Vondrová, Petra: Třída plná nápadů - autor recenze: Žaneta Křížováhttps://vytvarna-vychova.cz/trida-plna-napadu/Já tyto celoroční ucelené projekty můžu. Knížka je rozdělena na 7 hlavních témat: Já a moje rodina; Dopravní prostředky všude kolem nás, Zimní hrátky v lese; Co objevíme u potoka?; Velikonoce; Květiny, kvítka, kvítečka; Zoologická zahrada. Součástí je i 7 černobílých příloh, které převážně slouží jako šablony pro výtvarnou činnost. Dle témat lze odtušit, že některá jdou použít jen ve vybraném období, některá víceméně celoročně. V rámci témat jde o takové seznámení, nához několika činností. Neočekávejte proto vyčerpávající zásobník.
V úvodu každé kapitoly je v pár větách popsáno, o čem bude pojednávat. Následují pohybové aktivity, hry, povídání o tématu, tip na knihu pro čtení pohádky, básničky, někdy i písničky, vaření či pečení, tipy na procházku, ale převážně tvoření, kdy v každé kapitole najdete 4-6 námětů, což je myslím slušná zásoba. Na konci kapitoly nechybí shrnutí, co všechno se děti naučily, co si vyrobily, upekly.
A co jsem si z knížky převzala do praxe já? U zoologické zahrady jsem si opsala teoretické povídání snad od všech zvířat, protože tyto podrobnější informace opomíjím, a přitom si myslím, že by to děti zaujalo. Dále jsem si přepsala otázky k diskusi hlavně u jednotlivých dopravních prostředků, několik básniček od známých autorů a nejednu výtvarnou činnost.
Protože jsem se nejvíc těšila na výtvarné činnosti, především na různé techniky, které i autorka v úvodu knihy slibuje, zaměřila jsem se při recenzi hlavně na ně. Z 90 % zde najdete prostorové práce, což bylo pro mě trochu zklamáním, protože je spíše řadím do pracovních činností, které až tak nevyhledávám. Autorka předkládá výrobky z různých odpadových (krabiček, trubiček, kelímků), přírodních materiálů, ale pracuje hojně i se sádrou, samotvrdnoucí hmotou. Děti pak objekt barevně dotváří různými výtvarnými technikami jako koláží, akční malbou. Autorka se snaží, aby děti nepracovaly jen štětcem, ale zkusily si kartáčky, drátěnku – za tento počin dávám palec nahoru, stejně tak za tvoření venku, za kombinaci forem práce. Další plus dávám fotografiím hotových výrobků, které jsou téměř u všech námětů, díky nimž si pedagog udělá okamžitě představu o výsledku, náročnosti a snáze se rozhodne, zda chce činnost s dětmi realizovat. Nejedná se jen o objekty, děti frotují kůru stromu, vytváří ploché obrazce z pampelišek, lepí vylisované květy na papír.
Na základě teoretického povídání i výtvarným činnostem, bych knihu doporučila učitelkám pracující s 5- 6letými dětmi. U mladších dětí bych se bála, že příliš materiálů pro výuku nepoužiju.
Publikaci hodnotím průměrnou známkou z důvodu menší nabídky činností u jednotlivých témat a výtvarné činnosti, která mě až tolik nenadchla, ale já razím v tomto oboru trochu jinou výtvarnou cestu, takže neberte toto tvrzení jako dogma.