Poznáváme a kreslíme, přemýšlíme a doplňujeme
Zkuste se zeptat svého předškoláka, co dnes dělal ve školce. Možná se dozvíte, že modeloval nebo maloval, třeba také cvičil a určitě si hrál. Většina úkolů, které je předškolní dítě schopno splnit, by měla mít formu hry. A tak si může hrát a přitom poznávat svět kolem nás, může si hrát a přitom počítat.
Pracovní bloky Hrajeme si s Filipem asi nemusím dlouze představovat. Jejich autorka Angelika Penner v nich dětem nabízí zábavná cvičení, která jim pomohou rozvinout schopnost koncentrace, zvládnout prvky písma, získat představu o počtu (více, méně, stejně), orientovat se v prostoru, všímat si detailů…Všechny tyto dovednosti (a jistě i mnohé další) děti potřebují k tomu, aby úspěšně zvládly nároky školy. Další pokračování oblíbených pracovních bloků, Hrajeme si s Filipem VII a VIII, je opět určeno především předškolákům.
Hrajeme si s Filipem VII má v podtitulu heslo „poznáváme a kreslíme“. Děti mají za úkol vybarvovat obrázky podle určitých kritérií, např. vybarvit všechna zvířátka, která mají čtyři nohy. Autorka zařadila i úkoly, v nichž se děti setkají s velkými písmeny, nejde však o výuku čtení. Děti by se měly seznámit s tvary písmen a najít stejná písmena (spojit je nebo je vybarvit stejnou barvou).
Hrajeme si s Filipem VIII je zaměřeno na hledání logických souvislostí a zákonitostí. Děti mají najít rozdíly mezi obrázky, správně vyřešit bludiště nebo objevit chybějící detail v obrázku. I když nám dospělým budou možná úkoly připadat triviální, děti s nimi často mohou zápolit-je pro ně složité orientovat se v různých tvarech a hledat souvislosti.
Hrajeme si s Filipem VII a VIII určitě potěší a pobaví všechny zvídavé předškoláky. Opět bych je doporučila i dětem, které již chodí do školy a mají problémy se zvládáním čtení a psaní, a také dětem s opožděním rozumového vývoje.
Mgr. Marie Těthalová