Nepochybně každý člověk ví, že se „časem“ jeho paměť zhoršuje. Bylo by však chybou se domnívat, že se tak děje až ve vysokém stáří. Už od středního věku naříkáme „na sklerózu“. Dobré je, že se můžeme bránit a svou paměť trénovat v každém věku. Ostatně právě proto připravila Jitka Suchá obsáhlou baterii nejrůznějších cvičení pro trénování paměti a která jsou opravdu určena naprosto každému dospělému člověka.
Autorka se věnuje problematice trénování paměti dlouhodobě a již jako autorka participovala na vydání knih s názvy Kinezioterapie demencí a Péče o pacienty s kognitivní poruchou. Recenzovaná publikace je volným pokračováním jejího textu Cvičení paměti pro každý věk, který rovněž vydalo pražské nakladatelství Portál /2007/. V současné době J.Suchá pracuje jako vedoucí Denního stacionáře pro seniory v Gerontologickém centru v Praze 8.
V publikaci Trénink paměti pro každý věk najde čtenář nejprve dobré rady, jak pracovat s touto knihou. Pak následují základní fakta o naší paměti a dále je stručně popsán vývoj paměti od narození po seniorský věk. A pak už může každý čtenář trénovat svou paměť. Jednotlivá cvičení jsou rozdělena do tématických kapitol. Ta první seznamuje s principy mnemotechnik. Následná individuální cvičení jsou zacílena na trvalou dlouhodobou paměť, na recentní /současnou/ paměť a na pěstování a udržování slovní zásoby. Důraz je též kladen na techniky koncentrace a logické myšlení, stejně tak jako na myšlení v souvislostech a matematické schopnosti. Na závěr je „prozrazeno“ řešení tak, aby si každý, mohl ověřit, zda cvičení provedl správně či nikoliv. Stručný seznam literatury pak publikaci uzavírá.
Kniha předložených cvičení je velmi pěkná a určitě dobře poslouží stanovenému účelu. Prozradím vám, že jsem si všechna cvičení zkusila udělat a zatím jsem dopadla na výbornou. Ovšem s výjimkou, týkající se několika úloh, kde si nejsem jista, zda trénuji paměť a nebo zda se vlastně jedná o znalostní test. To se lehce týká určení barev a zvířat v názvech knih /str.120, str. 122/. Zcela jsem ovšem propadla v cvičení o významu slov pocházejících z francouzštiny a vzdala jsem se úlohy o starých a cizích délkových mírách a objemech. Ale nezoufám, protože jedna z úvodních rad autorky říká, že „ne všechny úlohy jsou určeny pro všechny, některé mohou být náročné pro někoho, kdo se s daným tématem blíže nesetkal“. V takovém případě lze cvičení „přeskočit“. Navrhuji, že právě tam, kde člověk nestačí /například já jsem se nikdy neučila francouzsky/ , lze vzít na pomoc slovník. Vyhledávání ve slovníku je nejen zajímavé, ale svým způsobem rozšiřuje možnosti trénování paměti, doplňuje vzdělání a rozšiřuje slovní zásobu.
Soubor cvičení k trénování paměti tak, jak ho zpracovala Jitka Suchá je cíleně vybraný a dobře strukturovaný. Vřele ho doporučuji každému, kdo se chce včas a náležitě starat o své paměťová schopnosti.
Prof. PhDr RNDr Helena Haškovcová CSc.
Zdroj:Bulletin odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR, č.6, 2009, str. 22.