Vánoční výprodej: sleva 30 % na knihy z Portálu!

Prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí

Cvičení pro rozvoj řeči

Tištěná kniha (2016)

0 % 2 recenze

137 Kč

197 Kč −30 %, ušetříte 60 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2016)

Autor
Kidd, Julia
Překladatel
Struková, Silvie
Počet stran
136
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2016
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
23202707
EAN
9788026211563
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1156-3
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Náměty pro více než sto zábavných činností slouží učitelkám v mateřských školách i rodičům k podpoře vývoje řeči dětí raného věku. Logopedům umožňuje přehledné zhodnocení oblastí, v nichž má dítě problémy, a naplánování vhodného terapeutického postupu. Rodiče i vychovatelé mohou knihu využít také při nápravě těžších poruch řeči, které lze zachytit již v batolecím věku dítěte, a při práci s dětmi s poruchami sluchu. Autorky kladou důraz na to, aby se cvičení mohla přirozeně začlenit do každodenních činností a her dítěte. Soubor činností slouží učitelkám v mateřských školách a rodičům k podpoře vývoje řeči dětí raného věku. Logopedům umožňuje přehledné zhodnocení oblastí, v nichž má dítě problémy.

O autorech

Lynch, Charlotte

Lynch, Charlotte

Všechny knihy autora

Kidd, Julia

Kidd, Julia

Všechny knihy autora

Recenze (2)

  • Datum 20. 4. 2017

    Ryze praktický soubor aktivit vhodných k rozvoji komunikačních dovedností představuje publikace s názvem „Cvičení pro rozvoj řeči“ od britských autorek Charlotte Lynch a Julii Kidd. Přinášejí v devíti kapitolách náměty pro aktivity s dětmi raného věku a prostor pro vyhodnocování jednotlivých řečových oblastí a jejich úrovně.

    Kniha je graficky poměrně přehledná, je doplněna obrázky, které se tematicky shodují s nabízenými aktivitami, cvičeními a hrami. Ke kapitolám jsou zařazeny i záznamové archy pro postupné registrování poznámek k vyzkoušeným cvičením – zaznamenávat lze například aktuální stav komunikačních dovedností a srovnávat jej s později prováděnými cvičeními a jejich novými výsledky.

    Jednotlivé oddíly knihy se věnují základním dovednostem, které jsou zapotřebí pro bezproblémovou komunikaci. Jednotlivá cvičení a hry rozvíjejí preverbální dovednosti, tedy předřečové přípravné dovednosti, které se na zvládnutí samotné řeči významně podílejí. Je jimi tak podstatný oční kontakt, zlepšení koncentrace, regulace dechu, osvojení si napodobování a dovednost střídání se v komunikaci, důležitá pro sociální kontakt.

    Aktivity jsou navrhovány se zkušeností autorek, že se děti učí nejlépe prostřednictvím hry. Publikace nabízí různé hry jazykové, jež autorky chápou jako významnou příležitost k rozvoji řeči i imaginativního myšlení. Nabízí hry pohybové, kooperativní, průzkumné a další. Významnou součástí rozvoje komunikačních dovedností je i rozvoj sluchového vnímání. Zařazeny jsou aktivity posilující vnímání zvuku a hlasu, příkladem může být lokalizování zvuku či posilování schopnosti reakce na konkrétní zvuky. Nedílnou součástí aktivit rozvíjejících komunikační dovednosti jsou různá orofaciální cvičení, tedy procvičování mluvidel.

    V knize jsou zařazeny dvě kapitoly zaměřující se na sluchové rozlišování zvuků a prvků řeči, jež jsou podstatné jak pro porozumění mluvené řeči, tak i pro vnímání a vyjadřování. Autorky považují za nepostradatelnou dovednost pro osvojování jazyka i dobrou sluchovou a zrakovou paměť. I tyto smyslové kanály lze prostřednictvím předkládaných aktivit posilovat tak, aby děti se zpracováváním a uchováváním viděného a slyšeného neměly problém. Poslední kapitola nabízí aktivity upevňující první slova, které dítě začíná produkovat. Mapuje seznam nejčastěji užívaných prvních výrazů a aktivity, které posilují jejich osvojení.

    Publikace slouží jako pomůcka při logopedické intervenci odborníkům, logopedům a učitelům, kteří pracují s dětmi s vadami řeči. Můžeme ji charakterizovat jako možný nástroj primární, sekundární i terciální prevence. Dobře využitelná je díky své srozumitelnosti i pro rodiče na domácí hrové aktivity zaměřené na rozvoj komunikačních dovedností.

    Markéta Boťánková, logopedka

    Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Marie Těthalová Datum 26. 3. 2002


    Lynch, Charlotte; Kidd, Julia: Cvičení pro rozvoj řeči - autor recenze: Marie Těthalová

    Termín logopedická cvičení většině lidí připomene nácvik některé hlásky s použitím souboru slovíček, někdo se setkal s logopedickými sondičkami nebo vibrátorem. Abychom ale mohli nacvičovat výslovnost, musí se řeč dítěte nejprve vůbec rozvinout. Základní komunikační dovednosti se nedají rozvíjet klasickými logopedickými metodami, zde nám pomohou různé hry a zábavná cvičení.

    Právě taková najdeme v knize Cvičení pro rozvoj řeči, která je určena rodičům a vychovatelům dětí do pěti let (cvičení jsou pochopitelně použitelná i pro starší děti s mentální retardací, zde rozhoduje mentální věk dítěte).

    Preverbální řečové dovednosti ( např. oční kontakt, udržení pozornosti) cvičíme během hry se zvukovými hračkami, osvědčují se tradiční písničky a říkadla, leporela. Aby cvičení byla úspěšná, je nutné minimalizovat rušivé vlivy (třeba nenechávat stále puštěnou televizi). Ke cvičení dechu nám poslouží obyčejný bublifuk nebo trumpetka. Dítě by si nemělo vypěstovat tak nepříjemný zlozvyk jako je skákání do řeči, proto ho učíme střídat se v činnosti s někým jiným (teď hodím korálek do skleničky já, a teď ty!).

    Řeč není nějaká samoúčelná dovednost, je dobré ji procvičovat v různých hrách. Pohybové hry procvičí koordinaci (i to je pro vývoj řeči potřeba), symbolická hra rozvíjí fantazii, kooperativní hra s jinými dětmi přirozeně učí používat řeč jako prostředek komunikace. Volná hra, při níž dítě mluví samo se sebou, dává prostor experimentování se zvuky a s jazykem. Důležité jsou i každodenní činnosti („pomoc“ dítěte při vaření a mytí nádobí je náročná pro rodiče, dítě ale přirozeně pochopí, odkud je jeho svačinka).

    Vývoj řeči závisí na úrovni sluchového vnímání dítěte. Dítě by mělo být vedeno ke „zkoumání“ věcí kolem sebe, aby se naučilo spojit zvuk s jeho zdrojem. U dětí se sluchovou poruchou je pochopitelně vnímání zvuků obtížné. Zde se osvědčí využívat věci, které nejen slyšíme, ale můžeme je cítit tělem (věci, které při vydávání zvuků vibrují , jako pračka, některé telefony apod.). Hry na sluchové rozlišování pomáhají dítěti poznat i malé rozdíly mezi vnímanými zvuky. Děti s postižením mají často problém s fonematickou diskriminací (rozlišování hláskové struktury slova), proto autorky nabízejí rozvíjení této schopnosti také formou hry. Využívá se podobných slov s malým rozdílem (nos-nes, kos-kus).

    Dalším krokem je vnímání lidské řeči, a tu se dítě naučí vnímat jen tehdy, když s ním okolí komunikuje. Malé děti se učí opakováním, jednoduché písničky a říkadla pomohou dítěti lépe vnímat hlas a rytmus řeči. Pomocí hry s předměty denní potřeby se dítě učí používat správné názvy věcí kolem sebe, pomohou také již zmíněná leporela, ale i návštěva ZOO, procházky v parku…

    Důležitou součástí osvojování jazyka je zapamatování informací přijímaných zrakem a sluchem. Klasické Kimovy hry nebo pexeso dítě baví, a že si při nich nenásilně zlepšuje a rozvíjí i tuto důležitou dovednost, to ani nepozná.

    Velkou předností Cvičení pro rozvoj řeči je to, že všechna cvičení vycházejí z běžných her a činností. Aby se ale cvičení řeči v denních činnostech neztratila, obsahuje kniha záznamové listy k poznamenání prováděných cvičení a pokroku dítěte v procvičované dovednosti. Všechny nabízené hry je jistě možné modifikovat, v tom může pomoci kniha Hry pro maminky s dětmi nebo Veselé hry s malými dětmi (Hanšpachová, Portál). Během cvičení řeči se může objevit problém z jiné oblasti vývoje (např. sebeobsluha, motorika). Kniha 260 cvičení pro děti raného věku (Strassmeier, Portál) obsahuje soubor cvičení pro děti s nerovnoměrným vývojem. Samostatnou kapitolou je i zde rozvoj řeči.

    Rozvoj řeči dítěte je jistě velmi zodpovědná a důležitá součást výchovy, bylo by ale škoda, když by byl chápán jako nudná nutná činnost. Učení hrou je ale mottem Cvičení pro rozvoj řeči. Zábavné činnosti určitě potěší nejen děti, ale i rodiče a vychovatele.

    autor recenze: Marie Těthalová
    Přečíst celou recenzi Zavřít