Vánoční výprodej: sleva 30 % na knihy z Portálu!

Rozvoj grafomotoriky s hudebními činnostmi

Kreslíme lehce, zpíváme tence

Tištěná kniha (2022)

0 % 2 recenze

129 Kč

185 Kč −30 %, ušetříte 56 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2022)

Počet stran
64
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2022
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
23312101
EAN
9788026218944
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1894-4
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Publikace přináší metodický materiál pro rozvoj psychomotoriky a grafomotoriky dětí v předškolních zařízeních. Tvoří ji 16 obdobně strukturovaných kapitol s vyváženým obsahem činností rozvíjejících oblast hrubé motoriky, jemné motoriky a grafomotoriky. V každé kapitole hrají klíčovou roli hudební činnosti, motivované známými i novými autorskými písněmi. Klíčovým efektem souběžného zpěvu a pohybu je ovlivnění dechu, neboť se tak předchází jeho zadržování, což přispívá k odbourávání přepětí v těle začínajícího kreslíře/písaře. Publikace reflektuje časté věkově heterogenní složení dětských kolektivů i individuální rozdíly v grafomotorických dovednostech a záměrně nabízí ke každé lekci několik variant pracovních listů s odstupňovanou náročností.
Materiál navazuje na tradici Metody dobrého startu v polském a českém vzdělávání: předkládá náměty k činnostem rozvíjejícím komplexní psychomotoriku, v oblasti grafomotoriky propojuje realizaci uvolňovacích cviků a kresbu jednoduchých grafických vzorů s pečlivě vybranými nebo vytvořenými písněmi. Metodika byla ověřována ve školních letech 2016/19 formou pilotního používání vznikajících materiálů v několika MŠ a v přípravném ročníku ZŠ.
Kniha osloví pedagogy mateřských škol a přípravných ročníků základních škol. Dále pak logopedické asistenty.
Mgr. Milena Kmentová, Ph.D., vystudovala speciální pedagogiku – učitelství na speciálních školách s prohloubenou HV. Pracuje v CMŠ Laura v Praze. Dále působí na katedře hudební výchovy PedF UK. Vede akreditované semináře v NIDV a lektoruje pravidelně pro Českou obec sokolskou. V Portále vyšly její knihy Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!Třída zpívá ÍÁÍÁ.

O autorovi

Kmentová, Milena

Další knihy autora

Recenze (2)

  • Autor recenze Žaneta Křížová Datum 9. 2. 2023


    Kmentová, Milena: Kreslíme lehce, zpíváme tence - autor recenze: Žaneta Křížová
    https://vytvarna-vychova.cz/kreslime-lehce-zpivame-tence/

    Z názvu publikace jsem si nedokázala konkrétněji představit, jakými zajímavými způsoby se bude prolínat grafomotorika s hudebními činnostmi. Z úvodní teorie jsem příliš moudrá nebyla, a tak jsem se vrhla na četbu jednotlivých kapitol. Ač jsem se snažila, řádky s činnostmi jsem později začala přeskakovat. Po přečtení několika kapitol se mi to zdálo takové podobné, ač ve skutečnosti je každá činnost něčím jiná. Věřím, že pro učitelky zajímající se víc o hudební činnosti z ní budou nadšené. Kniha má skvělý potenciál – propojení hudby, grafomotoriky, jemné, hrubé motoriky i různých aktivit je na trhu jistě výjimečné. Jen mě nesedla, jak jsem si představovala.

    V publikaci je celkem 16 různě dlouhých kapitol zpravidla na 2-4 strany, které jsou přehledně strukturované. Všechny mají společné to, že obsahují motivační název; období, pro která jsou vhodná (podzim, zima jaro, léto), pomůcky, motivační příběh i píseň potřebnou pro danou lekci a 7-13 na sebe navazujících očíslovaných činností, které tvoří například poslech příběhu, diskusi, hru, písničku, se kterou se různorodě pracuje dál (rytmizace, doprovod na hudební nástroje, pohyb atd.). V každé lekci je uvedena minimálně jedna aktivita s pastelkou, jejíž cílem je k ní posílit kladný vztah, ale zároveň rozvíjet jemnou/hrubou motoriku, orientaci v prostoru. Kapitola je většinou ukončena uvolňovacím cvikem, kdy děti nejprve zkouší kreslit tvar ve vzduchu a až posléze do pracovního listu. Ne všechny kapitoly tvoří uvolňovací cvik, ne všechny písničku s notovým zápisem, ale obě tyto formy u většin kapitol zastoupeny jsou.

    Autorka využívá pro jednotlivé lekce známé písničky (Jedna dvě Honza jde, Vlaštovičko, leť, Okolo Třeboně, Já do lesa nepojedu), ale i nové autorské. Ve všech případech nechybí notový zápis. U motivačních příběhů/pohádek je vždy uveden odkaz na knihu, kterou je potřeba si dohledat ve svých knihovnách, abyste s lekcí mohli pracovat. Aktivity jsou popsány stručně, ale pochopitelně. V každé kapitole jsou tučně zvýrazněná slova, která přispívají k lepší orientaci v textu. Ještě je dobré zmínit, že jak aktivity, tak písničky, hry, pracovní listy se tematicky vztahují k danému příběhu.

    U pracovních listů se mi líbí, že autorka místo tenké linky využívá široké světle šedé vodící šmouhy, které nevedou děti ke křečovitému úchopu tužky a přepečlivému obtahování. Díky formátu a černobílému provedení se skvěle hodí k okopírování. A dobrý nápad měla autorka i s miniaturami většiny pracovních listů s dětským řešením, které umístila před kapitoly. O trochu méně se mi líbily kresby v pracovních listech – ale co se nelíbí jednomu se může líbit druhému, že? A tak je to s celou touto publikací, která je vlastně moc hezky promyšlená.

    Přečíst celou recenzi Zavřít
  • Autor recenze Lenka Štveráčková Datum 3. 8. 2022


    Kmentová, Milena: Kreslíme lehce, zpíváme tence - autor recenze: Lenka Štveráčková
    https://www.kritiky.cz/kreslime-lehce-zpivame-tence-rozvoj-grafomotoriky-s-hudebnimi-cinnostmi/

    Pracujete s dětmi? Máte rádi pohádky, písničky a hledáte různé aktivity pro práci s dětmi? Pokud ano, tak právě vám je určena novinka Mileny Kmentové, kterou vydal Portál v Praze.

    Hned na začátku této metodické příručky naleznete informace, jak s knihou vlastně pracovat, dále přehled uvolňovacích cviků a grafických vzorů (celkem 16). V knize nechybí náměty na hry s pastelkami. Poté následuje 16 kapitol s různými manipulačními i hudebními aktivitami. Součástí každé kapitoly jsou odkazy na danou pohádku (motivační příběh), který si dohledáte v jiných knihách, abyste s nimi mohli dále pracovat. Všechny aktivity jsou detailně popsány. Jsou zde i náměty na písničky a básničky. Jaké pohádky budete vlastně potřebovat? Např. Macourkovy pohádky, knihu Pohádkový dědeček od Eduarda Petišky, Špalíček veršů a pohádek. Dále také básničky ABCD kočka přede, Koulelo se koulelo, Hody, hody, doprovody. Také písničky Malé kotě, Okolo Třeboně či Holka modrooká a mnoho dalších. V knize nechybí notové zápisy a texty jednotlivých písniček, ale také pracovní listy na různé grafické cviky.

    Tato metodická příručka je inspirovaná v konceptu psychomotoriky a senzomotoriky. Konkrétní příklady jsou propracované verze Metody dobrého startu (dále MDS) v polské a české verzi, i řada dalších publikací, které více či méně intuitivně doporučují poslech hudby, zpěv nebo alespoň rytmickou deklamaci ve spojení s (grafo)motorikou.

    Co chceme díky této publikaci docílit? Především koordinace oko-ruka-ucho-dech. Sladění dechu a pohybu.

    Navození prohloubení a udržení sluchové pozornosti při (grafo)motorických činnostech.

    Vytvoření kladného vztahu ke kreslení a pastelkám, získání konkrétních grafomotorických dovedností na základě celkového rozvoje psychomotoriky a senzomotoriky.

    Kniha je naprosto báječná. Její využití je všestranné. S touto metodickou příručkou se dá velice dobře pracovat. Je přehledná, srozumitelně psaná, s velkým množstvím námětů pro práci učitelek. Není třeba spěchat a snažit se vše stihnout, ale aktivity si rozdělit klidně na více bloků. Situace lze vícekrát zopakovat. S pohádkami, básničkami a písničkami můžete pracovat opakovaně, do té doby, než se děti dostatečně naučí písničky zpívat i říkat různé básničky. Na této knize si nesmírně cením toho, že ji lze využít dlouhodobě, pracovat s texty. Propojení hudby, grafického zaznamenávání i různých aktivit je opravdu výjimečné.

    Kniha je určena pedagogům mateřských škol, přípravných ročníků, ale i logopedickým asistentkám.

    Přečíst celou recenzi Zavřít