Pro děti a s dětmi! - autor recenze: Vendihttp://vendi13.blogspot.com/2023/06/recenze-l-bakonyi-selingerova-kdo.htmlExistuje bezpočet situací, které nám přijdou naprosto samozřejmé až automatické, ale pro děti tomu tak není. Dnes a denně se musí vypořádávat s věcmi, které jsou pro ně nové a neznámé. Ten „boj“ jim nemůžeme vzít, je potřeba, aby si jím prošly. Ale můžeme jim podat pomocnou ruku názornou ukázkou. Ať už sami za sebe, nebo třeba zprostředkovaně příběhem!
Tak schválně – schoval vám někdy někdo ponožku, klíče od auta? Ptají se děti, proč v zimě nesněží, když k zimě sníh patří? Kde se vzala špatná nálada? Kdo jim dal tričko naruby, pročež ho mají špatně oblečené? Je mi jasné, že vaše racionální já mi tu z fleku může vystřihnout logickou odpověď na všechny mnou položené otázky, ale o tom to dnes v žádném případě není.
10 kapitol je za sebou řazeno chronologicky a mapují školní rok ve školce ve třídě předškoláčků čili od září do června. Na 96 stranách společně s nimi a paní učitelkou procházíme celou řadou dobrodružství. Ač jsem se toho bála, nejde o nic přitaženého za vlasy. Jistě, nemusí se vám líbit, že jsou situace a události svalovány na neexistující entitu – Naschválníka – skřítka a zlotřilce, který se živí špatnou náladou. Ale pro dětskou fantazii je to věc v celku příhodná.
S pohádkovými bytostmi se přece setkávají neustále, tak proč je nevyužít i při učení se něčemu praktickému jako je budování sebedůvěry, navazování spolupráce, vypořádávání se s nejistotou, podpora kreativity a podobně?
Zvolená forma je hravá, počet stran rozumný třeba i pro knihomola začátečníka a hravé ilustrace Libora Drobného (se kterými jsme se již setkali např. u knih: Jak se dostat z maléru, Hádej, čím budu, Učíme se protiklady nebo Hry pro zvládání emoci) už jsou jen krásnou třešinkou na dortu, stejně jako vůně tiskařské barvy. Ano, Kdo zatočí s Naschválníkem voní jako komiks a já to zbožňuji. Cílovou skupinou jsou děti od čtyř do sedmi let. Primárně bych se však zaměřila právě na předškoláčky, kteří se mohou s hlavními hrdiny ztotožnit přímo maximálně.
V podstatě nemám výtku. S prací Ludmily Bakonyi Selingerové už jsem se setkala v případě knihy Co sežral žralok a byla jsem její kreativitou velmi mile překvapena. Tady navíc dala prostor i pro diskusi, neboť na konci každé kapitoly je k dispozici několik otázek. Takových, nad kterými se musí dítko zamyslet, a s největší pravděpodobností vám každé odpoví jinak, protože má jiné zkušenosti.
Ať se Kdo zatočí s Naschválníkem rozhodnete číst doma, ve školce nebo na kroužku, rozhodně neuděláte chybu. A aby toho nebylo málo, dostanete u každé kapitolky rovněž tvořivý tip/návod, jak si třeba nakreslit mapu okolí školky, jak vyrobit karnevalovou masku, bubáky z listů, průkaz tajného agenta nebo krabičku na vypadlé mléčné zoubky. Je potřeba ještě něco dodávat? Hravá, milá publikace, která učí možná neotřelou formou, ale rozhodně přínosnou.
5/5