Mazánková, Martina: Inkluze v mateřské škole - autor recenze: Lenka Štveráčková
https://www.kritiky.cz/recenze-knih/2019/inkluze-v-materske-skole-deti-s-pas-adhd-a-handicapem/
Inkluzivní vzdělávání je v dnešní době velice diskutované téma. Ve společnosti i v řadě pedagogů vyvolává negativní emoce. Nesmírně důležitá je informovanost k dané problematice. V knize naleznete osobní zkušenosti a zpověď rodin mající dítě s handicapem.
Publikace pomůže rodinám v jejich nelehké situaci, ve které se ocitli, často si neví rady, jak dál, jak jednat a komunikovat se svým dítětem, jak mu vlastně pomoci. Kniha je rozdělena do 5 kapitol. Hned na začátku jsou informace o tom, když se rodičům takové dítě narodí, jak vše vnímají i jejich sourozenci. V další části jsou souhrnné charakteristiky dětí s jednotlivým postižením a zásady práce s dětmi tělesně i duševně postiženými, dále se s poruchami autistického spektra, ADHD, ADDD.
Velice důležitou kapitolou je význam předškolního vzdělávání u dětí s postižením. Myslím si, že je to opravdu diskutované téma, jelikož péče o děti je nesmírně náročná, rodiče jsou často na pokraji sil, jejich dítě potřebuje speciální péči, rehabilitaci, často dochází na kontroly k různým odborníkům. Rodiče se nemohou věnovat svému povolání, nemohou vydělávat peníze, bojí se častých infekcí, kterými dítě v prvním roce při nástupu do mateřské školy trpí. Jejich stav se při každém banálním nachlazení může mnohonásobně zhoršit. Je to složitá situace.
V závěru knihy autorka popisuje problematiku spolupráce rodiny a asistentů pedagoga, také metody, jak s dětmi s různými vadami pracovat.
Není opomenuta metoda strukturovaného učení, alternativní a augmentativní komunikace, hlavní výhody i nevýhody této metody.
Kniha opravdu vyčerpávajícím způsobem popisuje problematiku inkluzivního vzdělávání. Velice mě zaujala kapitola alternativní a augmentativní komunikace. V publikaci naleznete praktické náměty k jednotlivým činnostem. Výborné jsou příklady z praxe. Určitě bych ji doporučila. Je čtivá, zajímavá, přehledně koncipována.
Publikace je určena pedagogům, asistentům pedagoga, rodičům dětí s postižením, ale i studentům pedagogických fakult, prostě všem, kdo se o problematiku inkluzivního vzdělávání zajímá.