Jak se vyznat v klimatu

Jak se vyznat v klimatu

Scharmacher-Schreiber, Kristina; Marian, Stephanie

Portál, 2020

249 Kč199 Kč

SklademAkce 20 %

plusminusPřidat do košíku

Anotace

Je opravdu stále tepleji? Pocítí vůbec člověk rozdíl jednoho stupně?
Bohatě ilustrovaná encyklopedie pro děti mladšího školního věku popisuje všechno důležité kolem klimatu: jeho rozdíl s počasím, proč existují klimatická pásma či roční období, podle čeho poznáme, jaké počasí bylo v minulosti, i rozmanité ekologické problémy: co jsou skleníkové plyny a jak vznikají, jak můžeme šetřit přírodu a přírodní zdroje, jak vyrábět obnovitelnou energii, jaký důsledek mají klimatické změny i k jakým rozhodnutím v této oblasti v poslední době došlo.
Děti si prostřednictvím knihy osvojí základní poznatky o klimatu i způsoby, jakými chránit své životní prostředí.
Kristina Scharmacher-Schreiber se živí jako překladatelka a spisovatelka populárně-naučných knih pro děti.
Stephanie Marian je spisovatelka a ilustrátorka knih pro děti.

Text knihy pro české prostředí odborně zrevidovali a aktualizovali RNDr. Erik Schwarzbach, Dr. agr. habil., a RNDr. Tereza Šmejkalová.

Bibliografické údaje

  • Autor:

  • Podtitul:Encyklopedie pro školáky

  • Překladatel:Weberová, Michaela

  • Nakladatel:Portál

  • ISBN:978-80-262-1639-1

  • Počet stran / vazba:96 / Pevná

  • Rok vydání:2020

  • Kód:11314501

  • EAN:9788026216391

  • Obálka v tiskové kvalitě:Stáhnout

Odborné recenze


  • KLIMA KNIŽNĚ: TÉMA NEJEN PRO DOSPĚLÉ - autor recenze: Mgr. et Mgr. Markéta Zajícová , pedagogická pracovnice, Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Brno

    https://www.e-bedrnik.cz/zakladni-a-stredni-skoly/casopis-bedrnik/

    (časopis Bedrník 2020/4)

    Otázky kolem příčin, důsledků a možných řešení změny klimatu patří bezesporu na půdu školy i k rodinnému stolu. Jak u zvědavých dětí podnítit zájem o tuto problematiku a pozitivně je aktivizovat, abychom je nemuseli zatěžovat katastrofami? Kde vzít pádné argumenty, když je chceme vést cestou skromnosti, šetrnosti a k zájmu o ochranu přírody, potažmo klimatu?

    Najít správnou rovnováhu mezi strašením a přiblížením měnícího se světa není snadné. Sami si také možná potřebujeme ujasnit, za který konec provazu v tomto „příběhu změny“ táhnout. Pomoci může dle odborníků upřímnost a zaměření pozornosti na řešení dětem blízká, jako je třeba spravování oblečení, pití vody z kohoutku a nákupy v bezobalových obchodech. Příklady s dobrým koncem navedou děti na optimistický způsob myšlení. Dodá jim to odvahu pustit se do ochrany klimatu z vlastní perspektivy. Důležité je podpořit je, pracovat na jejich senzitivitě a touze objevovat. Ve světě rozděleném různými názory potřebujeme víru, že klimatickou krizi zvládneme překonat jako jednotlivci i jako společnost. Rozvíjet kreativitu jako hnací motor změn stojí za to.

    S tím vším nám – pedagogům i rodičům – může pomoci publikace Jak se vyznat v klimatu autorek Kristiny Scharmacher-Schreiber a Stephanie Marian. Překlad knížky německých tvůrkyň vyšel tento rok v nakladatelství Portál. Za šťastné považuji rozhodnutí zapojit do přípravy překladu experty. Text knihy pro české prostředí po odborné stránce zrevidovali Erik Schwarzbach a Tereza Šmejkalová. Jak napovídá podtitul, kniha je určená především školákům. S čím však lze polemizovat, je její zaškatulkování mezi encyklopedie. O rigidní slovníkový přehled totiž rozhodně nejde. Spíše o podařený pokus, jak zaplnit díru na trhu s nabídkou klimatologické literatury pro děti.

    Jako pedagogové i rodiče se často potýkáme se situací, kdy nevíme, jak dětem na jejich všetečné dotazy odpovědět. Buď odpověď zkrátka neznáme, nebo nevíme, jak ji pro dětské uši formulovat, zvlášť v případě komplexní oblasti klimatické změny. Kniha pomůže zorientovat se ve spleti pojmů. Dostanete mnoho odpovědí, ovšem čtení vyvolá i řadu dalších otázek, ale to je přesně žádoucí.

    Představivost malých i velkých čtenářů nastartuje štědrý obrázkový doprovod, dokreslující úsporný, ale hutný text. Kniha není dělená na kapitoly, ale spíše na myšlenkové koncepty. Čtenář prochází jakousi mentální mapou kolem středobodu, klimatu. Na necelých sto stranách se mimo jiné dozví o oteplování Země, o rozdílu mezi počasím a klimatem, o významu skleníkového jevu, co způsobuje střídání ročních období nebo jak lze získat informace o změnách klimatu napříč dějinami. Zhruba třetina publikace se věnuje adaptačním a mitigačním opatřením, z nichž mnohá může mladý čtenář zkusit prosadit ve svém okolí. Pokud získá podporu, je motivovaný vytrvat, a na nás je být mu oporou. Zahrnuta je i pozitivní vize budoucnosti, což pomáhá formovat kompetenci k řešení problémů a aktivnímu občanství.

    Vnímám zde potenciál rozšířit knihu ještě o další oblasti, ve kterých se mohou realizovat i děti, například o tipy na podporu biodiverzity (zahradničení, včelaření), správné uchovávání potravin a problematiku plýtvání jídlem. Sympatické je, že texty nekloužou pouze po povrchu, ale opírají se o množství relevantních dat a argumentace, ovšem při zachování srozumitelného a dětem blízkého jazyka. To lze připsat na vrub překladatelce Michele Weberové i oběma lektorům překladu.

    Kvituji, že se autorky nevyhýbají ani kontroverzním otázkám, ať již v kmenovém obsahu (jako je klimatická nespravedlnost, s. 76) či okrajově v rámci dialogů mezi postavičkami („Já jsem přísná vegetariánka.“ „A váš pes taky?“, s. 57). Volbou multikulturního a inkluzivního „zalidnění“ knihy umně podpořily myšlenku, že se toto téma týká všech lidí a je potřeba spolupracovat.

    Z didaktického hlediska mohou být tematické dvoustránky využity jako předskokani k tvořivé činnosti nebo povídání, potažmo přetaveny přímo v lekci do výuky. I v ilustracích samotných lze nalézt inspiraci. Například „talíř“ sezónních produktů ze strany 57 může vyvolat debatu o soběstačnosti. Situace rozehrané na stránkách mohou děti dokončit třeba prostřednictvím komiksu.

    Knížka Jak se vyznat v klimatu určitě patří do knihovny budoucích zvídavých environmentalistů, rodičů i všech průvodců vzděláváním. Doplňuje inspirativní tituly narážející na globální problémy světa, jako je Největší přání Ester Staré, Gréta Andrey Gregušové, Pytlík a flaška Anny Novotné, A jako Antarktida Davida Böhma nebo Dobrodružství Toly, Poly a Rošťáka Moniky Miłowské a Kateřiny Řehákové, kterých u nás najdeme bohužel stále poskrovnu oproti zahraniční produkci.

    autor recenze: Mgr. et Mgr. Markéta Zajícová , pedagogická pracovnice, Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Brno
    https://www.e-bedrnik.cz/zakladni-a-stredni-skoly/casopis-bedrnik/

    -

Čtenářské recenze


  • Scharmacher-Schreiber, Kristina; Marian, Stephanie: Jak se vyznat v klimatu - autor recenze: Vendi

    https://vendi13.blogspot.com/2020/12/knihovna-k-scharmacher-schreiber-jak-se.html

    Všeobecný přehled

    Možná by se na úvod slušelo objasnit, co to ten, mnou často opakovaný, všeobecný přehled vlastně je! Ve stručnosti jde o schopnost orientovat se v mnoha tématech z oblasti kultury, historie, umění, politiky, ekonomie, geografie, biologie a mnoha dalších… nejde o to stát se odborníkem, nýbrž mít alespoň základní orientaci napříč obory… že to zní děsivě? Trošku, přiznávám. Dnešní kniha by vám mohla pokrýt často zmiňovaný a velmi oblíbený okruh témat, ke kterému saháme, když už vážně nevíme o čem s kýmkoli mluvit. Co to je? Přece POČASÍ!

    Kniha nese podtitul: Encyklopedie pro školáky. Upřímně, dávno nejsem školou povinná a přesto jsem si s dnešním titulem ráda zalezla do kouta a udělala si ve spoustě věcí jasno. Protože počasí není jen o tom, jak bylo včera či bude zítra nebo za týden. Je to mnohem komplexnější a zajímavější téma, které si zaslouží pozornost.

    Něco málo je nastíněno již v anotaci, a aniž bych tady vyjmenovávala další příklady, mohu vám říci, že se dozvíte spoustu zajímavostí, které jste třeba nevěděli, nebo si je vykládali mylně. Dobře, jednu věc za všechny zmíním, protože mě vážně dostala. Téměř všichni víme, že z letokruhů na pařezu můžeme zjistit stáří stromu. Ale měli jste tušení, že z nich dokážeme rovněž vyčíst informace o klimatu, respektive, zda strom zažil teplé, vlhké počasí nebo více suchého a chladného? Jak? Tak to už si nechám pro sebe. Schválně si můžete tipnout v komentářích!

    Jinými slovy má Jak se vyznat v klimatu přínos nejen pro školáky, ale i pro dospěláky. Upřímně – máte doma nějakou velkou obsáhlou encyklopedii všehomíra? (Jakože všeho?) Ano? A mezi námi děvčaty kolikrát za měsíc po ní sáhnete? Pár jich máme a upřímně, jen na ně sedá prach. Google je zpravidla rychlejší, praktičtější a lépe přístupný, jenomže kniha je prostě kniha a když už si v ní mám listovat, nechci mít bouli na nártu, až mi spadne z klína. V praktické velikosti tu proto máme úvod napříč něčím, s čím se vědomě či nevědomě setkáváme každý den.

    Navíc nám není násilně nucena a podsouvána ekologická osvěta, je však zmíněn vliv našeho chování na planetu a právě její klima v rozumné míře a s hlavou a patou. Vše je vysvětlováno logicky, srozumitelně, nepřehnaně obsáhle a především prakticky! Potlesk, plný počet, nadšení a čestné místo na snadno přístupné poličce.

    5/5

    - 24.02.2021


  • Scharmacher-Schreiber, Kristina; Marian, Stephanie: Jak se vyznat v klimatu - autor recenze: Karol

    https://zivotpodlekarol.blogspot.com/2020/11/ucime-se-jak-se-vyznat-v-klimatu.html

    Aktuální téma ekologie, ochrany přírody, klimatu. To jsou všechno informace, které mohou zvídavé děti zajímat způsobem, že jim rodič nemusí umět vše vysvětlit způsobem, který by se jim dobře chápal anebo jemu samotnému chybí informace a rád sáhne po publikaci, se kterou dětem téma přiblíží.  "Je opravdu stále tepleji? Pocítí vůbec člověk rozdíl jednoho stupně? Bohatě ilustrovaná encyklopedie pro děti mladšího školního věku popisuje všechno důležité kolem klimatu: v čem se klima liší od počasí, proč existují klimatické zóny či roční období, podle čeho poznáme, jaké počasí bylo v minulosti, i rozmanité ekologické problémy (skleníkové plyny a jak vznikají, jak můžeme šetřit přírodu a přírodní zdroje, jak vyrábět obnovitelnou energii, jaký důsledek mají klimatické změny i k jakým rozhodnutím v této oblasti v poslední době došlo). Děti si prostřednictvím knihy osvojí základní poznatky o klimatu i způsoby, jakými chránit životní prostředí." Tak zní anotace knihy Jak se vyznat v klimatu - Encyklopedie pro školáky, která mě zaujala na první pohled a kterou vám, ve spolupráci s nakladatelstvím Portál, ráda přiblížím. Bude to spíše fotorecenze, ale to máte snad i raději :-). 
     
     O KNIZE Kniha nemá přímo obsah, jako takový, ale plyne přirozeně jako jeden velký příběh. Je plná krátkých textů a hromady obrázků. Ilustrace jsou sympatické pro školní děti i předškoláky. Psána je stylem, že se musí zaručeně dobře číst dětem na základní škole ale zároveň text dobře pochopí i mladší děti. Tím, že jsou informace i texty, vždy na konkrétní straně, rozvrženy do několika krátkých odstavců, tak se čte doslova sama. I já osobně takové knihy vyhledávám, protože mě baví, čtou se dobře a nemám u nich tendence usínat - tak to mám u plných textů. Ilustrace a texty jsou propleteny také komentáři různých postav, které jsou kolikrát i vtipně podané a celou knihu příjemně zpestří.   

    DETAILY KNIHY Když se proměňuje klima, není to vždy hned vidět - na rozdíl od počasí. Jako klima označujeme počasí, které je na jednom místě obvyklé po dlouhou řadu let.    V encyklopedii jsou hezky zobrazeny i pásy a dole na této dvoustraně je vykreslený pás i s několika zvířaty. Polární oblast - lední medvěd, subtropy - velbloud, tropy - tukan apod.     V polární oblasti si i v červenci musí lidé často oblíknout teplou bundu a v zimě slunce celé měsíce vůbec nevychází - je neustále tma.    Zatímco při letní dovolené u Baltského moře může být občas i dost chladno, bývá na jihu, například v Itálii, častěji horko a sucho. 
      V Austrálii mají stejně jako v Evropě čtyři roční období, ale přesně naopak. Nejlepší počasí na koupání je u nich v prosinci.    Bez světla a tepla totiž nemohla spousta rostlin růst, a v důsledku toho pomřeli býložraví dinosauři hladem. A proto pak nenašli potravu ani masožraví dinosauři.    Skleníkové plyny tu vždy byly, ale lidé jich v současnosti produkují obrovské množství, a proměňují tím postupně složení atmosféry. Když lidé diskutují o změně klimatu, myslí tím většinou právě tohle, tedy oteplování Země způsobené živnotním stylem lidí.    Pro výrobu většiny věcí jsou potřeba různé materiály. Mnoho z nich se vyrábí daleko od nás, protože je to v jiných zemích levnější. Tak putuje většina výrobků několika továrnami na různých místech světa, než jsou hotové a mohou se prodat.    Protože ne každý nakládá správně s odpadem, dostalo se už do životního prostředí obrovské množství plastů. Venku, nebo když jsou odplaveny do moře, se nakonec po dlouhé době slunečním zářením a vlivem prostředí rozpadají na stále menší kousky - mikroplasty. Ryby nevědí, že nejsou strvitelné, a požírají je. Pokud se plasty rozloží, uvolňují se přitom skleníkové plyny.    Za posledních 100 let silně stoupla spotřeba živočišných produktů. Většina lidí je má na jídelníčku skoro denně.    Je velký rozdíl, zda jíme jablko, které dozrálo kousek od nás, nebo ananas, který k nám doputoval až z Jižní Ameriky. Nejmenší vliv na klima mají regionální výrobky, které se zrovna sklízejí. Nemusejí se pěstovat ve sklenících ani dovážet z velké dálky. I ten, kdo jí rád maso a vajíčka, by se měl zajímat, odkud tyto produkty pocházejí.    Trvale zmrzlá půda, které se říká permafrost, začíná tát. Půda měkne. Domy už nestojí na pevném podloží a hrozí jim poklesy a poškození. Celé vesnice už musely být přesídleny. 
      Lidé z chudých zemí trpí oteplováním země nejvíc. Nedostávají totiž často od státu žádnou podporu, aby se vyrovnali s nhásledky změn klimatu, jako jsou výpadky sklizně nebo ničivé počasí. Mnoho lidí musí opustit své domovy, protože už tam nemohou přežít. Většina se jich ale daleko nedostane, protože nemají peníze na delší cesty.  
     ZAJÍMAVOSTI Z KNIHY 

    • V zimě je v Grónsku neustále tma
    • Za dobu dinosaurů bylo na Zemi mnohem tepleji 
    • Krápníky prozradí, jak silné bývaly deště
    • Nejnižší teplota na Antarktidě byla -93,2°C
    • Když roku 1883 vybuchla v Indonésii sopka Krakatau, bylo to slyšet až 4000km daleko v Austrálii
    • Člověk za rok (na osobu) spotřebuje asi 60kg mléka, 270ks vajec a 86kg masa
    • Počet lidí na Zemi se zhruba ztrojnásobil od doby, co byli naši prarodiče detmi
    • Tučňáci na jižním pólu nacházejí čím dál méně potravy, protože ryby, kterými se živí, se těžko přizpůsobují soupající teplotě moře
    • Hladina moří je vyšší o více než 20cm, než byla před 100 lety     
      

     ZÁVĚREM Encyklopedie je psaná formou, která bude zaručeně děti bavit. Mnoho krátkých textů, vtipných komentářů a obrázků. Navíc je svou velikostí dobře skladná, ne jak klasické encyklopedie, které jsou spíše bichlemi.  Splnila má očekávání a možná ještě trochu víc. Takže a až se holky začnou o toto téma zajímat anebo až ho nakousnou třeba ve školce, budu připravena. Je důležité o tomto tématu s dětmi mluvit, zvlášť, když se začnou samy zajímat.    
     Tuto knihu s názvem Jak se vyznat v klimatu aneb Encyklopedie pro školáky najdete na eshopu nakladatelství Portál přímo ZDE.

    - 16.02.2021


  • Scharmacher-Schreiber, Kristina; Marian, Stephanie: Jak se vyznat v klimatu - autor recenze: ?

    https://knihomilka.home.blog/2020/11/16/jak-se-vyznat-v-klimatu/

    Klima. Co je to klima? My dospěláci víme, že je to podnebí, a že vliv na něj má nejen teplota, srážky, tlak vzduchu, ale také člověk a jeho konání. Ne vždy je to v souladu s přírodou, která nám to dává náležitě pocítit na změnách klimatu. Enycklopedie Jak se vyznat v klimatu vysvětlí hravou formou (nejen) dětem všechno ohledně tohoto aktuálního tématu.

    Autorkami publikace jsou Němky, spisovatelka Kristina Scharmacher-Schreiber a ilustrátorka Stephanie Marian. Pro tuzemské čtenáře byl text náležitě revidován a aktualizován českými odborníky.

    Publikace neobsahuje kapitoly ani žádné jiné dělení, rovnou se jde na věc a začít se nemůže ničím jiným než oteplováním. Dále se dozvíme více o podnebí v Evropě, jak chodilo v době ledové, jak je to s prouděním vzduchu, nebo myšlenky a nápady jak bychom my sami mohli přispět k lepšímu klimatu.

    Na knížce je velmi sympatická forma. Text je proložen obrázky, které jsou opravdu povedené. Namalovala je Stephanie Marian a dokázala vtisknout informacím, které jsou podány velmi srozumitelně, jednoduše a přitom vůbec ne nudně, věrnou obrazovou podobu, takže si malý čtenář snadněji představí popisované téma.

    Knížka dokonce zaujala i našeho skoro čtyřleťáka, který byl unešen obrázky a pořád jsme si museli ukazovat a popisovat, co na nich je.

    Z encyklopedie jsem se i já, dospělá, dozvěděla spoustu zajímavých informací. Publikace může být nápomocná učitelům při výuce jako názorná pomůcka díky věcně podaným informacím a povedené grafické úpravě.

    Knížka se nesnaží vnucovat agresivní ekologické názory, ale hravou formou seznámit děti s problémy, které naši planetu sužují.

    - 26.01.2021


  • Scharmacher-Schreiber, Kristina; Marian, Stephanie: Jak se vyznat v klimatu - autor recenze: Lenka Štveráčková

    https://www.tvojechvilka.cz/jak-vyznat-v-klimatu-encyklopedie-pro-skolaky/

    Máte rádi knihy o počasí? Zajímáte se o různé změny klimatu? Není vám lhostejné, jak se lidé k naší planetě chovají? Tak právě vám je určena encyklopedie s názvem Jak se vyznat v klimatu.

    O čem kniha je?

    O oteplování na Zemi, o počasí a jeho změnách, v čem se liší klima od počasí, co je to skleníkový efekt, proč je Slunce důležité, co jsou klimatické zóny, co způsobuje střídání ročních období, jak ovlivňuje počasí naše zdraví a jak můžeme pozorovat změny klimatu napříč dějinami. Dále jak můžeme vyrábět obnovitelnou energii, jak stroje ovlivnily výrobu a produkci všeho možného. Součástí této báječné encyklopedie jsou i informace o třídění odpadu, jak můžeme chránit naše životní prostředí (tříděním odpadu, správným životním stylem, ohleduplností vůči ostatním i přírodě, výrobou ekologických aut a návrh, jak bychom mohli v budoucnosti žít.

    Tato kniha mě opravdu hodně zaujala. Jelikož mám doma dva školáky, často podobné otázky řešíme. Díky této přehledné encyklopedii si oba dokážou mnoho zajímavostí přečíst a vyvolat v nich další otázky k přemýšlení.

    Knihu doporučím všem dětem mladšího školního věku, rodičům, kteří se o tuto problematiku zajímají, ale i pedagogům, kteří hledají zajímavé inspirace do hodin zeměpisu nebo přírodovědy.

    Tato encyklopedie je velmi povedená. Autorka i ilustrátorka si s ní dala obrovskou práci, aby se líbila jak dětem, tak i dospělým. Kniha je přímo nabitá informacemi a každý si v ní najde to své pro svou práci. Ilustrace doplňují krátké texty, díky kterým si děti zapamatují více zajímavostí.

    Výhodou této knihy je dostatek obrázků, ale i krátké texty, které čtenáře nezahltí a umožní vám nad různými jevy přemýšlet. Zároveň ale odpovědi na vaše otázky najdete v dalších částech této encyklopedie.

    Velké pozitivum této publikace vidím v jejím obsahovém zaměření o klimatologii, která je více specifická a myslím si, že podobná příručka na knižním trhu rozhodně chyběla. Dále jednoduchá schémata vysvětlují zásadní problematiku meteorologie i klimatologie. Často se mi stává, že se děti ptají na různé zákonitosti o počasí i využitelných zdrojích energie. Díky knize Jak se vyznat v klimatu si už budu více jistá, co jim odpovědět.

    Na titulní stránce je několik dětí různých barev pleti, kterým není lhostejné naše životní prostředí i příroda.

    - 22.12.2020


  • Scharmacher-Schreiber, Kristina; Marian, Stephanie: Jak se vyznat v klimatu - autor recenze: zaneta_s_pribehem

    https://www.instagram.com/p/CGnQAkagZp0/

    Je opravdu více tepleji? Pocítí vůbec člověk rozdíl jednoho stupně?

    Tyto a samozřejmě i mnoho dalších otázek vám tato bohatě ilustrovaná dětská encyklopedie ráda zodpoví. Kniha vám krásně shrne vše, co se klimatu týká a i když já už dávno nejsem cílová skupina, tahle útlá (a supervoňavá!) encyklopedie si mě naprosto získala.

    Tato encyklopedie má sice jen sto stran a na každé straně jen pár odstavců, ale já jsem se až divila, co vše se do tak teňounké knížečky může vměstnat.

    Každá kapitolka je skvěle vysvětlena a na oněch obrázcích znázorněna, navíc v knize naleznete i mnoho zajímavostí!

    Kniha má prostě spád, vtip a originální námět!

    Nebojím se tedy říci, že tahle knížečka je must-have každého malého chytrolína!

    Q: Máte nějakou oblíbenou dětskou knihu? Nebo s oblíbenými ilustracemi?

    autor recenze: zaneta_s_pribehem
    https://www.instagram.com/p/CGnQAkagZp0/

    - 25.11.2020

  • OBJEDNÁVKY KNIH KNIHKUPECTVÍ

    telefon:
    283 028 202

    provozní doba:
    8.00 – 16.00 hod.
    (každý všední den)

  • OBJEDNÁVKY KNIH JEDNOTLIVCI A ORGANIZACE

    telefon:
    283 028 203

    provozní doba:
    10.00 – 17.00 hod.
    (každý všední den)

  • REKLAMACE A DOTAZY E-SHOP

    telefon / e-mail:
    283 028 205
    kanclir@portal.cz

    provozní doba:
    8.00 – 16.00 hod.
    (každý všední den)