Rougier, Roger: Trénujeme logické myšlení -
Štěpán Ledvinka www.vaseliteratura.cz/odborna-literatura/6458-trenujeme-logicke-mysleni-pro-deti-od-9-letPoslouchali jste v poslední době naši politickou, právnickou, uměleckou či televizní „elitu“? A nechyběla vám v jejich vyjádřeních logika? Pak nejspíš nečetli knihu Rogera Rougiera Trénujeme logické myšlení, kterou letos vydalo nakladatelství Portál.
Knihu, či spíš obsáhlejší sešit, jsem zamýšlel dát svému nejstaršímu synovi do nemocnice, aby se na nějakou dobu zabavil. Děti nás ale umí vždy, a zejména když to nejméně čekáme, zaskočit. Za pár dní hlásil, že už má knihu přečtenou, rébusy rozluštěné, a jestli bychom mu nepořídili od stejného autora předchozí titul Rozvíjíme logické myšlení. Jaká tedy kniha je
Knížka obsahuje 50 úloh a je rozdělena do osmi celků podle oblastí, využívaných k řešení úloh, například dedukce (ze souborů, řad, dvojic, …), kombinace více prvků a přesné určování v čase, prostoru nebo textu. Pro lepší práci s textem jsou jednotlivé celky barevně odlišeny. Na konci každého bloku je závěrečná tajenka, klíč k jejímu řešení je ukryt ve výsledcích předchozích kapitol.
Každá strana má strukturu, kterou autor zachovává v celé knize. Záhlaví stránky je vyčleněno pro číselné označení hádanky a její název. Jak bylo řečeno, nadpis je barevně odlišný pro daný celek podle toho, o jaký tematický okruh se jedná. Následují popis situace, obrazový podklad, položení otázky, nápověda a v zápatí řešení úlohy.
Jako mírně řečeno problematické vnímám některé nápovědy a zadání, která postrádají srozumitelnost. Například rada z 24. hádanky „barva týmu není stejná, jakou mají třešně“, mi připadá přinejmenším zvláštní a v knize hádanek rozvíjejících logiku tak trochu nemístná. U 18. hádanky není zcela jednoznačné zadání, které – podle mého názoru - vede k několika různým výsledkům. Jako další příklad bych uvedl, že jsem příliš neporozuměl vysvětlení odpovědi u 34. hádanky, ale to může být chyba na mé straně. A už jen drobnost z 47. Hádanky, vteřina není jednotkou časovou, ale úhlovou.
Knih s různými logickými hádankami jsem viděl několik, některé byly zdařilejší, jiné ne, ale většinou byly zaměřené čistě na matematiku. Tato kniha se vymyká. Je jistě chvályhodné chtít od dětí udržet pozornost nebo porozumět psanému textu. V tomto ohledu si knížka jistě zaslouží pochvalu.
Ve výsledku na mě publikace působí rozporuplně. Na jedné straně ambice na procvičování logiky, úsudku a dedukce dětí je jistě úctyhodná, ale samotné provedení mě už tolik neuchvátilo. Na druhou stranu mému osmiletému synovi se kniha líbila a hledání řešení ho bavilo, i když musel občas vyhledat pomoc dospělého, protože si nebyl jist, zda zadání pochopil, nebo jestli se nedá vyložit více způsoby.