Těthalová, Marie: Co teď a co potom? - autor recenze: Lenka Štveráčkováhttps://www.tvojechvilka.cz/co-ted-a-co-potom-pracovni-listy-k-procvicovani-casove-posloupnosti/Ráda bych vám představila zajímavou novinku vydavatelství Portál s názvem Co teď a co potom, která pojednává o časové posloupnost, čili serialitě. O čem to vlastně je? Časová posloupnost neboli serialita je schopnost správně řadit úkony za sebou, orientovat se ve světě kolem nás a vypořádat se s úkoly, které dětem později přinese škola.
Celá publikace je řazena podle náročnosti od nejjednodušších po složitější. Tedy posloupnost dvou, tří kroků, čtyř i šesti kroků v jedné situaci. To už si pak děti budou pořádně lámat hlavu, jak ta situace je vlastně správně. Jedná se o situace, se kterými se děti běžně setkávají ve školce, i doma. např. jídlo, řemesla, povolání, pečení, vaření, nehody, nemoci, rodina, nakupování, co děláme každý den hned od rána.
Myslím si, že je opravdu důležité, aby děti věděly, co je čeká, když přijdou do školky, jaký je běžný denní režim, situace, které se denně opakují jako je ranní komunitní kruh, svačinka, řízené činnosti, výtvarné činnosti, vycházka, oběd, či spinkání a to jim přináší pocit jistoty a bezpečí. Ví přesně, co bude následovat a díky tomu dokážou určit, kolik času jim ještě zbývá, než všechny činnosti, na které jsou zvyklé v mateřské škole zvládnou, tak půjdou domů. To stejné by mělo být i doma v rodině. Některé děti nemají ten svůj stereotyp, každý den je pro ně jiný, nemají zažité rodinné rituály, jelikož jsou vychovávány ve střídavé péči. Možná pak cítí bezmoc i strach, co je vlastně čeká.
Publikace je přehledná, srozumitelná, obsahově vyčerpávající a systematická. Moc mě zaujala a líbila se. Rozhodně jí dále doporučím svým kamarádkám a kolegyním. Myslím si, že časová posloupnost je u předškoláků nesmírně důležitá a měl by na ní být kladen velký důraz.
Těmto pracovním listům by rozhodně měly věnovat pozornost učitelky mateřských škol, rodičům i prarodičům předškolních dětí a nejen jim. Pro svou práci s dětmi si často vyrábím různé didaktické karty a materiály, na kterých jsou různé situace, jak jdou za sebou. Pracovní listy Co teď a co potom? budou rozhodně patřit mezi mé oblíbené publikace, které využiji ve své praxi učitelky. Už jsem měla možnost jich několik vyzkoušet a dětem se moc líbily. Ilustrace Patricie Koubské jsou prostě kouzelné a moc ráda se na ně dívám a pracuji s nimi. Autorce se podařilo vystihnout nejdůležitější situace a jevy, se kterými se děti běžně setkávají. Na knižním trhu najdete časové posloupnosti spíše pohádek. Publikace tohoto typu je rozhodně vyjímkou.