Kniha má velmi odvážný název, jistě by mnoho nejen dětí, ale i dospělých uvítalo, kdyby věděli, jak na kamarádství. Autor zahajuje knihu úvahou nad tím, kdo je kamarád, co je přátelství. Nabízí dětem deset kroků k navázání a udržení kamarádství, navazuje tipy, jak prohloubit kamarádství a také jaké pasti na nás číhají (hrubé chování, neomalenost).
Nejprve obecněji vede děti k tomu, aby rozvíjely své sociální dovednosti, seznamuje je mmj. i se společenskou etiketou.
Jen nerozumím tomu, proč se v knížce nepracuje spíše s pojmy kamarád, kamarádství, proč se přejímá výraz přátelství – anebo proč se neodliší kamarádství a jeho vyšší stupeň, přátelství. Děti asi těžko v běžném životě odliší pojmy vzdálenější, blízcí a nejlepší přátelé. A není přítel vždycky někdo blízký?
Následují tipy, jak někoho pozvat, jak reagovat na pozvání.
Autor průběžně nabízí dětem krátké kvízy, aby zjistily, co vědí. Uvádí tipy, jak se zachovat, formou komiksových obrázků jsou tipy jasné, názorné, dobře zapamatovatelné. Neopomíjí ani upozornění, co není právě šikovné.
Autor se výstižně zastavuje u tématu kamarádů „s poruchou“, doporučuje dětem, co mohou udělat – zeptat se, co porucha obnáší, současně ho vést k tomu, aby více respektoval hranice, prostor druhého. Autor uvádí názorné, konkrétní příklady. Ale stejně považuji pomoc dospělého za nezbytnou.
Autor příhodně seznamuje děti s různými potížemi a projevy (deprese, autismus, porucha pozornosti s hyperaktivitou, bipolární porucha).
Děti se pak mohou zamyslet nad tím, co udělat, když se vyskytnou potíže, když někdo někomu ublíží, když je dobré někomu odpustit. Získají inspiraci, jak o problémech mluvit, co udělat. Autor neopomíjí ani fázi ukončování kamarádství, otevírá i otázku, že příčinou ukončení kamarádství může být sám čtenář. Pomáhá dětem, jak si poradit, když kamarádství skončí z podnětu druhého.
Na závěr motivuje děti k aktivitě, aby si více všímaly okolí a druhých, aby se nebály být ti aktivní. Vede je k prosociálnímu chování, sebereflexi. S tím souvisí i dodatek k šikaně: dát šikanovanému najevo, že mu to není jedno, že vidí, co se děje, a vymezí se vůči tomu.
Myslím si, že by kniha měla mít věkově vymezené čtenáře, protože doporučení z vývojového hlediska zpravidla nezvládnou děti do deseti jedenácti let, a to nejlépe s pomocí znalého a ochotného dospělého.
Podle mého názoru se kniha může stát výborným pomocníkem třídních učitelů, speciálních pedagogů, vedoucích kroužků apod. Najdou zde inspiraci, vysvětlení přiměřené věku; seznam témat, která se mezi dětmi jistě objeví.
V českém produkci je kniha autorovou prvotinou. V angličtině vyšly další knihy na podobná témata: What to Do When You´re Scared and Worried: A Guide for Kids, 2004; ADHD: A Teenager´s Guide, 2007; Siblings: You´re Stuck with Each Other, So Stick Together, 2010; What to Do When You´re Cranky & Blue: A Guide for Kids, 2013.
Dagmar Brejlová, psycholožka, psychoterapeutka a překladatelka
www.brejlova.cz/