Náměty pro využití přísloví a říkanek při rozumové výchově dětí
Soubor čtyřveršových říkanek staví do nových, dětem pochopitelných souvislostí motivy jednoduchých známých českých přísloví. Smysl přísloví je v říkance někdy naznačen, jindy je čtyřverší postaveno na jednom motivu bez dalších konotací, které ho původně doprovázely. Teprve v další fázi práce s textem říkadla se děti s pomocí učitelek, rodičů či vychovatelů smyslu přísloví dobírají a hodnotí ho z hlediska dnešních etických norem. Práce s jedním příslovím zahrnuje vždy jednu dvojstranu knížky, která obsahuje přísloví, říkanku na dané téma a ilustraci, pokyny pro učitelky a vychovatele, tedy výklad přísloví a náměty pro rozhovor s dětmi. Každou dvojstranu uzavírají další podobná přísloví. Říkadla mají jednoduchou formu. Použit je výhradně sdružený rým, který si děti nejsnáze zapamatují a nejzřetelněji v jeho zvukové podobě rýmovou shodu zaznamenávají. Metrum je vhodné k recitaci, resp. rytmickému deklamování. Otázky k textu říkanky rozvíjejí dětské obrazné myšlení, vedou k přesnějšímu porozumění použitým výrazům, rozšiřují vědomosti dětí v oblastech jejich každodenního života. Vydání druhé.
Mgr. Petr Kukal působil jako šéfredaktor časopisu Moderní vyučování a jako šéfredaktor nakladatelství učebnic ALTER. Podílel se na přípravě učebnic českého jazyka pro 1.–3. třídu. V současné době pracuje ve Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze. Zabývá se psaním poezie, vydal dvě sbírky básní.
Omlouváme se, ale tyto webové stránky nejsou optimalizovány pro tento prohlížeč. Použijte prosím aktuální verzi prohlížeče Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge, popř. Safari.