Rozvoj mezigeneračních vztahů

Děti a senioři v mateřské škole

Tištěná kniha (2023)

0 % 2 recenze

268 Kč

315 Kč −14 %, ušetříte 47 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2023)

Počet stran
136
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2023
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
23107001
EAN
9788026220312
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-2031-2
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Publikace se věnuje problematice rozvoje mezigeneračních vztahů u dětí předškolního věku. Přináší poznatky o významu těchto vztahů jak pro dítě, tak pro seniory, a náměty, jak může mateřská škola rozvoj těchto vztahů podpořit. Velká část publikace je pak věnována příkladům tematických celků na téma stáří, které vycházejí z literatury pro děti. Jednoduchou formou přinášejí učitelkám mateřských škol inspiraci, jak toto téma v mateřské škole uchopit.
Eva Koželuhová (hlavní autorka) působí jako odborný asistent na katedře preprimární a primární pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a na katedře pedagogiky Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Přes dvacet let působila jako učitelka mateřské školy. Vystudovala magisterský studijní program Pedagogika předškolního věku a doktorský studijní program v oboru Pedagogika, oboje na Univerzitě Karlově. Ve své práci se zaměřuje kromě didaktiky předškolního vzdělávání na rozvoj čtenářské pregramotnosti – vede kurzy pro budoucí učitele na VŠ, spolupracuje jako lektor DVPP pro NPI.

O autorech

Koželuhová, Eva

Koželuhová, Eva

Všechny knihy autora

Ondřej Koželuh působil několik let jako učitel v MŠ, je lektorem DVPP pro MŠ, v současné době vyučuje na VŠ v oblasti pregraduální přípravy budoucích učitelek MŠ.

Všechny knihy autora

Šujancová, Michaela

Šujancová, Michaela

Všechny knihy autora

Recenze (2)

  • Autor recenze Žaneta Křížová Datum 12. 1. 2024


    Koželuhová, Eva; Koželuh, Ondřej; Šujancová, Michaela: Děti a senioři v mateřské škole - autor recenze: Žaneta Křížová
    https://vytvarna-vychova.cz

    V minulosti se staří lidé těšili úctě, byli považovaní za MOUDRÉ – proto i v mnoha pohádkách vystupují postavy babiček a dědečků. Bohužel v dnešní době mladí lidé na stáří pohlíží jinak. Berou ho jako tu méně kvalitní část života, kdy člověk chátrá a postupně upadá. Ano, někteří od života už nic nečekají, ale jiní se vzdělávají, cestují, věnují se koníčkům, vnoučatům. Aby děti mohly poznat obě strany stáří, je potřeba, aby s nimi přicházely pravidelně do kontaktu. A tím se zabývá tato kniha – jak tyto mezigenerační vztahy rozvíjet.

    Prospěch z toho budou mít obě strany – seniory setkávání s dětmi nabíjí energií, mají pocit, že jsou stále užiteční. A děti se od nich mohou mnohému naučit, dozvědět se o minulosti i o věcech, co už neexistují a věřte, že jim předávají do života jen to pozitivní, na co budou jednou rádi vzpomínat.

    Knížka ukazuje, jak lze navázat vztah mezi dětmi a seniory ve školce – např. společná práce na zahrádce, zapojení se do různých projektů jako Ježíškova vnoučata, Babička a dědeček do školky, Laskavý dopis atd. anebo vyhrazení jednoho odpoledne v měsíci, kdy mohou babičky a dědečkové docházet do školky a hrát si s nimi.

    Zcela nejjednodušší je ale zařazení tématu do tematických celků! A tematické celky zaměřené na práci s příběhem mohou být skvělým způsobem, jak objasnit problematiku stáří, předejít negativnímu pohledu na seniory a posílit mezigenerační vztahy. Tuto praktickou část tvoří větší část knihy.

    Zpracované celky mají až na jednu výjimku jedno společné –jsou všechny O DĚDEČCÍCH. Pohádkových babiček nalezneme v literatuře plno, ale dědečci stojí tak trochu na pokraji zájmu. Všechny lekce byly realizované a jsou doplněné i o reflexe učitelek. Vhodné jsou pro MŠ, 1. a 2 třídu ZŠ, případně pro rodiče.

    Celkem v knize najdete 10 projektů, kdy každý z nich pracuje s jinou pohádkovou knihou. U každého najdete použitou literaturu, krátkou anotaci, o čem příběh pojednává. Příběhy jsou rozdělené na 4-5 částí/dní, ale záleží pak na každém, jak si projekt přizpůsobí pro své děti. Nechybí velmi dopodrobna cíle a očekávané výstupy u jednotlivých vzdělávacích oblastí a kompetence. Text příběhů tu nikde není, je potřeba si knihu sehnat a až poté pracovat s celky. Každý den je pak rozdělen na činnosti před čtením, činnosti v průběhu čtení, činnosti po čtení (např. výtvarná činnost, pohybová hra, překážková dráha, experiment, zdravotní cvičení, vycházka, diskuse) Mnohdy je celek doplněn i o další možné aktivity.

    Činnosti jsou zajímavé, rozmanité. I prvopočáteční teorie je čtivá, ač obsahuje citace z odborných prací.

    Na konci, a to velmi oceňuji, je seznam dalších knih pro děti zabývající se stářím. Líbí se mi, že vždy nejdříve knihám vévodí nadpis uvádějící, jaké problematiky se knihy týkají (o Alzheimerově chorobě a stařecké demenci, bořící předsudky o seniorech, o důležitosti mezigenerační vztahů) a pod ním nabídka dvou až čtyř knih včetně jejich vydání, autora, nakladatelství i stručného popisu děje.

    Pokud se chcete s dětmi zabývat problematikou stáří a začlenit ji do programu MŠ, vřele vám ji doporučím.

    autor recenze: Žaneta Křížová
    https://vytvarna-vychova.cz
    Přečíst celou recezi Zavřít
  • Autor recenze Lenka Štveráčková Datum 14. 7. 2023


    Koželuhová, Eva; Koželuh, Ondřej; Šujancová, Michaela: Děti a senioři v mateřské škole - autor recenze: Lenka Štveráčková
    https://lenkapilcher.cz/knihy-pro-ucitelky/deti-a-seniori-v-materske-skole-rozvoj-mezigeneracnich-vztahu/#more-1221

    Pracujete v mateřské škole? Hledáte zajímavou inspiraci pro práci s dětmi? Chcete propojit činnosti dětí v mateřské škole se seniory a nevíte, jak na to? Na knižním trhu se objevila kniha Děti a senioři v mateřské škole a moc ráda bych se s vámi podělila o můj čtenářský zážitek.

    Tato příručka se zabývá mezigeneračními vztahy to, jak na tuto generaci vlastně nahlížíme, jaké jsou role prarodičů ve výchově dětí. Dále také různými možnostmi, jak tyto mezigenerační vztahy dítě, rodič a jeho rodiče rozvíjet. V knize najdete i zkušenosti jednotlivých mateřských škol, jak vztahy prohlubují, jaké aktivity spolu podnikají, tedy i příklady z praxe z mateřské školy. Kniha by měla být velkou inspirací pro všechny, kteří se chtějí zabývat problematikou stáří a začlenění do programu mateřské školy. Autorka řeší i Rámcově vzdělávací program předškolního vzdělávání v rámci rozvoje mezigeneračních vztahů. Velkou část příručky tvoří příklady, jak pracovat s knihou, jaké publikace se zabývají stářím, nemocemi, které stáří provází, a můžete si je s dětmi přečíst. Autorka neopomněla citovat použitou literaturu i další publikace, kde se lze o této problematice dozvědět. Příručka má celkem 132 stran, je rozdělena na 9 velkých kapitol, které mají i další podkapitoly, je srozumitelně psaná, detailně rozpracovaná. Publikace obsahuje mnoho zajímavostí týkající se stáří, jeho naplnění i možnosti spolupráce mateřské školy se seniory. Vztah seniora i dítěte je pro obě strany prospěšný. Dítě hledá životní hodnoty, učí se. Senior má už větší část života prožitý, hodnotí, bilancuje a může předávat dětem své životní zkušenosti. Text knihy, jehož základ tvoří bakalářské práce Michaely Šujancové, je doplněn a upraven. Praktická část knihy má celkem 10 lekcí, které byly realizovány v mateřské škole.

    Publikace se mně moc líbila. Je přehledná, inspirativní, plná zajímavých informací, příkladů z praxe i otázek k zamyšlení. Líbí se mně její obsahové zaměření. myslím si, že je velmi zajímavé a že toto téma by mělo být součástí více publikací. Stárnutí je proces, kterým procházíme všichni a je na nás, jak jej prožijeme a je třeba mu věnovat větší pozornost, než tomu bylo doposud.

    Přečíst celou recezi Zavřít