Současní rodiče mají k dispozici značné množství knih o výchově. Některé mají charakter jednoduchých, přímočarých návodů, často však zjišťujeme, že u řady dětí nejsou zcela (či vůbec) funkční. Jiní autoři si uvědomují, že vzhledem ke značné rozdílnosti dětí, jejich vrozených předpokladů, životních podmínek a zkušeností lze jen těžko vydávat absolutizující a jednoduchá výchovná doporučení, a proto předkládají koncepty z oblasti psychologické či pedagogické teorie. Ty však mohou být pro rodiče příliš obecné, a tudíž nepoužitelné v konkrétních situacích.
Kniha Výchovné maličkosti V. Mertina zprostředkovává srozumitelnou formou relevantní informace z psychologické teorie, čímž vytváří u čtenářů poznatkové zázemí, které jim umožňuje kriticky zhodnotit jednotlivá výchovná doporučení a zvážit, zda jsou využitelná u určitého dítěte a v dané situaci. Mapuje možnosti výchovného a vzdělávacího působení od doby před narozením dítěte až do jeho dvanácti let, tedy obdobím, kdy mívají rodiče na dítě zpravidla určující vliv, a tudíž obrovské množství příležitostí k rozvíjení jeho osobnosti.
První část knihy, věnovaná psychologické teorii, se zabývá psychickými potřebami dětí (ale také rodičů), obecnějšími otázkami technologie výchovy (co všechno na dítě působí, podpora dítěte, synchronizace pozornosti a citu mezi rodiči a dětmi aj.), přičemž reflektuje změny výchovných přístupů v posledních desetiletích; dozvídáme se o možnostech rodičovské diagnostiky, ale také o výchovných „maličkostech“, jejichž význam ve výchově často přehlížíme, zaměřeni na „velké“ a z našeho pohledu rozhodující události v životě dítěte.
Další kapitoly postihují jednotlivá vývojová období, přičemž neaspirují na jejich podrobný popis, spíše nastiňují témata, která se v daném období stávají aktuálními. Kapitola „Ještě než se narodí“ přináší informace o psychologii dítěte v těhotenství, ale také podněty k přípravě celé rodiny na novou situaci.
První rok, často v odborné literatuře (i v této knize) spojovaný s koncepty připoutání (attachment) a vtištění (imprinting), je zde prezentován také jako období, kdy už vyvstávají témata jako sebeprosazování a hranice, jednotná výchova, na co se zaměřit při vzdělávání a jaký je význam rodičů pro vzdělávání dítěte. Někteří rodiče ocení už v této vývojové etapě informace o tom, kdy je třeba navštívit dětského psychologa, jak taková návštěva probíhá i podle čeho vybrat vhodného odborníka.
Kapitola o batolecím období postihuje motorický, řečový i sociální rozvoj a související otázky. Autor se zde vyjadřuje také k často diskutovaným tématům, jako je období vzdoru či kolektivní výchova batolat, zprostředkovává čtenářům koncept zóny nejbližšího vývoje, atribuce a oblast pozitivní psychologie, věnuje prostor situacím, kdy se dětem „nedaří“, tj. jejich životní cesta se komplikuje dlouhodobějšími obtížemi či onemocněními.
Kniha se dále zabývá frekventovaným tématem předškolního věku, kterým je adaptace na mateřskou školu; rozebírá další otázky, se kterými se mohou potýkat rodiče předškolního dítěte - dětské lhaní a krádeže, jak je to s humorem, legrací, ironií a výsměchem při výchově, zda potřebuje dítě vzory, autor upozorňuje na důležitou sociální dovednost, kterou je odložené uspokojení.
Mladší školní věk začíná vstupem do základního vzdělávání a přináší tak řadu souvisejících otázek – jak vybrat nejvhodnější školu, čím se vyznačuje dobrý učitel, jaký je smysl vzdělávání, jak na domácí přípravu a úkoly, hodnocení, technologie učení a mnohé další, přináší podnětné informace pro rodiče dětí nadaných i školsky neúspěšných a v této souvislosti přibližuje související psychologické koncepty – naučenou bezmocnost a tzv. Matoušův efekt. Autor rozebírá některé výchovné otázky, jež v současnosti považujeme za vysoce aktuální – internet a ochrana dítěte, jak ochránit dítě před vlivem médi; zabývá se také šikanou, avšak v její méně prezentované podobě – tj. šikanováním za strany dospělých.
(Nejen) rodič může být při čtení knihy místy překvapen, že vedle teoretických koncepcí věnuje autor značný prostor věcem, které pravděpodobně všichni víme a pokládáme je za samozřejmé – je nám přece jasné, že máme trávit s dítětem čas, že se mu máme hodně věnovat a že bychom měli být při výchově důslední. Podrobnější rozbor těchto všeobecně známých pravd, opřený o konkrétní příklady z praxe, nás však přivádí k zamyšlení, jak s nimi nakládáme v každodenní výchovné praxi a zda jsou opravdu samozřejmostí. Autor přitom čtenáři zprostředkovává kromě souvisejících informací a teoretických poznatků také svůj pohled, zakotvený v mnohaletých odborných zkušenostech a reflektující posun v oblasti výchovy a vzdělávání v posledních desetiletích.
Kniha přináší řadu podnětných informací, které mohou pomoci rodičům rozvíjet potenciál dítěte, ale také oboustranně si užít čas strávený společně s ním. „Když vidíme vyrůstat své děti, jsme přesvědčeni, že jsme nežili marně, že náš život bude pokračovat v nich i v dalších generacích“ (str. 24).
PhDr. Kristýna Krejčová
(v tisku zpravodaje IPPP Pedagogicko-psychologické poradenství)