Mlčochová, Markéta: Kdo se směje, nepláče - autor recenze: Karolhttps://zivotpodlekarol.blogspot.com/2021/01/mama-cte-kdo-se-smeje-neplace-prace-s.htmlKdo si hraje - nezlobí, kdo se směje - nepláče. A také si toho víc zapamatuje. Nejen faktické vědomosti jsou pro život důležité, ale časem oceňujeme hlavné ty činy, za které se známky nedávají. Je to například pomoc kamarádovi, pomoc slabšímu, umění bránit sebe i ostatní před nespravedlností, postavit se na správnou stranu apod.
Kniha pomáhá v dětech rozvíjet sociální kompetence, a to v podobě uvědomění si a pojmenování vlastních pocitů, ale i schopnosti vcítit se do druhého.Aby se zážitek ze čtení umocnil, publikace nabízí dětem i pracovní listy, které mohou využít nejen paní učitelky v mateřských školách, ale také rodiče či prarodiče.
Kniha obsahuje dvanáct pohádkových příběhů, na které navazují pracovní listy rozvíjející prostorovou orientaci, předmatematické dovednosti, serialitu, zvyšují předčtenářskou gramotnost, rozvíjí řeč i práci s kontextem a v neposlední řadě listy obsahují také grafomotorické a logické úkoly.
A já bych vám, ve spolupráci s nakladatelstvím Portál, publikaci moc ráda představila blíže. Jak už jste si mohli všimnou z dřívějších recenzí, mám pro tituly zaměřené na MŠ slabost a musím říct, že jeden lepší, než druhý.
Tak se pojďme společně začíst :-).
INFORMACE DETAILNĚJI
Tyto pracovní listy jsou zejména určeny pro předškoláky, ale osloví také zvídavé děti v mladších školních odděleních mateřské školy. Náměty k práci v nich ale najdou také začínající prvňáčci. A samotné příběhy si rády poslechnou také děti ve druhé i třetí třídě.
Pracovní listy jsou určeny na celý rok k postupnému vypracovávání. Na začátku měsíce vždy můžete přečíst jeden příběh a k němu zpracovat připravené listy. Můžete s nimi ale pracovat jakkoliv a kdykoliv.
Na každý měsíc je tedy připraven jeden pohádkový příběh. Příběhy jsou o změnách v přírodě, vedou děti k chápání souvislostí a jevů, o lidech a zvířatech, která se trochu po lidech opičí.
OBSAH
Jarní
Včelí
Zvířátková
Letní
Psí
Rybí
Podzimní
Pavoučí
Kraví
Zimní
Stěhovavá
Sněmovací
JARNÍ
Jako první je pohádka Jarní, kde se dočtete o kočičkách a zodpovíte mnoho zajímavých otázek jako například a co kdyby se kočičkám kvést nechtělo? A co zvířátka? A co kdyby nehledala místo pro mláďátka? A co děti, kdyby neměly prázdniny? A spoustu dalších. Jako námět k povídání můžete využít čtyři roční období, který si děti mohou vymalovat. Také si můžete povídat o tom, proč rostliny potřebují vodu a jestli doma děti mají vlastní konev na zalévání a jestli vůbec květiny zalévají. Dále si procvičí barvy i jarní kvítí.
VČELÍ
Včelí pohádka vypráví o neustále pracujících včelkách, které jednou napadlo, že by jim trochu oddechu neuškodilo. Jako námět k povídání můžete s dětmi rozebrat jakým způsobem si včelky pomáhají, proč si musí pomáha a jestli pracují společně nebo každá zvlášť? Náměty jsou vždy propojené s pracovními listy, které si děti mohou vymalovat. Dále si můžete povídat o tom, co znamená, když včelka stromy opyluje a jak se dostane med do skleničky? V pracovních listech seřadíte jak jde za sebou celý průběh od opylování až po sklenici medu a taé grafomotorická stránka s letící včelkou.
ZVÍŘÁTKOVÁ
Zvířátková pohádka vypráví o zoologické zahradě, kterou si zamiloval malý Matěj. Zdála se mu neobyčejná, divukrásná, až kouzelná. S touto pohádkou budeme rozebírat také nálady, což bude i námět k povídání. Zeptáte se dítěte jakou má náladu? Jestli je veselé, smutné? Proč se Matěj v tropickém pavilonu vyděsil a jak vypadá stín? Nebo která zvířátka nežijí v zoo a která jsou domácí? Pracovní listy se týkají také nálad, dále vás čeká přiřazování stínů a omalovánka s napodobením zvuků, která zvířata vydávají.
LETNÍ
V letní pohádce se dozvíme, co kdo musí udělat, aby takové léto vůbec přišlo. Co sluníčko? A co zahrádka? No a co zvířátka? Ptáčci? A mají dospělí vůbec čas odpočívat? Námětem k povídání je zajímavá otázka, jestli znáte nějakou zbytečnou práci? To bych se mohla zeptat holek, co by z nich vypadlo :-D. Co dělají děti o prázdninách? Opět každá sada námětů (tedy tři sady) patří k jinému pracovnímu listu. Budete se zabývat tvary, barvami i stejnými druhy zeleniny a také se déti naučí třídit odpadky.
PSÍ
Další pohádka je Psí. Seznámíte se s městečkem Pučíkovice, kde jsou pejskové v mnoha včech stejně zruční jako lidí a dokáží se o ledasco postarat. Lidé si tam pejsky nevybírají, ale je to úplně naopak - psi si pořizují člověka. Velmi vtipná pohádka, do které se sami začtete a pofrčíte jedním dechem. Zde bude námětem k povídání domácí mazlíček dětí, jestli mají pejska a jakou mají rasu. Také si můžete povídat o tom, proč lidé chovají pejsky, co jedí a co když onemocní? Procvičíte si písničku skákal pes a v posledním pracovním listu vyzkoušíte postřeh.
RYBÍ
I ryby se mohou nudit. O tom bude tato pohádka. Moc času někdy svádí k lumpárnám a kapříka pepíka napadly legrácky - chtěl si udělat srandi z rybářů. Malej zákeřňák, který všem zajistil podívanou, na kterou se bude ještě dlouho vzpomínat. S dětmi si můžete povídat o tom, jaké znají ryby, proč se ryby ve vodě neutopí a kdo se může stát rybířem? Za pomocí pracovních listů se pokusíte rozdělit pár ryb i na mořské a sladkovodní a zahrajete si mimojiné i na detektivy.
PODZIMNÍ
I v podzimní pohádce se dozvíme, co vše kdo musí udělat, aby takový podzim vůbec přišel. Co sluníčko? A co zvířátka? Ptáčci? Děti? A co dospělí? ti mají zase plno práce. Jako námět k povídání můžete začít barvami ovoce a přidat i barvy lesa. Společně s pracovním listem budete pozorovat listy stromů. Proč má každý strom jiné? A proč sena podzim zbarvují? Zmíníte také čápy - čím krmí svá mláďata, jestli odlétají na zimu a kdy se vrací zpátky? Opět vás čeká stříhání, lepení i vybarvování.
PAVOUČÍ
Další srandovní pohádka, tentokrát Pavoučí. Lidé křičí "fuj pavouk" ale myslíte si, že se pavoukům lidé líbí? To se dozvíte, když se jich sami zeptáte. Pavouci určitě nekřičí "fuj Eva" nebo "fuj Standa! Vyžeňte ho odsud, ať tu s námi neni!". S lidmi to není vůbec žádná legrace. Jako námět k povídání můžete využít toho, že se nám nemusí všechna zvířata líbit, ale to přece neznamená, že jim budeme ubližovat. Také si můžete povídat o tom, co je to pavučina, jak vzniká, kdo na ní žije a jaká zvířata se do ní chytí. Také si zkusíte vyjmenovat slova, která mají více významů.
KRAVÍ
Hlavou malé rodinné farmy bučounových je velevážená kráva Malina. Krávám se nelíbilo, že byli lidé neustále v poklusu a neustále pospíchali. Nikdo si s nima nepovídal a krávy si začaly stěžovat. Tak si Malina domluvila schůzku s panem Smetanou, který začal panikařit, kam si kráva sedne? Vždyť promáčkne sedačku! Začala panikařit sekretářka. Jak tohle celé dopadne?! Námětem k povídání jsou krávy na louce, jestli jim je lépe ve chlévě nebo venku a jestli se o sebe krávy mohou starat sami. Jaké výrobky máme z mlékaa kde všude mléko je. První pacovní list s krávou vybarvíte a vystříháte jako "puzzle". Další rozstříháte a procvičíte si slovní zásobu a třetí pracovní list je spojovačka.
ZIMNÍ
Zimní pohádka je ve stejném duchu jako předchozí roční období. Zase se dozvíte co všechno kdo musí udělat, aby mohla přijít zima. Co sluníčko? Co zahrada? Zvířata i ptáci? Děti i dospělí? Námětem na povídání je prvě příprava na zimu, jak se měří teplota venku a můžete si povídat také o zimních sportech nebo o tom, jak je dlouhý rok a v kterém měsíci se děti narodily. V pracovních listech najdete, mimo spojování co kam patří a grafomotoriku, také roční období, která si vymalujete.
STĚHOVAVÁ
Stěhovavá pohádka je zaměřena na stěhovavé ptáky, které odlétají do teplých krajin. Například, že odletěly vlaštovky a místo nich přiletěli havrani. Co kdyby nikam neletěly? To by asi nešlo. Námětem k povídání můžou být krmítka. Jestli děti krmí ptáčky na krmítku a jestli znají názvy všech, kteří tam létají. Také můžete navázat, na to, proč jim nemůžeme dávat všechno, co nás napadne. V pracovních listech ptáky vybarvíte i pojmenujete. Opět si procvičíte grafomotoriku a vyzkoušíte si hru.
SNĚMOVACÍ
Poslední pohádka je Sněmovací. Zvířatům začalo vrtat hlavou, proč se lidé učí od zvířat a proč je mnohdy i napodobují. Mohly by se něco zvířata naučit od člověka? A tak uspořádaly sněm, na kterém tohle všechno proberou. A co tedy zjistí? S pomocí pracovních listů určíte, která zvířata na schůzi chyběla a jak jim říkáme? Proberete proč se zvířata potřebovala sejít, kdo vedl poradu a jaké hlavní rozdíly sova objevila.
ZÁVĚREM
To je zase krásné zpracování! Každá pohádka zajímavá, vtipná, přínosná. Námětů k povídání spoustu, ale můžete přidat i své vlastní. Děti v podstatě nevědomky rozvíjí tolik schopností, učí se tolik věcí a všechno zábavnou formou, která jistě bude bavit i dospělého. Všichni se u toho i náramně pobaví.
Mimochodem velkým přáním autorky je, aby malý i velcí při čtení zapomněli na přítomnost a dívali se aspoň na chvíli na svět dětskýma očima. Když se začtete do pohádek a ponoříte do světa těch malých piďižvíků, dá se to snadno zařídit.