Emoce mohou komplikovat život jak dospělým, tak dětem. Vyzkoušela jsem, že vyjádřit pocity mohou děti velice hezky i prostřednictvím her.
Hry pomáhají žákům upevnit vztahy s kamarády, navázat nová přátelství a mimo jiné zajišťují, aby se v kolektivu cítili dobře. Herní aktivity, o nichž se zmíním, protože mi připadají zajímavé, jsem čerpala z knihy Hry a aktivity pro zkoumání emocí. Publikaci vydalo letos nakladatelství Portál a její autorkou je Vanessa Rogers. Spisovatelka je zároveň aprobovanou učitelkou a sociální pracovnicí pro mládež. Možná znáte její úspěšnou knihu Kyberšikana.
Publikace je primárně určena dětem školního věku, konkrétně věkové kategorii 7 – 13 let. Jedná se tedy o žáky základní školy. Jednotlivé popisované aktivity mají jasně dané schéma: Na začátku je představen cíl, jehož má být dosaženo (například napomoci dětem rozpoznat osoby, s nimiž si mohou promluvit, mají – li nějaké problémy či trápení), poté jsou vyjmenovány potřebné pomůcky (papír, psací potřeby, klubko vlny a jiné), následuje samotný průběh hry.
Zajímavá byla Hra s barvami, kdy se žáci zaměřovali na barvy a pocity s nimi spojené:
Děti si při ní uvědomily, že i barvy mohou být nositeli emocí.
Různé barvy pro ně představovaly různé věci, nálady a pocity. Jaké?
Například:
Červená barva vyvolávala v dětech: zlo, srdíčko z lásky, lásku, teplo...
Modrá barva: studená, mokrá, voda, dovolená u moře...
Zelená barva: uklidňující, nuda, voňavá, jaro, tráva....
Fialová barva: radost, nedočkavost, švestkový koláč...
Oranžová barva: dobrá na dělání úkolů, hodná...
Žlutá barva: teplo, slunce, horko...
Stejná barva vyvolávala u dětí různé emoce.
Hra Moje časová osa má za úkol, aby žáci diskutovali o všech zásadních věcech, jež se jim v životě přihodily. Zapotřebí jsou jen fixy a dlouhý arch papíru, který zachytí časovou osu. Žáci začínají bodem „narození“ a končí bodem „teď“. Zaznamenávají do svých os své důležité životní milníky tak, že pozitivní zapisují nad linku a méně pozitivní pod linku. Jednotlivé události je třeba s dětmi prodiskutovat.
Kniha může být výbornou inspirací a pomocníkem pro učitele, vychovatele i vedoucí dětských zájmových útvarů.