Já mám v krabici cukr a krupici

Já mám v krabici cukr a krupici

Eichlerová, Ilona; Havlíčková, Jana

Portál, 2015

207 Kč176 Kč

Skladem

plusminusPřidat do košíku

Anotace

Říkanky k procvičování hlásek R a Ř
Soubor říkanek pro děti od 5 let je určen především k procvičování výslovnosti hlásek R a Ř. Autorky-logopedky při psaní a následném řazení říkanek dodržují pravidlo jedné cvičené souhláskové skupiny v každé říkance a zastoupení všech, tedy i méně častých skupin. Dítě se tak může učit říkanku jen s tou souhláskovou skupinou (slabikou), kterou už zvládá ve slovech, nebo si naopak vybere pouze to spojení, jež právě nacvičuje pod vedením logopeda. Pro předškolní děti jsou básničky zábavou; učí se je rády. Proto mohou říkanky doprovázené veselými obrázky E. Rémišové zaujmout také děti, které nemají s výslovností žádné potíže.
Ilona Eichlerová a Jana Havlíčková jsou klinické logopedky s patnáctiletou praxí.

Bibliografické údaje

  • Autor:

  • Podtitul:Říkanky k procvičování hlásek R a Ř

  • Ilustrátor:Rémišová, Eva

  • Nakladatel:Portál

  • ISBN:978-80-262-0851-8

  • Počet stran / vazba:96 / Pevná

  • Rok vydání:2015

  • Kód:11307904

  • EAN:9788026208518

  • Obálka v tiskové kvalitě:Stáhnout

Odborné recenze

  • Autorky zde předkládají skvělou knížku pro děti, rodiče i odborníky, která je věnována dětem od pěti let, kteří mají vadu výslovnosti hlásek R a Ř. Velmi dobré je rozčlenění knížky na dvě části. První se věnuje říkankám s hláskou R, druhá obsahuje říkanky na procvičování hlásky Ř.

    Autorky se při psaní a následném řazení říkanek drží pravidla procvičování určité hláskové skupiny v každé říkance, což je velkou výhodou pro děti, které zvládají nacvičovanou hlásku pouze v určitém spojení. Dalším pozitivem je zvýraznění slov, která se dítě může nejdříve naučit izolovaně, a až poté je může procvičovat v konkrétních říkánkách. Byly vytvořeny velmi vtipné, obsahově srozumitelné říkanky a vyskytují se v nich slova, jejichž význam je pro děti v předškolním věku snadno pochopitelný a odpovídá jejich slovní zásobě. Autorky se nesnaží za každou cenu používat slova, která obsahují hlásku R, jak tomu bylo často dříve ve starších logopedických materiálech pro děti.

    Výraznou předností knihy jsou ilustrace, kdy je ke každé říkance nakreslen tematický obrázek, který vystihuje její obsah. Obrázky jsou členěny velmi přehledně, jsou velké a výrazné, takže zaujmou dítě na první pohled a udrží tak jeho pozornost. Další výhodou zdařilých ilustrací je skutečnost, že se dají využít nejen k prohlížení, ale také k rozvoji vyjadřovacích schopností dětí. Obrázky mohou být využity například i tehdy, když již dítě zvládá hlásku R ve slovech, ale je potřeba zařadit tuto hlásku do vět. Obrázky pak slouží jako vhodná předloha, podle které děti tvoří věty a vyprávění.

    Celkově knihu mohu jednoznačně doporučit, a to jako vhodnou procvičovací pomůcku hlásek R a Ř, která napomůže zejména logopedům, učitelkám v mateřských školách a maminkám (rodičům) dětí s vadou řeči.

    Mgr. Eva Kredbová, klinický logoped

    - Ilona Eichlerová; Jana Havlíčková: Já mám v krabici cukr a krupici

Čtenářské recenze

  • Eichlerová, Ilona; Havlíčková, Jana: Já mám v krabici cukr a krupici - autor recenze: Vendi
    http://vendi13.blogspot.com/2018/09/knihovna-i-eichlerova-j-havlickova-ja.html#more

    Naskytla se mi možnost nové spolupráce s nakladatelstvím Portál. Tímto děkuji Katce (snad se na mě nebude zlobit za tykání) za důvěru a těším se, co nám spolupráce přinese. Jejich ediční plán je plný skvělých kousků – nakoukněte zde. Vyberou si ti, co se chtějí vzdělávat, přečíst něco odborného, zabrousit do zákoutí umění, psychologie či výchovy a své si tu najdou i malí knihomolové, případně jejich maminky. Ať pro čtení před spaním, tak i pro sebe.

    Soubor říkanek pro děti od 5 let je určen především k procvičování výslovnosti hlásek R a Ř. Autorky-logopedky při psaní a následném řazení říkanek dodržují pravidlo jedné cvičené souhláskové skupiny v každé říkance a zastoupení všech, tedy i méně častých skupin. Dítě se tak může učit říkanku jen s tou souhláskovou skupinou (slabikou), kterou už zvládá ve slovech, nebo si naopak vybere pouze to spojení, jež právě nacvičuje pod vedením logopeda. Pro předškolní děti jsou básničky zábavou; učí se je rády. Proto mohou říkanky doprovázené veselými obrázky E. Rémišové zaujmout také děti, které nemají s výslovností žádné potíže.

    Očekávání:

    Podle náhledu tří stránek jsem doufala v milé ilustrace a příjemné, smysluplné říkanky. Možná si říkáte, co je na říkankách světoborného, ale věřte mi, že některé jsou otřesné nebo nejdou z pusy, takže se trocha pátrání po lepších rozhodně vyplatí.

    Skutečnost:

    Nad očekávání. Přiznávám, že šlo tak trochu o střelbu naslepo. Ovšem i bez dlouhého a pečlivého míření se mi výběr povedl na výbornou.

    Nejde jen o ilustrace, které jsou roztomilé, snadno rozpoznatelné a nápadité. Jde i o text samotný a skladbu básniček. Nejen, že mají dětem usnadnit trénování a učení problémových písmenek. Užijí si je i dítka, která zatím ještě nemluví nebo s r a ř problémy nemají. Sama jsem si říkala, jestli nejsem pitomá – objednávat něco pro dítka od pěti let, když je to dost brzy.

    Uklidnily mě samy autorky hned v úvodu. I dle jejich slov může tato knížečka sloužit menším dětem. Naučí se netradiční básničky, ukazují předměty a zvířátka na obrázcích. Rozhodně si ji užijí. A pokud se knihu podaří uchránit před zničením, bude za pár let sloužit i při trénování oněch ošemetných hlásek.

    Knize nelze upřít praktické a zároveň zábavné využití, které dětem pomůže, pokud je trápí špatná výslovnost a zároveň je to nenásilnou formou. Ilustrace – a neříkám to poprvé – jsem si zamilovala. Neuvěřitelně krásné, roztomilé a přitom ne vysloveně dětské. Rozumíte tomu? Jednoduše něco, co se vám může líbit ve třech letech stejně jako v padesáti a nemusíte si hned připadat infantilně. Říkanky jsou melodické, mají hlavu a patu, nejsou nijak drastické nebo morbidní či snad nesmyslné.

    Nejspíš se budete smát, ale narazíte na vše možné při čtení říkankových knih nebo leporel. Například: Oženil se mraveneček, vzal si ženu mušku. Posadil ji na lavičku, dal jí cucat hrušku. A teď mi řekněte, jak vysvětlíte, že si mraveneček může vzít mušku a proč cucá hrušku, když je tak maličký a hruška tak veliká? Ano, v podstatě se pozastavuji nad hovadinou, je to říkanka. Tečka. Ale tady máte názornou ukázku toho, že i obyčejná říkanka se může obejít bez podobných… blbostí, které popletou hlavu nejen prckům, ale i rodičům při vysvětlování.

    Kniha má – a to je další bonus – 96 stran. To není málo na knihu pro děti, ovšem ani moc. Rozsah tak akorát a za cenu do dvou set skoro nemám co dodat a dávám pět kachniček z pěti. Abych neplácala blbosti, je to krásných 186,- Kč. Ano, jsem nadšená a opravdu hodně. Je mi jasné, že recenze na dětskou literaturu není úplně pro každého, leč pro mě to zase je krok trošku jiným směrem a jsem za něj ráda.

    Na webových stránkách nakladatelství najdete jak tři malé ukázky z knihy, jednu se vám pokusím vložit i sem, tak odbornou recenzi od klinické logopedky Mgr. Evy Kredbové a navíc jako bonus rozhovor se samotnými autorkami. Mně je naprosto jasné, že se podívám, co ještě mají na svědomí, plus se moc ráda poohlédnu po práci ilustrátorky Evy Rémišové. Učarovala mi. Nebudu nic zastírat.

    Vy mi můžete napsat, na jakou dětskou knihu nikdy nezapomenete a která vás provází i teď, v dospělosti. Inspirace není nikdy dost! Přemýšlím, jestli toho shrnutí není málo, jenže co víc dodat? Rozumná cena, kvalitní tisk i volba papíru. Pevná vazba, která působí bytelně, i když listuje malý prcek. Dechberoucí ilustrace a zábavné plus praktické říkanky. Podruhé pět z pěti a šmytec.

    - 18.10.2018

Další informace

SPRÁVNÉ R a Ř HRAVĚ S ŘÍKANKOU
Portál právě vydává novinku Já mám v krabici cukr a krupici. Autorky Ilona Eichlerová a Jana Havlíčková v ní nabízejí dětem i rodičům veselé říkanky, s jejichž pomocí se výslovnost problémových hlásek R a Ř může stát zábavou. Zeptali jsme se obou autorek, na jejich zkušenosti a rady při nácviku správné výslovnosti s dětmi.

ROZHOVOR S ILONOU EICHLEROVOU a JANOU HAVLÍČKOVOU,
autorkami knižní novinky Já mám v krabici cukr a krupici

Říkanky jsou zaměřeny na procvičování hlásek R a Ř. Patří jejich výslovnost k nejčastějším logopedickým vadám dětí?
Pokud se zaměříme pouze na výslovnost, pak špatné R a Ř patří k nejčastějším potížím a nácvik R i jeho upevňování v řeči často také trvá nejdéle.

Jaké jsou další časté logopedické vady u dětí?
Na logopedii děti přicházejí s nejrůznějšími problémy – počínaje opožděným vývojem řeči přes dysfázii, huhňavost, breptavost, koktavost až po rozštěpové vady a vady sluchu. Tyto vady často provází právě dyslálie (porucha výslovnosti), jindy se s dyslálií setkáváme samostatně. Kromě R a Ř se často cvičí L a skupiny hlásek CSZ, ČŠŽ, ĎŤŇ. Samotná náprava výslovnosti nemusí být pro dítě zrovna zábavná, je proto úkolem logopedů i rodičů pokusit se cvičení co nejvíce zpestřit. K tomu se používají nejrůznější obrázky, pomůcky a právě básničky. Snažily jsme se, aby naše básničky byly veselé a milé, zkrátka aby dělaly dětem během cvičení radost.

K procvičování hlásek jste zvolily formu říkanek. Jak jsou v knize řazeny? Mohou si rodiče vybrat jakoukoli, nebo je třeba pracovat s nimi postupně?
V každé říkance je R či Ř spojeno vždy s jednou souhláskou (DR, TR, DŘ, TŘ...), resp. stojí v určité pozici (R, Ř na začátku slova, uprostřed...), což umožňuje procvičování právě těch slov, které už dítě zvládá. Vždy bychom však doporučovaly držet se pokynů logopeda. Ten přesně ví, kdy je potřeba kterou skupinu cvičit. Doporučí, co je vhodné zkusit a co ještě ne.
Obecně platí, že v básničce lze cvičit ta spojení, která již dítě umí ve slovech. Proto je vhodné nacvičit nejprve slova z říkanky a potom teprve zkusit říkanku celou. Pouze básničkou se dítě R nebo Ř nenaučí, k samotnému vyvození hlásek slouží slabiky či slova. Básnička je však největším pomocníkem při upevňování nacvičených hlásek v řeči, je jakýmsi mezistupněm mezi nácvikem hlásek a jejich používáním v běžné řeči.

Předpokládám, že pouze návštěvy dítěte u logopeda k nápravě logopedické vady nestačí, je třeba také aktivní zapojení rodičů. Kolik času jim doporučujete trávit s předškolními dětmi procvičováním?
Platí zde pravidlo „málo a často“. Dá se říci, že stačí cvičit 2 - 3 minuty, ale několikrát za den. Čím víckrát, tím lépe, to znamená třeba i 10krát až 15krát denně. Ideální je včlenit procvičování do každodenních činností (např. při jmenování zboží v obchodech, při pozdravech, oblékání...), aktivně vyhledávat slova s R či Ř a hned je „nenápadně“ procvičit.

Pokud děti i rodiče dobře spolupracují, jak dlouho v průměru trvá, než je špatná výslovnost R a Ř napravena?
Je to různé. Někomu stačí trochu poradit a po 2 - 3 terapiích je R na světě. Častěji se však cvičí několik měsíců, mnohdy bohužel i let. Délka nácviku záleží na mnoha okolnostech – na motivaci dítěte i rodičů, na množství času, které rodina procvičování věnuje, na obratnosti mluvidel apod. Ve většině případů je nácvik a upevňování R tvrdším oříškem než hláska Ř. Pokud se dítě naučí hlásku R, obvykle se z ní celkem snadno podaří vyvodit Ř.

Děkujeme za rozhovor, přejeme hodně úspěchů ve Vaší tolik potřebné práci a Vaší knížce spoustu čtenářů.

  • OBJEDNÁVKY KNIH KNIHKUPECTVÍ

    telefon:
    283 028 202

    provozní doba:
    8.00 – 16.00 hod.
    (každý všední den)

  • OBJEDNÁVKY KNIH JEDNOTLIVCI A ORGANIZACE

    telefon:
    283 028 203
    283 028 204

    provozní doba:
    9.00 – 18.00 hod.
    (každý všední den)

  • REKLAMACE A DOTAZY E-SHOP

    telefon / e-mail:
    283 028 205
    kanclir@portal.cz

    provozní doba:
    8.00 – 16.00 hod.
    (každý všední den)