cena s DPH
229 Kč 206 Kč
Ušetříte
Dostupnost
Skladem

Košík

Autor
Překladatel
Weberová, Michaela
Ilustrátor
Bergmannová, Michaela
Nakladatel
Portál
ISBN
978-80-262-1278-2
Počet stran / vazba
120 / Brožovaná
Rok vydání
2018
Kód
11206601
EAN
9788026212782
Obálka v tiskové kvalitě


Žijeme v době, která je plná podnětů, takže člověk neví, co má dělat dřív. Žijeme rovněž obklopeni násilím a nepochopením. Podle autorů této knihy je úkolem všech, kdo se podílejí na výchově dětí, pěstovat jejich schopnost spočinout v sobě, vnímat vlastní pocity, navázat se sebou kontakt. Tak se děti naučí vcítit se nejen do sebe, ale i do druhého – prohloubí schopnost empatie, s níž se všechny děti rodí, ale ne každé dítě tuto dovednost rozvine. K tomu autoři předkládají svůj model pěti přirozených kompetencí, jež souvisejí s tělem, dechem, srdcem, kreativitou a vědomím. V knize je vysvětleno, co je empatie, čím může přispět dnešnímu světu a jak ji konkrétně pěstovat. Významná část knihy se proto věnuje návrhům na cvičení empatie pro pedagogy, terapeuty či rodiče.
Jesper Juul je světově uznávaný dánský rodinný psycholog. Česky vyšly jeho knihy Dítě – váš partner ve výchově (2015) a Vůdce smečky (2016). Peter Hoeg je v současnosti snad nejpřekládanější a nejčtenější dánský spisovatel (česky Cit slečny Smilly pro sníh a řada dalších titulů). Dalšími autory jsou Jes Bertelsen, Michael Stubberup, Steen Hildebrandt a Helle Jensen.

Trénink empatie u dětí
Trénink empatie u dětí
Trénink empatie u dětí
Trénink empatie u dětí
Trénink empatie u dětí
Trénink empatie u dětí
Trénink empatie u dětí
Trénink empatie u dětí
12.07.2018
Juul, Jesper; Hoeg, Peter a kol.: Trénink empatie u dětí - autor recenze: Andrea Kučerová
http://casopisagora.cz/2018/05/jesper-juul-peter-hoeg-a-kol-trenink-empatie-u-deti/

Trochu jiný trénink empatie. Příručka je dílem Sdružení pro životní kompetence dětí, které bylo založeno za účelem rozvoje životní kompetence, existenciálního spočinutí v sobě a moudrosti srdce v pedagogické práci s dětmi. Účel sdružení výstižně shrnuje přístup autorů k tréninku empatie. Věří, že čím lepší vztah samy k sobě děti mají, tím lépe se dokážou učit a tím harmoničtěji mohou vyrůstat a dospívat.

Autoři upozorňují, že se děti se schopností empatie již rodí. Cvičení nejsou zaměřená na naučení nové dovednosti, ale na navázání zdrojů, které děti v sobě již mají. Přes nápor podnětů a aktivit pouze nemají čas a prostor tyto dovednosti rozvíjet.

Kniha nabízí cvičení pro rozvoj empatie inspirována meditačními technikami osvobozenými od náboženských dogmat. Za základní kompetence pro rozvoj empatie považují práci s tělem, dechem, srdcem, kreativitou a vědomím.

Pro odborníka mohou být některé argumenty nedostatečně vysvětlené a nepodložené. Očekávala bych u výroků typu: „srdce má mnohem větší roli, než jsme mysleli, v procesu řízení mozku“ či „srdce koordinuje produkci mozku“, vysvětlení, z jakých zdrojů autoři vycházejí, odkaz na výzkumy a teorie. Což v knize chybí.

Zajímavá je diskuze o zavedení tréninku empatie do škol, která běží i v českých médiích a ve vzdělávacích platformách spíše v duchu osobnostního rozvoje, popř. nácviku sociálních dovedností. Autoři trefně popisují, že přechod od autoritářské výuky způsobil jakési vakuum, které je stále nezaplněné a nabízí široké možnosti různých výchovných přístupů. Neexistuje jednotný proud, proto je diskuze velmi potřebná. Mnoho škol již zavedlo osobnostní rozvoj přímo do své výuky, či jej nabízí formou skupin zaměřených na rozvoj sociálních dovedností vedené školními psychology, nejedná se však o systémové řešení, ale o vlastní aktivitu škol.

Knížka může být zajímavou inspirací pro studenty pedagogiky a psychologie a pro zájemce z řad laiků i odborníků, kteří se zajímají o dané téma. Rozvoj empatie pomocí meditačních technik, které dítě vracejí k sobě a jeho vnitřním prožitkům, by určitě měl mít místo v diskuzi o osobnostním rozvoji dítěte.