Psychická odolnost předškoláků

Tištěná kniha (2021)

0 % 3 recenze

220 Kč

259 Kč −15 %, ušetříte 39 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2021)

Překladatel
Bezděková, Alena
Počet stran
120
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2021
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
23106401
EAN
9788026217909
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1790-9
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Psychická odolnost patří k důležitým dovednostem pro život. Jak ji posílit? Z čeho vlastně vychází? Jak dosáhnout toho, aby dítě neupadlo do naučené bezmocnosti, ale aby se naopak stavělo k různým obtížím čelem a dokázalo si s nimi tvořivě poradit? Kniha zkušených autorů vysvětluje, co to psychická odolnost je, jak vzniká, co ji může ohrožovat. Klade velký důraz na socializační vliv vrstevníků v různých skupinách. Poskytuje řadu praktických podnětů, z nich mohou pedagogové mateřských škol čerpat. Autoři knihu napsali velmi srozumitelně, text doplnili různými schématy a výčty, jež čtenáři pomohou orientovat se v daném tématu.
Maike Rönnau-Böse spolu s Klausem Fröhlichem-Gildhoffem napsali řadu knih na téma psychické odolnosti.

O autorech

Rönnau-Böse, Maike

Rönnau-Böse, Maike

Všechny knihy autora

Fröhlich-Gildhoff, Klaus

Fröhlich-Gildhoff, Klaus

Všechny knihy autora

Recenze (3)

  • Autor recenze Vendi Datum 2. 2. 2022


    Rönnau-Böse, Maike; Fröhlich-Gildhoff, Klaus: Psychická odolnost předškoláků - autor recenze: Vendi

    https://vendi13.blogspot.com/2021/11/knihovna-m-ronnau-bose-k-frohlich.html

    Jsou totiž okamžiky v životě lidském, kdy humor dojde. Že je nástup do mateřské školy stresující nejen pro dítě, snad dochází nám všem. Je to velká změna. Jeden by ale předpokládal, že když už potomek do školky chodil, nástup do předškolní třídy ho tolik nezaskočí. No, budu mluvit za nás: Ač proběhlo velké těšení se, realita je úplně někde jinde a nastává nejedna komplikace. Už teď je mi jasné, že si to cácorka za rok zopakuje a nástup do školy prostě ještě nepřipadá v úvahu, i když je teprve listopad. Proto jsem si chtěla přečíst nějaký titul, který by nám oběma – a především jí – pomohl… jenže jsem trochu podcenila anotaci:

    Není výjimkou, že odborné tituly zvládne přelouskat laik či amatér (ano, tyto dva pojmy se od sebe liší a nejde o synonyma). Najdou se však i populárně naučné knihy, u kterých jste nahraní, pokud už nemáte nějaký ten základ a povědomí o tématu. Ač o psychologii vím ledacos a myslím si o sobě, že mám i slušný všeobecný přehled, v případě nové „portálovky“ Psychická odolnost předškoláků jsem naprosto marná.

    Čímž netvrdím, že je kniha špatná. Vůbec ne. Je tam několik velmi zajímavých myšlenek, nápadů, postřehů i témat k prodiskutování. Jenže faktem zůstává, že cílovou skupinou jsou pedagogové a ne rodič bez pedagogického vzdělání. Pro názornost vám sem hodím náhled obsahu, ať si obrázek o tématech a zaměření můžete udělat sami.

    Kniha je rozdělena do pěti hlavních kapitol/částí. V podkapitolách je vždy krátké shrnutí. Objevuje se celá řada odkazů na další odborné publikace, ze kterých lze čerpat vědomosti a doplňující informace. Vše doplňují přehledné tabulky, diagramy, takže nejde jen o strohý text. Sečteno podtrženo považuji Psychickou odolnost předškoláků za velmi dobře zpracovanou a přehlednou. Zároveň nezahlcující. Není to vražedná bichle, ale úvod do vážného a zásadního tématu. Je dobře, že se problematikou psychické odolnosti někdo zabývá a nabízí náhled i tímto směrem. A z pohledu rodiče, že se k tomu zase vracím, je dobré vědět o existenci knih/učebnic, které mají hlavu a patu, a co víc – myšlenku. A nejen ledajakou. Smysluplnou, vážnou, podstatnou a důležitou.

    Ač je kniha německých autorů velmi tenká, její obsah je hodnotný. Děkuji do prostoru, že je tu někdo, kdo se nebojí zmínit, že i rodič je jen člověk a často jsou na něj kladeny až nemístné nároky. Zejména se to ukázalo v období distanční výuky, která se týká i předškolních dítek. Nás se zatím nedotkla, protože loni byla cácorka ještě malá, ovšem letos z ní mám solidní vítr. Sice mám přes den čas, neboť mi pracovní doba začíná zpravidla po 16té hodině, ale i tak.

    V praxi totiž dochází k zajímavému úkazu: Pedagogové jako kdyby zapomněli, že rodiče nesedí doma na zadku a nešoupají nudou nohama o zem. Mají často solidně naloženo bez ohledu na počet dětí, jejich věk, či zda se o dítka dočasně starají prarodiče a tak. Bohužel rodiče zase pro změnu rádi zapomínají, že paní učitelky ve školce nejsou bezejmenné paní, kterým vrazíme potomky na dopoledne, potažmo i delší část dne a po tuto dobu nejsou naší starostí, nýbrž jejich.

    Obojí - rodičovství i učitelství - má svá úskalí, obojí má své výhody, nevýhody a rovnováha se hledá zatraceně těžko, protože jedna strana jako kdyby pohrdala tou druhou (a naopak). A dohoda nikde. Maike Röhnau-Böse a Klasu Fröhlich-Gildhoff navrhují – mimo jiného - způsoby, jakým vést dialog a najít společnou řeč. Protože právě spolupráce rodičů a pedagogů je jeden z prvků/pilířů, které hrají dost zásadní roli ve správném vývoji dětské psychiky.

    „…Dnes je jasné, že psychická odolnost není vrozená a také se nedá získat navždycky. V průběhu života se mění a musíme se ji neustále znovu učit, popř. si ji „osvěžovat“. Děti k tomu potřebují pomoc svých blízkých v rodině a pedagogických pracovníků v dětských denních zařízeních a školkách. Psychická odolnost proto není osobnostním rysem, ale dynamickým procesem přizpůsobování a vývoje… a získává se během vývoje v kontextu interakce dítěte a prostředí, které je obklopuje…“

    Nemůžeme si myslet, že školka je instituce, která se nás netýká. A pedagog si zase nemůže myslet, že rodič má neomezeně času, nervy z oceli a u zadele vrtuli. Vždy, opakovaně a všude narážím na chybějící respekt a ochotu o věcech mluvit. Občas si připadám jako totální pitomec, ale vždy přistupuji k problému s pokorou a snažím se ho řešit v klidu, bez agrese. A klid, nehrotím každou blbost. Paradoxně jsem se setkala se situací, kdy paní učitelka vysloveně čekala, že se do ní pustím (otázka umazaného trička při tvoření) a já nad tím mávla rukou, protože mi to přišlo jako prkotina, která se prostě stane. Dítě se umaže i doma, tečka, nic k řešení. Jindy bych naopak já od učitelky nečekala, že se stane to, co se stalo a má to dalekosáhlé následky aneb nacpat dítěti u oběda plnou lžíci jídla do pusy.

    Nebudu se rozepisovat ani rozvášňovat. Pointou celého je, že stresovým situacím se nevyhne ani dospělý, ani dítko. Je však potřeba vědět, jak se v takových chvílích zachovat, jak s mrňousem „pracovat“, motivovat ho a směřovat a jak mu pomoci se s tím vším vyrovnat.Což jsou témata, na která jsem v tomto případě odpovědi nedostala, respektive ne uspokojivé a v takové formě, abych byla schopná je absorbovat. Primárně bych tedy Psychickou odolnost předškoláků nedoporučovala, nejste-li pedagog. Bude lepší, když se vy i já, pokud to je potřeba, poohlédneme po jiném titulu a nebojím se, že bychom nenašli.

    Přečíst celou recezi Zavřít
  • Autor recenze Tereza Macurová Datum 18. 1. 2022


    Rönnau-Böse, Maike; Fröhlich-Gildhoff, Klaus: Psychická odolnost předškoláků - autor recenze: Tereza Macurová

    https://www.instagram.com/p/CU4sq4bhDWv/

    Tahle recenze bude skoro delší než celá knížka. Vlastně jsem nevěděla, co od ní čekat. Vidím školku, beru školku. Podle rozsahu jsem to tipovala na další publikovanou diplomku, uvnitř na vás čeká cca 100 stránek. Nicméně! Malý rozsah skrývá velkou duši. Knížka jede fakt neuvěřitelné bomby, žádné plácání vody kolem jako když se snažíte nahnat znaky v seminárce. Řeší neuvěřitelné množství témat - od resilience přes organizační řízení školky po opatření proti vyhoření. Je to dobře, je to špatně? Nevím, přečtěte si ji taky a diskutujme. Já jsem na ní ocenila především velmi konkrétní popisy postupů, nic není ponecháno abstrakci. Byl to takovej fofr, že vůbec nevím, co si o tom myslet. Asi jako když se učitel snaží zopakovat celý semestr za jednu přednášku. Brain damage. Ve finále je to spíše knížka o řízení školky, což mi potvrzuje stokrát pozorovaný přírodní úkaz, že práce s dětmi je z velké části práce s dospělými, kteří o ně pečují, a pod to se můžu podepsat. Nechávám si ji na poličce jako docela dost komplexní návod jak řídit školku jako stát (je na politické vtipy brzy nebo pozdě?). Macurová approves.

    autor recenze: Tereza Macurová
    https://www.instagram.com/p/CU4sq4bhDWv/
    Přečíst celou recezi Zavřít
  • Autor recenze Mgr. et Mgr. Pavla Koucká Datum 24. 11. 2021


    Rönnau-Böse, Maike; Fröhlich-Gildhoff, Klaus: Psychická odolnost předškoláků - autor recenze: Mgr. et Mgr. Pavla Koucká

    Kniha určená zejména pedagogům v mateřských školách seznamuje čtenáře s tím, co to psychická odolnost neboli resilience je, k čemu se v životě hodí a jak ji lze u dětí cíleně rozvíjet. Autoři připomínají existenci rizikových i ochranných faktorů jak v psychické, tak v sociální oblasti a upozorňují, jak tyto faktory působí a spolupůsobí.

    Ve vzdělávacích institucích jsou ochrannými faktory zejména:

    – Jasná, konzistentní a transparentní pravidla a struktury

    – uznalé klima: vřelost, respekt a akceptace dítěte

    – vysoký, leč přiměřený výkonnostní standard

    – pozitivní posílení výkonnosti a houževnatosti dítěte

    – pozitivní vztahy s vrstevníky

    – podpora faktorů psychické odolnosti (naznačeno dále)

    – spolupráce s rodiči a sociálními institucemi.

    Ředitelky školek najdou v knize i managerské rady, jak přesvědčit svůj tým, aby přijal rozvoj psychické odolnosti dětí za svůj cíl či jak nabídnout rodičům pomoc tak, aby ji byli ochotni přijmout. Jedna kapitola je věnována podpoře psychické odolnosti a duševního zdraví pedagogického týmu.

    Podrobněji pak autoři popisují čtyři programy rozvoje psychické odolnosti, jejichž účinnost byla vědecky prokázána a které se v Německu využívají. Některé provádějí externí pracovníci, jiné učitelky/učitelé ze školky po proškolení. Některé programy zahrnují i vzdělávací aktivity pro rodiče. I české děti ve školkách různými způsoby rozvíjejí svou psychickou odolnost, žádný systematický program zatím ovšem nemáme.

    Podle autorů mohou právě mateřské školy sehrát v rozvoji psychické odolnosti významnou úlohu: Pečují totiž o děti v ranném věku, navíc mohou oslovovat rodiče dětí a také spolupracovat s jinými institucemi, třeba pedagogicko-psychologickými poradnami či sociálními úřady, jež mohou pomoci s komplikovanějšími případy.

    Určitou nevýhodu knihy je místy přílišná teoretičnost a akademický jazyk. Ilustruji ji na popisu dvou ze šesti faktorů psychické odolnosti, „adaptivního copingu“ a řešení problémů.

    Adaptivní coping: posouzení, vyhodnocení a odražení stresových, zátěžových situací; poznání vlastních strategií a mezí pro překonání stresu. Řešení problémů: pochopení a reflektování komplexních okolností a vývojů a realizace řešení za použití stávajících vědomostí a schopností. Co si však pod tím máme u předškolního dítěte představit? Jak to vypadá, když čtyřleté dítě posoudí, vyhodnotí a odrazí stresovou/zátěžovou situaci? Co u pětiletého znamená „pochopení a reflektování komplexních okolností a vývojů“? Za další nevýhodu považuji absenci českých reálií. Podrobná citace německých zákonů českému čtenáři mnoho nedá.

    I přes uvedené nedostatky lze knihu široce doporučit učitelkám v mateřinkách a dalších předškolních zařízeních. Inspirací by mohla být i pro studenty pedagogických fakult či sociology: Což takhle vytvořit nějaký program rozvoje psychické odolnosti i u nás?

    Zakončím citací jednoho z nejstěžejnějších sdělení knihy: „Základem psychické odolnosti jsou vztahy. Velice důležitými vztahovými partnery jsou rodiče – jako náhradníci mohou blízké osoby představovat i jiní příbuzní, vychovatelky či vychovatelé a pedagogičtí pracovníci. Předpokladem je soustavný vztah založený na důvěře, respektu a uznání.“

    autor recenze: Mgr. et Mgr. Pavla Koucká
    Recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál
    Přečíst celou recezi Zavřít