Lidové písničky a hry s nimi 2

Tištěná kniha (2019)

0 % 1 recenze

254 Kč

299 Kč −15 %, ušetříte 45 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2019)

Počet stran
160
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2019
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
11313101
EAN
9788026213680
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1368-0
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Pokračování úspěšného titulu Lidové písničky a hry s nimi představuje téměř sto českých, moravských a několik slovenských lidových písní v jednoduché notové lince a s akordy. Každou píseň doprovázejí inspirativní podněty pro práci ve skupině, návody ke hrám a činnostem, které souvisejí s tématy a situacemi v písni, s její náladou a dějem. Mgr. Zdeněk Šimanovský je psycholog, vyučuje hudebně-dramatickou výchovu na PedF UK a vede kurzy pro pedagogy z praxe. V Portále vydal řadu knih, mj. Hry pomáhají s problémy, Hry pro zvládání agresivity a neklidu nebo zmiňované Lidové písničky a hry s nimi. PaedDr. Alena Tichá vyučuje zpěv na PedF UK. Je lektorka v kurzech České hudební společnosti pro učitele mateřských a základních škol. Tereza Staňková studovala zpěv a skladbu, učí zpěv na dvou pražských ZUŠ, píše písně pro řadu interpretů.

O autorech

Šimanovský, Zdeněk

Šimanovský, Zdeněk

Všechny knihy autora

Tichá, Alena

Tichá, Alena

Všechny knihy autora

Staňková, Tereza

Staňková, Tereza

Všechny knihy autora

Recenze (1)

  • Autor recenze Žaneta Křížová Datum 8. 1. 2020


    Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena; Staňková, Tereza: Lidové písničky a hry s nimi 2 - autor recenze: Žaneta Křížová
    http://vytvarna-vychova.cz/lidove-pisnicky-a-hry-s-nimi-2/

    Publikace je pokračováním: Lidové písničky a hry s nimi. Na základě srovnání z pouhé anotace bych řekla, že první titul obsahuje populární lidovky vhodné pro děti již od 3 let. Ve zpěvníku: Lidové písničky a hry s nimi 2 převažují méně známé písně a to především se zaměřením na moravské lidové písně, proto bych ho doporučila až pro děti mladšího a staršího školního věku.

    Pojďme začít tak trochu od konce. V závěru publikace nalezneme podrobný obsah písní, které jsou řazené abecedně a to nejen v obsahu, ale i v celé knize, proto je velmi snadné v ní vyhledat píseň, pokud známe její název. Taktéž v obsahu najdeme vepsáno, která z písní je nahrána na přiloženém CD. Tomuto seznamu předchází obsah CD, ve kterém najdeme 34 písní ve zpívané verzi a dále 22 vybraných doprovodů, které usnadní pedagogovi práci při výuce. Na CD se objevují pro mě písně neznámé, což je fakticky dobře. K čemu bychom nutně potřebovali mít nahrané známé písničky? Takto si vytvoříme u 34 písní ze zpěvníku představu o jejich melodiích, tempu i možnostech sól. Písně jsou na CD řazené postupně tak, jak jdou vzestupně ve sborníku.

    Písně jsou nazpívány dospělými i dětmi za velmi kvalitního doprovodu klavíru, klarinetu, violoncella či kytary. Výběr písní je dobře zvolený po stránce harmonické, melodické i rytmické. Avšak vlivem nářečí, složitosti významu textu, většímu tónovému rozsahu jsou vhodné až pro děti základní školy. Pedagogové v MŠ tento zpěvník s dětmi myslím moc nevyužijí.

    Popularita písní v titulu je zcela individuální. Za mě jich znám pouhých 12 ze 100 (a to si myslím, že můj zásobník písní není tak chudý), mezi které patří například: Čerešničky, Dobrú noc, K Budějicům cesta, Kolíbala bába čerta, Na tom bošileckým mostku, Ptala se Zuzana Kuby, To ta Helpa. Někoho může převážná neznalost písní odradit od výběru zpěvníku, někdo naopak rád vyhledává nové lidové písničky. Pokud na tom tedy budete podobně jako já, 34 písní naposloucháte díky CD a u zbytku bude nutné si sednout ke klavíru a přehrát si je.

    Notové záznamy písní jsou krátké v rozsahu na 2 až 4 notových linek s vepsanými akordy a českými názvy tempových výrazů. Pod písní jsou uvedené texty dalších slok a 3 symboly pro práci s písní. První symbol stručně objasňuje, v jaké situaci se nachází postavy v písničce (např. děda si dělá legraci z vnoučka, který se učí psát). Druhý symbol sděluje hlavní téma písničky a třetí symbol (za mě nejlepší, díky němuž bych si knihu pořídila) obsahuje několik hravých námětů (diskuse, různé typy her) vztahující se ke konkrétní písni sloužící k jejímu většímu pochopení a prožití. Uvedu příklad u známé písničky: Dobrú noc – Uspáváme plyšáka rychle a překotně x klidně a laskavě; Uděláme dvojice, jeden je miminko a druhý je máma, která ho kolíbá a tiše mu zpívá: Halí, belí; Povídání: Zdají se Vám sny? O čem? Věřím, že pokud bychom aplikovali tyto činnosti při seznamování s písní, tak by se i menší děti dokázaly některé složitější písně naučit. Ne však všechny činnosti jsou vhodné od nejmenšího věku.

    Přečíst celou recezi Zavřít