Poradenská činnost učitele v mateřské škole

Tištěná kniha (2017)

0 % 2 recenze

169 Kč

199 Kč −15 %, ušetříte 30 Kč

Rozebráno

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2017)

Počet stran
96
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2017
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
23105501
EAN
9788026211792
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1179-2
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Určitá míra svépomoci učitelů v poradenské práci určitě nevymizí. Vždyť odborníci pořád nejsou po ruce a také knih či metodických příruček s tímto zaměřením moc není. O vzdělávání učitelů v oblasti poradenství by také bylo možné diskutovat. Spolehnutí se na svépomoc učitelů však není správné. Pedagogické poradenství je proces, který vyžaduje zodpovědnou a spolehlivou práci poradce podle profesních i etických pravidel a postupů. Praxe, která se osvědčuje v práci se staršími dětmi a dospělými, ovšem není jednoduše přenosná do prostředí mateřských škol. Autorka vybrala témata, která mateřské školy řeší, a připravila náměty pro poradenskou práci s rodiči. Zabývá se například stravováním v MŠ, problémy s adaptací na školku, prací s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Na každý problém se dívá z pohledu rodičů a školy a pomáhá oběma stranám najít společnou řeč. PaedDr. Milena Lipnická, Ph.D., je speciální pedagožka. Přednáší na Pedagogické fakultě Univerzity Mateje Bela v Bánské Bystrici. V Portálu vyšly její knihy Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní a Logopedická prevence.

O autorovi

Lipnická, Milena

Další knihy autora

Recenze (2)

  • Autor recenze Klára Markuciová, ředitelka mezinárodní montessori školky Datum 29. 10. 2020


    Lipnická, Milena: Poradenská činnost učitele v mateřské škole - autor recenze: Klára Markuciová, ředitelka mezinárodní montessori školky, http://www.nestlingue.cz/

    Milena Lipnická patří mezi známé a oblíbené autory píšící o tématech předškolního vzdělávání. Vychází ze svých poradenských a učitelských zkušeností a proto jsou její knihy vysoce odborné. I přes tuto okolnost jsou psané s velkou lehkostí a praktičností, a proto je pro každého pedagoga radost její knihy číst.

    Ani kniha Poradenská činnost učitele v mateřské škole není výjimkou. V tomto případě se autorka věnovala přesné specifikaci tématu poradenské činnosti v mateřské škole, kompetencím učitele, jako pedagogického poradce, metodám poradenské práce, specifikám v komunikaci v poradenském procesu a návrhům poradenských aktivit učitele s rodiči dětí ve formách přehledných tabulek, které jsou velmi návodné a snadno využitelné v praxi. Upřímně jsem její knihou nadšená. Erudovanost s jakou je psaná, nese kvality učebnice. Přináší vysoce odborný náhled na problematiku poradenských kompetencí a velmi hezky a přesně popisuje procesy, které se k tomu vztahují. Při čtení jsem se cítila slyšená v tématech, se kterými se pedagog v rámci své poradenské činnosti v běžném životě setkává, a současně s tím podpořena nástroji, jak s nimi pracovat. Velmi se mi líbilo citlivé provedení v pochopení toho, co je a co není v kompetenci pedagogického poradenství. V tomto ohledu jsou na učitele kladeny vysoké nároky a člověk se častokrát přestává orientovat v tom, čemu je třeba věnovat pozornost a čemu již ne. V knize jsem našla skvělou podporu nejen jako pedagog, ale i jako ředitel mateřské školy. Cítila jsem radost také u kapitol, které učí pedagoga, jak pracovat s vlastním stresem a péčí o sebe sama. Pedagogové jsou většinou vedeni k péči o druhé, a tak zcela souzním s autorkou, že centrem úspěchu v jakékoliv poradenské činnosti, je právě laskavý přístup učitele sama k sobě. Kniha je krásná, její obsah velice cenný a doporučuji ji všem učitelům a ředitelům mateřských škol. K

    autor recenze: Klára Markuciová, ředitelka mezinárodní montessori školky, http://www.nestlingue.cz/
    Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál
    Přečíst celou recezi Zavřít
  • Datum 30. 6. 2017

    Lipnická, Milena: Poradenská činnost učitele v mateřské škole - Klára Vožechová
    casopisagora.cz/2017/06/1536/

    Autorka se věnuje tématu pedagogického poradenství. V úvodu píše o tom, že je důležité, aby i učitelé, jakožto odborníci, dokázali v rámci svých kompetencí poskytovat službu poradenství. Zdůrazňuje potřebu mluvit o této pracovní činnosti a edukovat o ní učitele. Snaží se zaplnit mezeru v dostupné literatuře o poradenství touto knihou, jejíž část obsahuje specifika poradenských činností v mateřských školách, o nichž toho mnoho napsáno není.

    V první části knihy se autorka věnuje tématům, která jsou využitelná pro všechny, kteří se poradenstvím zabývají. Jedná se o krátký teoretický úvod do podstaty poradenství, kompetencí učitelů-poradců, metod, které jsou v procesu poradenských aktivit využívány a specifikách jejich komunikace. V rámci nich představuje také chyby, jakých se poradci dopouští a na které je třeba dát si pozor. Poslední teoretická kapitola se zabývá poradenskými aktivitami přímo v mateřských školách.

    Druhá polovina knihy obsahuje návrhy skupinových poradenských aktivit. Jedná se o naprosto konkrétní návody pro schůzky s rodiči a schůzek s kolegy, které mohou mít až intervizní charakter. Tyto návody se týkají častých řešených témat (např. adaptace dětí v MŠ, řešení problémového chování dětí, odměny). Obsahují jasnou strukturu schůzky, které se lze v praxi držet. Navíc obsahuje i hotové dotazníky pro zjištění názorů/informací od rodičů/kolegů. Čeho si také velice cením, je zařazení bodu (sebe)reflexe na závěr každé poradenské aktivity.

    Kniha velmi stručně a jasně představuje teorii poradenství. Pro ty, kteří chtějí do problematiky vplout, může poskytnout odrazový můstek. Zároveň je ale důležité mít na paměti, že přečtení této útlé knihy na poradenské aktivity učitele či jiného profesionála nepřipraví. Spíše nastíní směr, jakým se vzdělávat, pokud se chce učitel na poradenskou práci připravit. Velice bych chtěla pochválit praktickou část knihy. Myslím si, že se jedná o výborné návody pro organizaci schůzek a jsou schopny ušetřit mnoho práce.

    Knihu jistě ocení pedagogičtí pracovníci i psychologové pracující ve školství. Ačkoliv je praktická část zaměřena na poradenské procesy v mateřských školách, lze se jimi velmi snadno inspirovat a převzít některé nápady i do praxe základních škol.

    Přečíst celou recezi Zavřít