Kniha Učíme děti ptát se a přemýšlet švýcarské autorky Evy Zoller čtenářům představuje po-hled na děti jako „malé filozofy“ (toto je ostatně originální název knihy). Nezůstává však u poměrně obvyklého konstatování, že ptát se, zkoumat a objevovat svět kolem nich je dětem vlastní. Připouští, že také děti již v poměrně raném věku přijímají svůj svět jako „hotový produkt“, který stačí „zkonzumovat“. Často namísto hledání odpovědi na otázku, s níž se setkají, odpoví prostě: „Nevím.“ Očekávají, že správnou odpověď jim záhy někdo dodá. Eva Zoller se tedy, jak už název knihy naznačuje, věnuje tomu, jak dětskou schopnost ptát se a přemýšlet dále rozvíjet a pěstovat. Dostává se tak na pole filozofie a „filozofování s dětmi“ (srov. také knihu R. Fishera Učíme děti myslet a učit se). Touto filozofií, jak naznačuje úvodní kapitola knihy, se ovšem nemyslí filozofie akade-mická, ale filozofování v duchu sokratovské každodenní praxe: „Kdo filozofuje s dětmi, vy-chovává z nich (a zároveň ze sebe) pečlivé a samostatně myslící lidi, kteří jsou schopni rozli-šování, lidi schopné jednat statečně a zodpovědně.“ Podstatou filozofování v tomto pojetí je tázání, „umění položit správnou otázku ve správnou chvíli“. Po kapitole úvodní je následují-cích šest kapitol věnováno nejrůznějším oblastem, v nichž děti i dospělí mohou nacházet podněty k zamyšlení: otázky vztahující se ke smyslu věcí, ke vnímání a smyslům samotným, otázky zkoumající rozdíly a podobnosti věcí, otázky o fantazii a skutečnosti, o podstatě pojmů a jmen, o identitě, o lidech a zvířatech, mluvení a myšlení, otázky etické i náboženské. Závěrečná shrnující kapitola se pak opět vrací na počátek a filozofování s novým vhledem obohaceným o podněty předchozích kapitol představuje jako „pedagogický postoj“. Součas¬ně nabízí stručný přehled „nástrojů“ (tj. určitých postupů či dovedností), které filozofování umožňují, a oblastí, v nichž se mohou uplatnit.Z knihy je patrná letitá praxe autorky, a to jak praxe v samotné práci s dětmi, tak praxe v oblasti vzdělávání učitelů a vychovatelů. Nabízí řadu zcela konkrétních ná¬mětů pro práci s dětmi: od pomocných cvičení (rozvoj smyslového vnímání, fantazie aj.) až po náměty pro filozofické dialogy, tj. dialogy, v nichž jde o samostatné uvažování, zdůvodňo¬vání vlastních stanovisek, posuzování těchto důvodů, zkoumání problémů z více perspektiv, postižení pro-blému v celistvosti, v širších souvislostech, v různých kontextech apod. Pro přístup autorky, na rozdíl od některých jiných přístupů k filozofování s dětmi, je přitom charakteristické, že se nesoustředí pouze na „myšlení“ v užším slova smyslu, ale zahrnuje stránku kognitivní (vní-mání, porozumění), afek¬tivní (city, hod¬noty, postoje) i konativní (jednání).Eva Zoller dokázala také velmi působivě zúročit svůj hlubší teoretický vhled do problema-tiky. Vyjadřuje se stručně, velmi rychle se do¬stává k podstatě věci. Tento přístup samozřejmě ocení především čtenáři–praktici. Z širší perspek¬tivy se ovšem text může zdát místy až příliš zjednodušující či „instruktivní“. Někdy se vyjad¬řuje velmi kategoricky; i když před¬kládá tvrzení, která jsou diskutabilní, ne vždy navrho¬vané postupy či zásady dů¬sledně zdů¬vodňuje. Proto je třeba neustále si při¬pomínat, jak uvádí sama autorka v úvodní kapitole, že kniha nechce nabídnout re¬cepty jediných mož¬ných postupů, spíše zve k objevování nových cest. Knihu lze vřele doporučit všem, které zajímá praxe rozvíjení dětského myšlení – ať už jsou to rodiče, učitelé, vychovatelé ve školních družinách či dětských klubech, nebo také jiní zá-jemci, kteří si chtějí rozšířit svůj rozhled o možných podobách aplikace pedagogického pří-stupu tradičně nazývaného „Filozofie pro děti“. Ačkoli je kniha zaměřena na práci s dětmi předškolního či mladšího školního věku, v principech, které představuje, může být inspira¬tivní pro všechny věkové kategorie.Na závěr je třeba ocenit redakční péči nakladatelství Portál. Kniha nejenže vypadá atrak-tivně a je přehledně uspořádána, ale především každá kapitola nabízí také cenné odkazy na českému čtenáři dostupné další zdroje. Jedná se zejména o literaturu pro děti, kterou je možné kromě běžného čtení také dále vhodně využít pro inspiraci při filozofo¬vání s dětmi.PaedDr. Petr Bauman, Ph.D.Teologická fakulta JU v Českých Budějovicích, katedra pedagogikybauman@tf.jcu.cz
Recenze zpracována pro nakladatelství Portál.