Příručka pro studenty
Nová učebnice Pavla Říčana je určena začátečníkům a mírně pokročilým studentům. Kniha začíná názorně: v úvodní kapitole seznamuje autor na praktických příkladech čtenáře s úkoly profesionálních psychologů.
Teprve pak představuje psychologii jako vědní obor zkoumající psychické jevy a chování, načrtává přehled dílčích psychologických oborů a jejich souvislostí s příbuznými vědními obory a ve zkratce i dějiny moderní psychologie.
První díl knihy je věnován popisu psychických jevů a příslušných funkcí: vnímání, představy, paměť atd., vrchol je v tématech vědomí a jáství. V druhém díle pak autor probírá hlavní teoretické a empirické přístupy psychologického výzkumu: biologický přístup, teorie učení, motivaci, kognitivní přístup, psychologii osobnosti atd. Cílem této pedagogické strategie je nejdříve co nejkonkrétněji a nejpřístupněji seznámit čtenáře s jevovým materiálem, který tvoří jádro předmětu psychologie, a teprve pak přikročit k teoreticky náročnějším tématům a modelům.
Profesor Říčan píše zároveň poutavě, srozumitelně a přesně, jak ukázal už ve svých opakovaně vydávaných knihách Psychologie osobnosti a Cesta životem. Studium jeho nové učebnice poskytne začátečníkovi spolehlivý základ, na kterém může dále stavět. Množství praktických příkladů, grafů, obrázků a nabídnutých cvičení (některá mají formu hry) čtenáře upoutá, usnadní mu pochopení i zapamatování látky. Petitem je tištěna náročnější látka, kterou může začátečník při prvním čtení přeskočit, případně ji úplně pominout.
Pečlivě promyšlené definice základních pojmů jsou graficky zdůrazněny a stojí i za zapamatování. Není jich však mnoho, stejně jako není v knize příliš mnoho faktografie. Místo hotových definic jsou pojmy většinou „vykládány“ v situačních příkladech. Tyto drobné příběhy pomáhají studentům vytvářet představy o popisované problematice a usnadňují tím i její porozumění. Namísto memorování textu může čtenář vysvětlované pojmy v jejich kontextu „prožívat“, lépe si je uvědomovat, pamatovat a také je dobře využívat při práci s dalším textem. Důraz je tedy položen na psychologické myšlení, k němuž autor čtenáře vede způsobem výkladu, zvláště upozorňováním na souvislosti, často překvapivé. Čerpá přitom - podobně jako v řadě svých odborných knih - z bohaté klinické, badatelské, pedagogické a životní zkušenosti. Některé formulace, například o vztazích mezi instinkty, pudy, motivy a city, ocení pro jejich originalitu i odborník.
Říčan samozřejmě čerpá z řady učebnic a monografií autorů různých názorových proudů, ale jen málo přímo cituje. Bohatý a rozmanitý materiál ztvárňuje - obdivuhodně výstižně - poměrně jednoduchým a v celé knize jednotným pojmovým aparátem, jak si to může dovolit právě ten, kdo svému oboru do hloubky rozumí. Sympaticky se vyhýbá cizím výrazům a všude, kde je to možné, užívá českých ekvivalentů. Logicky přesné formulace jsou přitom často doplňovány výraznými metaforami, jež zkratkou vystihují to, co by suchým vědeckým jazykem bylo možno vyjádřit jen zdlouhavě a přitom neúplně.
Autor není hlasatelem "jistot", seznamuje čtenáře s různými, často protichůdnými názory. Nijak však neskrývá svou vlastní orientaci. I když plně oceňuje perspektivy biologického přístupu a behavioristických výzkumů, je zřejmé, že si nejvíce slibuje od kombinace hlubinné psychologie (klasické i archetypální) s humanistickou psychologií. Velmi mu záleží na tom, aby student od samého začátku chápal psychologii jako pomůcku pro zodpovědné vedení vlastního života a nekončící hledání jeho smyslu i skutečné lidskosti.
Říčanova učebnice přesahuje rozsahem látky i jejím propracováním současné nároky středoškolské výuky, v níž většinou psychologie hraje roli předmětu, "ze kterého se nestřílí", který je sice považován za zajímavý, ale jehož význam pro všeobecné vzdělání je ve skutečnosti silně podceňován. Snad se tato kniha svou vyvážeností, srozumitelností, přesností a inspirativností stane jedním z podnětů, aby psychologie zaujala ve středoškolské výuce důstojnou pozici vedle předmětů jako je matematika, biologie či moderní jazyky.
Pavlína Janošová (autorka přednáší psychologii na katedře učitelství pro střední školy na HTF UK v Praze)