Rady, které na internetu nenajdete

Mediální mámy a digitální tátové

Zlevněno (2018)

0 % 1 recenze

84 Kč

99 Kč −15 %, ušetříte 15 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Zlevněno (2018)

Překladatel
Le Roch, Pavla
Edice
Rádce pro rodiče
Počet stran
208
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2018
Typ produktu
Zlevněno
Kód
12114401
EAN
9788026213178
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1317-8
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Původní cena: 325 Kč, celková sleva: 70 %
Ničí sociální sítě naše děti? Kolik času stráveného na internetu je už příliš? Co pro teenagery znamenají selfie a sexting? Jak jejich život ovlivňuje syndrom zvaný FOMO (Fear of Missing Out), tedy potřeba být neustále online, protože jinak by bylo možné něco podstatného propásnout? Tento rádce jednoduchým, srozumitelným způsobem seznamuje čtenáře s tím, jaký vliv mohou mít současná média na naše děti, ale i na nás samotné. Každá kapitola je zakončena shrnutím nejdůležitějších bodů a užitečnými typy pro běžný život. Poskytuje tak přehledný a čtivý návod, jak snadněji proplouvat nástrahami digitální éry. Kniha je ceněna zejména pro svou informativnost a pozitivní tón. Dr. Yalda T. Uhls původně pracovala v MGM a Sony, pak se ale začala věnovat otázkám dětského vývoje a získala doktorát z psychologie na UCLA. Nyní zkoumá, jak média ovlivňují sociální chování u teenagerů, a vede seminář o digitálních médiích a lidském vývoji.

O autorovi

Uhls, Yalda T.

Recenze (1)

  • Autor recenze Lucie Nováková Datum 7. 1. 2020


    Uhls, Yalda T.: Mediální mámy a digitální tátové - autor recenze: Lucie Nováková
    http://www.muziprotinasili.cz/kampan/medialni-mamy-a-digitalni-tatove/

    Přinášíme vám recenzi knihy autorky Yaldy T. Uhls, která řeší, jaký vliv mohou mít současná média na naše děti. Recenzoval Michal Vybíral, odborný garant projektu LOMu Muži proti násilí.

    Tentokrát doporučujeme knihu Mediální mámy, digitální tátové. S elektronickými médii (mobilní telefony, počítače, televize), hrami a sociálními sítěmi se potkávají všichni rodiče. Jako tátové společně s matkami hledáme a vytváříme svůj postoj a odpovědi na otázky: Kdy a jaká média vpustit do života svých dětí? Na jak dlouho? Co ano a co ne? Jakým způsobem zprostředkujeme a umožníme kontakt s těmito fenomény svým dětem? Jak využít média pro učení a zábavu tak, aby to bylo pro naše děti bezpečné? Jak zacházet s vytvářením svého mediálního obrazu a s komunikací na sociálních sítích? Jaký vliv má zobrazované násilí na vývoj dětí? Mnohé z těchto otázek neřeší jen kniha, ale i my samotní. Zároveň si je pokládáme i s účastníky na našich vzdělávacích a rozvojových workshopech (Agrese je ok, Cesta pro otce a syny/dcery atd.). Výše uvedená kniha nám v tom může být užitečným původcem. A to hned z několika důvodů:

    1. V knize se objevuje velké množství citací různých výzkumů. Díky tomu můžeme mít větší orientaci v tom, jak média skutečně ovlivňují vývoj dětí. Viz několik shrnutí vybraných výzkumných poznatků:

    Děti mladší tří let se nejlépe učí v reálném světě, ne při sledování obrazovky (s.57).

    Podněty, které poskytují sociální média – lajky, komentáře, sledování – působí jako vnější odměny a motivují lidi, aby pokračovali v tom, co dělají (s. 143). Pozn. recenzenta: Bez ohledu na to, jaké jsou jejich skutečné potřeby!

    Zdá se, že esemeskování dovednostem v psaní neškodí. Ve skutečnosti může zlepšovat tvůrčí psaní. Zároveň platí, že zapisování poznámek ručně oproti zapisování do počítače zlepšuje porozumění danému tématu (s. 167).

    Četba na internetu zlepšuje učení se jazyku u malých dětí (s.167).

    Videohry rozvíjejí prostorové dovednosti – učí se v nich snadno a přispívají k úspěchu v technických oborech (s.209).

    2. V závěru kapitol autorka nabízí jasná a praktická doporučení:

    Je v pořádku, pokud děti mladší tří let sledují několik minut denně obrazovku (s.57).

    Pokud úkol, činnost dítěte vyžaduje hlubší zamyšlení (např. psaní úvahy), pak by děti neměly mít přístup ke svým zařízením připojeným k internetu (s. 168). Pozornost je totiž omezená a dělání více činností najednou rozptyluje.

    Vyvažujte čas, který vaše dítě tráví hraním videoher, jinými aktivitami (s. 210).

    Pečlivě zvažujte obsah, i když důkazy naznačují, že i „násilné“ hry pomáhají rozvíjet kognitivní dovednosti a nejspíše nevedou k agresivnímu chování dítěte, obsahují mnoho dalších potenciálně škodlivých rysů, jako je např. nesnášenlivost k ženám a chování oslavující trestné činy (s.210).

    Sledujte vlastní návyky týkající se médií – i velmi malé děti vás sledují a učí se, takže se snažte dát jim ten nejlepší příklad (s. 58).

    3. Kniha nepůsobí černobíle, nehájí jednostranně média a jejich „kladné stránky“, ani není proti „médiím a jejich škodlivosti“, autorka se pokouší se o vyvážený pohled (dle mého mínění úspěšně) podložený výzkumy, osobní rodinou zkušeností a vlastní lektorskou činností.

    Není nutné číst knihu od začátku do konce, je možné si vybrat témata a úseky, které jsou pro nás a naše děti právě aktuální. Základním smyslem knihy je pak vést a inspirovat nás, rodiče, k vědomému a odpovědnému zacházení s elektronickými médii a následně učit své děti tak, aby ovládaly média ony, nikoli média je! A na závěr: autorka v přílohách uvádí dvě doslovné smlouvy mezi rodinou a dětmi – první je tzv. Rodinná mediální smlouva mezi dětmi a rodiči o bezpečném používání médií, druhá je Smlouva na mobil (zaměřená na používání nového iPhonu 13letým synem). Nemusíme se vším souhlasit, něco nám může přijít přehnaně podrobné a kontrolní, ale rozhodně nás mohou obě smlouvy inspirovat k vlastnímu rodinnému odpovědnému a bezpečnému zacházení s elektronickými médii a elektronickou komunikací.

    Kniha doktorky je rozhodně zajímavá a inspirativní četba.

    Přečíst celou recenzi Zavřít