Hubníková, Sylva: Učíme se protiklady - autor recenze: Karolhttps://zivotpodlekarol.blogspot.com/2021/10/ucime-se-ucime-se-protiklady.htmlVíte, jak mám ráda jakékoliv pracovní listy nebo metodiku pro mateřské školy. Baví mě ta velká dávka inspirace a nápadů a baví mě i to, že otevřu publikaci a mám hned inspiraci nejen pro své děti, ale také do svého babyclubu, kde mohu nápady využít ve větším kolektivu.
Nakladatelství Portál je studnicí takových publikací a zároveň si troufám říct, že je i zárukou kvality. Což můžete dle mých podrobných recenzí posoudit i vy. Jsem vděčná za dlouhodobou spolupráci, která trvá už téměř tři roky a díky které vám mohu představit i tyto zajímavé pracovní listy k učení protikladů děti od 2 let. V tomto věku již začínají používat základní protiklady.
Autorkou je Sylva Hubníková, dlouholetá učitelka mateřské školy, kde pracuje ptedevším s dětmi s mentálním postižením. Ve své praxi se ale dostala i do běžných mateřských škol. Veškerá její tvorba vychází z potřeb dětí, je na nich "odzkoušená" a dle potřeb dětí i upravená.
O KNIZE + OBSAH
"Děti kolem dvou let sice již chápou základní protiklady, ale ne vždy se v ncih dokáží zorientovat a přiřadit je k sobě správně. Tyto pracovní listy mají dětem pomoci se ve světě protikladů lépe zorientovat, a to nejen na bázi práce s obrázkem, ale mají především pomoci rodičům, učitelům a všem pečujícícm osobám přivést praktickými úkoly děti k pochopení toho, co protiklady jsou a proč jsou v našem životě důležité." Pracovní listy jsou rozděleny do 22 kapitol, z nichž každá kapitola detailně popisuje dvojici protikladů.
VELKÝ / MALÝ
Při nácviku těchto dvou pojmů se procvičuje také jemná motorika a matematická představivost. Dozvíte se co si připravit pro nácvik a ověřování prostřednictvím manipulačních a praktických činností a jakým způsobem pracovat s konkrétními obrázky. Veškeré tipy jsou jednoduché a snadno vytvořitelné v domácím prostředí.
UVNITŘ / VENKU
Při nácviku těchto dvou pojmů procvičujete zároveň jemnou motoriku a prostorovou orientaci. Dočtete se tipy na nácvik a ověřování ve smyslu využití kyblíku, sáčku, pouštění kuličky v trubce a děti rádi ocení také boudu s pejskem. Každá kapitola je zakončena krátkou básničkou.
NAHOŘE / DOLE
V této kapitole zároveň procvičujete jemnou motoriku, prostorovou orientaci, orientaci na ploše i orientaci v tělesném schématu ve smyslu zvedání rukou či nohou střídavě. Dočtete se tipy, které můžete využít i venku na procházce na houpačce nebo na žebříku apod.
PLNÝ / PRÁZDNÝ
Při nácviku těchto dvou pojmů se procvičuje také jemná motorika a matematické představy. Získáte tipy, jakým způsobem dětem názorně ukázat plný a prázdný a kromě nádob v domácím prostředí můžete i venku na procházce využít přírodniny.
VESELÝ / SMUTNÝ
V tomto případě se zároveň procvičuje mimika obličeje, schopnost rozpoznávání emocí a schopnost navázání a udržení očního kontaktu. Využijete zrcadlo a i v dětských knížkách můžete zkusit vyhledávat obličeje tvářící se vesele/smutně.
POTICHU / NAHLAS
Pro nácviku pojmů potichu a nahlas se procvičuje jemná motorika a sluch. Pojmy si můžete vyzkoušet na hudbě nebo hudebních nástrojích. Můžete si vyzkoušet i šeptat a pak zajít do místnosti či prostoru, kde je ozvěna.
SUCHÝ / MOKRÝ
Při nácviku těchto pojmů si zároveň procvičíte hmat a jemnou motoriku. Většina dětí miluje jakékoliv vodní aktivity a tady věřím, že se vyřádí .. i když si nejsem jistá, jak pak zjistí, co je suchý, když všechno bude mokrý hahaha. Pojmy můžete zkust v praxi houbami na mytí nádobí, kačenkami v koupelně nebo při praní prádla apod.
TEPLÝ / STUDENÝ
Tohle je jeden z prvních pojmů, který se naše Olívie naučila už v roce a půl hlavně ve spojení s horkým čajem či kávou, které musela mít daleko od ruky. Jakmile pak viděla, že se z něčeho kouří, hned hlásila "hoký, hoký, hoký" a foukala. V této dvojici se dá krásně procvičit i hmat a zároveň také jemná motorika .. no a já osobně bych řekla, že i chuť ve spojení se zmrzlinou, čajem apod.
ČISTÝ / ŠPINAVÝ
Při nácviku těchto dvou pojmů se zároveň rozvíjí jemná motorika, sebeobsluha a hygienické návyky, kdy nejvíce využijete mytí rukou. Stejně tak praní prádla i čištění zubů apod. Dvouleťáci si užívají praktický život a potřebují u všeho rodičům pomáhat a asistovat. Podpořte to a využijte vše k učení právě také různých protikladů.
ČELEM / ZÁDY
Zde se mimojiné rozvíjí také hrubá i jemná motorika, orientace na tělesném schématu a orientaci v prostoru. Procvičuje schopnost navázání a udržení očního kontaktu. Nejpřirozenějším prostředkem je pohyb těla a využít můžete i zrcadlo. K ruce si přiberte panenky nebo plyšáky pro zpestření.
DEN / NOC
Při nácviku těchto dvou pojmů se zároveň rozvíjí jemná motorika, orientace v čase, zraková perceptce a herní dovednosti. Můžete využít domeček pro panenky anebo si nějaký rychle vytvořit z krabice. Také můžete využít obrázky s dějovou posloupností či fotografie míst, kde je den a noc.
DLOUHÝ / KRÁTKÝ
Zde se procvičí také orientace v čase, jemná motorika a matematické představy. Využijete provázky s velmi výrazným rozdílem, můžete také třídit různé tyčky, rukávy na oblečení apod. Pojmy si procvičíte třeba také na délce vlasů (u nás samé holky, tak je to hned).
ÚZKÝ / ŠIROKÝ
V této kapitole si zároveň procvičujete hrubou i jemnou motoriku, grafomotoriku a matematické představy. Můžete vyrobit autíčkům/vláčkům různé druhy tunelů - z ruliček, krabice apod. a porovnávat úzký a široký. V úzkém projede jedno auto ale do širokého se vedle sebe mohou vejít dvě.
TENKÝ / TLUSTÝ
V tomto případě se procvičuje zároveň také jemná motorika, hmat i zrak a rozvíjí se matematické představy. Pojmy vysvětlíte venku na klacíku, na lanech a provázcích, na čárách tlustým a tenkým štětcem při malování ale také na knihách v knihovně apod.
VYSOKÝ / NÍZKÝ
V této kapitole se procvičuje také jemná motorika a matematické představy. Pojmy vysoký a nízký dětem můžete představit pomocí duplo stavebnice nebo komínů z kostek. Na procházce můžete pojmenovat tímto způsobem také stromy, domy, komíny apod.
STEJNÝ / JINÝ
Při nácviku těchto pojmů se zároveň procvičuje jemná motorika, zrak a matematické představy. V různých předmětech může jít o stejný druh ale přitom je ta věc každá jiná. Rozvíjíte schopnost pojmenovávat tvary i barvy.
KULATÝ / HRANATÝ
V tomto případě se procvičuje také grafomotorika, jemná motorika a matematické představy. Nejlepší příklad je míček a kostička. Míček je kulatý jemný a kostička má ostřejší hrany. Najděte doma předměty kulaté a hranaté a nechte je dětmi roztřídit. Na procházce můžete také pojmenovávat, co je kulatí a co hranaté.
LEHKÝ / TĚŽKÝ
V této kapitole se zároveň procvičují jemná a hrubá motorika i matematické představy. Lehký jako pírko, těžký jako slon. To často používáme a je to i hezký příklad pro děti na vysvětlení proč se to tak říká. Opět můžete najít doma různé lehké a těžké předměty, které děti roztřídí do košíků a porovnají jejich váhu.
MĚKKÝ / TVRDÝ
Při nácviku těchto pojmů se zároveň procvičuje sluch, hmat i jemná motorika. Dítě ohmatává, co je tvrdé a co je měkké. Může na předměty také zkusit zaklepat. Na tvrdém předmětu uslyší, že klepe ale měkký bude bez zvuku.
MLADÝ / STARÝ
Tentokrát si procvičí zároveň také zrak, orientaci v čase i matematické představy. Nejlépe můžete využít rodinné album a ukazovat si, kdo je mladý a kdo starý. Stejně tak můžete využít rodiny zvířat ve smyslu mláďat a dospělých jedinců. Můžete si sestavit i dějovou posloupnost, jak člověk stárne.
OSTRÝ / TUPÝ
V tomto případě si procvičíte zároveň jemnou motoriku, zrak i hmat, matematické představy a pravidla bezpečnosti při práci s nástroji. Nejdříve začít se stříháním papíru a postupně přejít na krájení zeleniny či ovoce. Venku na zahradě můžete dítěti ukázat řezání pilou, pokud třeba topíte dřevem anebo rozděláváte oheň na buřty. Ostré a tupé pastelky si může dítě dobře ohmatat.
POMALU / RYCHLE
V poslední kapitole si zároveň procvičíte jemnou a hrubou motoriku, sluch i orientaci v čase. Když si pustíte hudbu třeba na Youtube, tak se tam dá zrychlit i zpomalit. Holky jednu dobu takhle bláznily a bavilo je poslouchat hlas rychlých "šmoulů". Zvukové dítěti můžete představit jak jede auto či vlak anebo jak leze šnek a letí moucha, třeba.
ZÁVĚREM
V první řadě bych chtěla vyzdvihnout tu nápaditost a jednoduchost. Žádné náročné přípravy a chystání aktivit pro děti ale většinou vše vytáhnete z rukávu doslova na posezení. Líbí se mi zakončení krátkou básničkou, kterou si děti snadno zapamatují a mohou ji využít jako nápovědu, když si nejsou jisté.
Pracovní listy jsou plné "aha momentů" ve smyslu toho, že vás trknou věci, které by vás třeba nenapadly. Venku trénujeme barvy, tvary, značky ale protiklady mě osobně opravdu nenapadly. Přitom právě venku je toho tolik k vidění a to nemusíte jít přímo na procházku, stačí jen cesta do školy/školky nebo na kroužek.
Pokud vás tyto pracovní listy na učení protikladů zaujaly, najdete je na eshopu nakladatelství Portál přímo ZDE. Je to stále docela novinka, která byla vydána někdy přibližně koncem srpna a já jsem zase nadšená. Ilustrace jsou jednoduché, nápadů nespočet, inspirace parádní a cena? Za hubičku!