Pracovní listy pro děti od 2 let

Učíme se protiklady

Tištěná kniha (2021)

0 % 4 recenze

157 Kč

185 Kč −15 %, ušetříte 28 Kč

Dodání 1-2 dny

Doprava od 59 Kč Možnosti dopravy Od 1 000 Kč doprava zdarma

Tištěná kniha (2021)

Ilustrátor
Libor Drobný
Počet stran
72
Vazba
Brožovaná
Rok vydání
2021
Typ produktu
Tištěná kniha
Kód
23311501
EAN
9788026217893
Nakladatelství
Portál
ISBN
978-80-262-1789-3
Obálka v tiskové kvalitě
Stáhnout obálku

O knize  

Již od věku dvou let začínají děti chápat jednoduché protiklady, ne vždy se v nich ale dokáží zorientovat a přiřadit k sobě správné (opozitní) dvojice a na základě toho pak pojmy i dobře užívat v běžném projevu. Tyto pracovní listy mají dětem pomoci se ve světě protikladů lépe zorientovat a to nejen na bázi práce s obrázkem, ale mají především pomoci rodičům, učitelům a všem pečujícím osobám praktickými úkoly děti přivést k pochopení toho, co to protiklady vlastně jsou a proč jsou v našem životě důležité.
Listy jistě ocení také rodiče a pedagogové věnující se dětem s mentálním postižením a s autismem, pro které je poznávání abstraktních pojmů složitější než pro intaktní děti.
Z důvodu usnadnění představivosti a schopnosti se soustředit jsou obrázky jednoduché, bez množství detailů a ve větším formátu.
Sylva Hubníková je dlouholetá učitelka mateřské školy, kde pracuje především s dětmi s mentálním postižením. Ve své praxi se ale dostala i do běžných mateřských škol. Veškerá její tvorba vychází z potřeb dětí, je na nich „odzkoušená“ a dle potřeb dětí upravená.

O autorech

Hubníková, Sylva

Hubníková, Sylva

Všechny knihy autora

Libor Drobný Libor Drobný (1984) je známý český ilustrátor, jehož obrázky zdobí řadu knih pro děti. Je skutečně hrdý na svou Velkou knížku Praha pro malé vypravěče (2017). Jedná se o detailně ilustrovanou knihu o Praze. Slouží jako podnět pro dětskou fantazii a inspiruje k vyprávění příběhů nejmenší čtenáře. K jeho autorským knihám patří dále titul Jak Kubík přestal být mlsný. Tato knížka o zdravém stravování vyšla v roce 2015 a vše je v ní představeno pomocí bohatých ilustrací ze země skřítků. Má velmi rád komiksy a v roce 2016 vydal Suri a Katu, komiks s detektivní zápletkou. Spolupracuje s časopis pro děti. Ilustroval řadu knih nakladatelství Portál, například Jak přežít, když se často bojím nebo Kdo zatočí s Naschválníkem.

Všechny knihy autora

Recenze (4)

  • Autor recenze Klára Datum 22. 6. 2022


    Hubníková, Sylva: Učíme se protiklady - autor recenze: Klára
    https://www.maminkoutek.cz/2022/05/kniha-ucime-se-protiklady/

    Okolo dvou let začínají děti chápat opačné významy. Něco je velké, jiné malé. Můžu být veselý nebo smutný. Tričko je čisté anebo špinavé. A tak bychom mohli pokračovat a pokračovat.

    Ne vždy ale dokážou protiklady správně používat. Problém také může dělat správné přiřazení opozitní dvojice. A proto vznikl v Nakladatelství Portál pracovní sešit, kde se děti pomocí úkolů na tuto problematiku zaměřují. Pracovní sešit je určen učitelům a také rodičům, kterým dává spoustu inspirace a možností, jak děti s protiklady seznámit.

    Obsah knihy

    Na začátku najdeme úvodní slovo, kde je vysvětleno, jak s pracovními listy pracovat. V sešitě je uvedeno celkem 22 různých protikladů. Ideální je zvolit si jednu dvojici a tu s dětmi procvičovat.

    U každé dvojice protikladů je podrobně popsáno, jak dítě s danými pojmy seznamovat, a to nejen pomocí obrázků, ale také s využitím smyslů, pohybu či praktických cvičení.

    K tomu pak náleží již zmíněné obrázky – většinou je ke každé dvojici protikladů 6 obrázků (tzn. 3 dvojice opačného významu). Ale pojďme si to ukázat na konkrétním příkladu.

    Jako první je uvedena dvojice velký x malý, kde děti mají za úkol poorovnávat stejné předměty v malém a velkém provedení (např. 2 míčky), kreslit jednoduché obrázky (malý x velký), při pobytu venku třídit listy a další plodiny podle malý a velký a mnoho dalšího.

    K dispozici mají také obrázky malého a velké medvěda, auta či jablíčka. Nechybí ani jednoduchá básnička.

    Na podobném principu jsou pak zpracované také další dvojice: uvnitř x venku, nahoře x dole, plný x prázdný, veselý x smutný, potichu x nahlas, suchý x mokrý, teplý x studený, čistý x špinavý, čelem x zády, den x noc, dlouhý x krátký, úzký x široký, tenký x tlustý, vysoký x nízký, stejný x jiný, kulatý x hranatý, lehký x těžký, měkký x tvrdý, mladý x starý, ostrý x tupý, pomalu x rychle.

    Formát knihy

    Pracovní sešit je velikosti A4 a má měkou vazbu. Stránky jsou černobílé, take si děti mohou obrázky dobarvit dle sebe.

    Celkové hodnocení

    Kniha Učíme se protiklady je plná pracovních listů, které mají pomoci dětem lépe pochopit opačné významy. Protikladné dvojice jsou ze života, takže se s nimi dětmi už pravděpodobně setkaly, ale někdy může být problém dát je dohromady nebo správně používat. A s tím se snaží listy pomoci.

    Autorkou pracovního sešitu je Sylva Hubníková, která je učitelkou v mateřské školce a pracuje mimo jiné i s mentálně postiženými dětmi. Jednotlivé listy má tak odzkoušené přímo v praxi.

    Mně osobně se líbí, že jsou úkoly jednoduché, srozumitelně popsané a vhodné i pro rodiče. U některých pracovních sešitů jsem měla problém, že byly psané spíše pro pedagogy. Zde ale nic takového nehrozí.

    Pracovní sešit je určený primárně dětem od 2 do 3 let, čemuž je také přizpůsobeno zjednodušené zpracování. Obrázky jsou bez složitých detailů a také úkoly jsou krátké a bez složitých postupů.

    Přečíst celou recezi Zavřít
  • Autor recenze Vendi Datum 15. 10. 2021


    Promyšlený a praktický kousek! - autor recenze: Vendi

    https://vendi13.blogspot.com/2021/09/knihovna-s-hubnikova-ucime-se-protiklady.html#more

    Není to tak dávno, co jsme s cácorkou řešili právě problém protikladů a protichůdných významů slovesa vadí/nevadí – chápala to obráceně. My se nad něčím tak samozřejmým ani nepozastavíme, jenže děti vnímají svět odlišně a tady je pracovní sešit, který přináší pomoc nejen jim, ale i nám a navíc… neuvěřitelně jednoduše!

    Tu jednoduchost (zmíněnou v titulku) oceňuji především. Jak už naznačuje anotace, ilustrace jsou pojaty prostě… žádné velké přehánění ani barevný cirkus. Děti tak při procvičování nic nerozptyluje a barvičky mohou koneckonců dodat samy a o to zábavnější to pro ně bude. Chvályhodná je i velikost obrázků. Žádné titěrné rozměry – díky!

    Za ilustracemi stojí Libor Drobný a s jeho prací se nesetkávám poprvé. Umí to vymyslet skvěle a přitom ani ne vysloveně dětsky. Perfektně vyváží balanc a na světě je výmluvný obrázek, na který se navíc dá koukat. Ano, cynik ve mně občas vypluje na povrch.

    Sylva Hubníková zpracovala celkem 22 protikladů a poskytla nejen nám, rodičům, ale i prarodičům, učitelkám a učitelům v mateřské školce či na kroužcích skvělý materiál, ze kterého můžeme vycházet a procvičovat podle něj. Navíc s blbuvzdorným návodem. Mám-li být konkrétní, každý text u jednotlivých protikladů obsahuje zmínku o tom, co konkrétně v daném případě budete procvičovat: jemnou motoriku, prostorovou orientaci, orientaci na ploše, mimiku obličeje, schopnost rozeznávání emocí, sluch, hmat a další. Ke každému páru protikladů jsou připojeny i případné vhodné pomůcky. Stránky s jednotlivými „kartičkami“ lze snadno vystřihnout či okopírovat. Najdete i krátkou básničku, nebo spíš říkadlo, které je třešinkou na dortu. Závěrečným bonusem potom je, že co protiklad, to minimálně dvě varianty zobrazení, ne jen jedna, aby to bylo pestřejší a nápaditější!

    Samozřejmě, že můžete přijít i s vlastními nápady. Jde tu o inspiraci a jakési nakopnutí, ne o učebnici, které se musíte držet striktně, jinak peklo zamrzne a z nebe budou padat trakaře. Navíc jde o knihu, respektive pracovní listy, které aktivně využijete několik let. Vhodné jsou pro dvouletá dítka stejně jako pro ta pětiletá a využít se dají opakovaně. Až je cácorka nebude potřebovat, určitě je věnujeme do školky, protože inspirací na úkoly není nikdy dost a za nás jsou tyto zpracovány tak, že už to ani lépe nejde! Je nějaký pracovní sešit, který si ze školy či školky pamatujete i poletech?

    Přečíst celou recezi Zavřít
  • Autor recenze Karol Datum 15. 10. 2021


    Hubníková, Sylva: Učíme se protiklady - autor recenze: Karol

    https://zivotpodlekarol.blogspot.com/2021/10/ucime-se-ucime-se-protiklady.html

    Víte, jak mám ráda jakékoliv pracovní listy nebo metodiku pro mateřské školy. Baví mě ta velká dávka inspirace a nápadů a baví mě i to, že otevřu publikaci a mám hned inspiraci nejen pro své děti, ale také do svého babyclubu, kde mohu nápady využít ve větším kolektivu.

    Nakladatelství Portál je studnicí takových publikací a zároveň si troufám říct, že je i zárukou kvality. Což můžete dle mých podrobných recenzí posoudit i vy. Jsem vděčná za dlouhodobou spolupráci, která trvá už téměř tři roky a díky které vám mohu představit i tyto zajímavé pracovní listy k učení protikladů děti od 2 let. V tomto věku již začínají používat základní protiklady.

    Autorkou je Sylva Hubníková, dlouholetá učitelka mateřské školy, kde pracuje ptedevším s dětmi s mentálním postižením. Ve své praxi se ale dostala i do běžných mateřských škol. Veškerá její tvorba vychází z potřeb dětí, je na nich "odzkoušená" a dle potřeb dětí i upravená.

    O KNIZE + OBSAH

    "Děti kolem dvou let sice již chápou základní protiklady, ale ne vždy se v ncih dokáží zorientovat a přiřadit je k sobě správně. Tyto pracovní listy mají dětem pomoci se ve světě protikladů lépe zorientovat, a to nejen na bázi práce s obrázkem, ale mají především pomoci rodičům, učitelům a všem pečujícícm osobám přivést praktickými úkoly děti k pochopení toho, co protiklady jsou a proč jsou v našem životě důležité." Pracovní listy jsou rozděleny do 22 kapitol, z nichž každá kapitola detailně popisuje dvojici protikladů.

    VELKÝ / MALÝ

    Při nácviku těchto dvou pojmů se procvičuje také jemná motorika a matematická představivost. Dozvíte se co si připravit pro nácvik a ověřování prostřednictvím manipulačních a praktických činností a jakým způsobem pracovat s konkrétními obrázky. Veškeré tipy jsou jednoduché a snadno vytvořitelné v domácím prostředí.

    UVNITŘ / VENKU

    Při nácviku těchto dvou pojmů procvičujete zároveň jemnou motoriku a prostorovou orientaci. Dočtete se tipy na nácvik a ověřování ve smyslu využití kyblíku, sáčku, pouštění kuličky v trubce a děti rádi ocení také boudu s pejskem. Každá kapitola je zakončena krátkou básničkou.

    NAHOŘE / DOLE

    V této kapitole zároveň procvičujete jemnou motoriku, prostorovou orientaci, orientaci na ploše i orientaci v tělesném schématu ve smyslu zvedání rukou či nohou střídavě. Dočtete se tipy, které můžete využít i venku na procházce na houpačce nebo na žebříku apod.

    PLNÝ / PRÁZDNÝ

    Při nácviku těchto dvou pojmů se procvičuje také jemná motorika a matematické představy. Získáte tipy, jakým způsobem dětem názorně ukázat plný a prázdný a kromě nádob v domácím prostředí můžete i venku na procházce využít přírodniny.

    VESELÝ / SMUTNÝ

    V tomto případě se zároveň procvičuje mimika obličeje, schopnost rozpoznávání emocí a schopnost navázání a udržení očního kontaktu. Využijete zrcadlo a i v dětských knížkách můžete zkusit vyhledávat obličeje tvářící se vesele/smutně.

    POTICHU / NAHLAS

    Pro nácviku pojmů potichu a nahlas se procvičuje jemná motorika a sluch. Pojmy si můžete vyzkoušet na hudbě nebo hudebních nástrojích. Můžete si vyzkoušet i šeptat a pak zajít do místnosti či prostoru, kde je ozvěna.

    SUCHÝ / MOKRÝ

    Při nácviku těchto pojmů si zároveň procvičíte hmat a jemnou motoriku. Většina dětí miluje jakékoliv vodní aktivity a tady věřím, že se vyřádí .. i když si nejsem jistá, jak pak zjistí, co je suchý, když všechno bude mokrý hahaha. Pojmy můžete zkust v praxi houbami na mytí nádobí, kačenkami v koupelně nebo při praní prádla apod.

    TEPLÝ / STUDENÝ

    Tohle je jeden z prvních pojmů, který se naše Olívie naučila už v roce a půl hlavně ve spojení s horkým čajem či kávou, které musela mít daleko od ruky. Jakmile pak viděla, že se z něčeho kouří, hned hlásila "hoký, hoký, hoký" a foukala. V této dvojici se dá krásně procvičit i hmat a zároveň také jemná motorika .. no a já osobně bych řekla, že i chuť ve spojení se zmrzlinou, čajem apod.

    ČISTÝ / ŠPINAVÝ

    Při nácviku těchto dvou pojmů se zároveň rozvíjí jemná motorika, sebeobsluha a hygienické návyky, kdy nejvíce využijete mytí rukou. Stejně tak praní prádla i čištění zubů apod. Dvouleťáci si užívají praktický život a potřebují u všeho rodičům pomáhat a asistovat. Podpořte to a využijte vše k učení právě také různých protikladů.

    ČELEM / ZÁDY

    Zde se mimojiné rozvíjí také hrubá i jemná motorika, orientace na tělesném schématu a orientaci v prostoru. Procvičuje schopnost navázání a udržení očního kontaktu. Nejpřirozenějším prostředkem je pohyb těla a využít můžete i zrcadlo. K ruce si přiberte panenky nebo plyšáky pro zpestření.

    DEN / NOC

    Při nácviku těchto dvou pojmů se zároveň rozvíjí jemná motorika, orientace v čase, zraková perceptce a herní dovednosti. Můžete využít domeček pro panenky anebo si nějaký rychle vytvořit z krabice. Také můžete využít obrázky s dějovou posloupností či fotografie míst, kde je den a noc.

    DLOUHÝ / KRÁTKÝ

    Zde se procvičí také orientace v čase, jemná motorika a matematické představy. Využijete provázky s velmi výrazným rozdílem, můžete také třídit různé tyčky, rukávy na oblečení apod. Pojmy si procvičíte třeba také na délce vlasů (u nás samé holky, tak je to hned).

    ÚZKÝ / ŠIROKÝ

    V této kapitole si zároveň procvičujete hrubou i jemnou motoriku, grafomotoriku a matematické představy. Můžete vyrobit autíčkům/vláčkům různé druhy tunelů - z ruliček, krabice apod. a porovnávat úzký a široký. V úzkém projede jedno auto ale do širokého se vedle sebe mohou vejít dvě.

    TENKÝ / TLUSTÝ

    V tomto případě se procvičuje zároveň také jemná motorika, hmat i zrak a rozvíjí se matematické představy. Pojmy vysvětlíte venku na klacíku, na lanech a provázcích, na čárách tlustým a tenkým štětcem při malování ale také na knihách v knihovně apod.

    VYSOKÝ / NÍZKÝ

    V této kapitole se procvičuje také jemná motorika a matematické představy. Pojmy vysoký a nízký dětem můžete představit pomocí duplo stavebnice nebo komínů z kostek. Na procházce můžete pojmenovat tímto způsobem také stromy, domy, komíny apod.

    STEJNÝ / JINÝ

    Při nácviku těchto pojmů se zároveň procvičuje jemná motorika, zrak a matematické představy. V různých předmětech může jít o stejný druh ale přitom je ta věc každá jiná. Rozvíjíte schopnost pojmenovávat tvary i barvy.

    KULATÝ / HRANATÝ

    V tomto případě se procvičuje také grafomotorika, jemná motorika a matematické představy. Nejlepší příklad je míček a kostička. Míček je kulatý jemný a kostička má ostřejší hrany. Najděte doma předměty kulaté a hranaté a nechte je dětmi roztřídit. Na procházce můžete také pojmenovávat, co je kulatí a co hranaté.

    LEHKÝ / TĚŽKÝ

    V této kapitole se zároveň procvičují jemná a hrubá motorika i matematické představy. Lehký jako pírko, těžký jako slon. To často používáme a je to i hezký příklad pro děti na vysvětlení proč se to tak říká. Opět můžete najít doma různé lehké a těžké předměty, které děti roztřídí do košíků a porovnají jejich váhu.

    MĚKKÝ / TVRDÝ

    Při nácviku těchto pojmů se zároveň procvičuje sluch, hmat i jemná motorika. Dítě ohmatává, co je tvrdé a co je měkké. Může na předměty také zkusit zaklepat. Na tvrdém předmětu uslyší, že klepe ale měkký bude bez zvuku.

    MLADÝ / STARÝ

    Tentokrát si procvičí zároveň také zrak, orientaci v čase i matematické představy. Nejlépe můžete využít rodinné album a ukazovat si, kdo je mladý a kdo starý. Stejně tak můžete využít rodiny zvířat ve smyslu mláďat a dospělých jedinců. Můžete si sestavit i dějovou posloupnost, jak člověk stárne.

    OSTRÝ / TUPÝ

    V tomto případě si procvičíte zároveň jemnou motoriku, zrak i hmat, matematické představy a pravidla bezpečnosti při práci s nástroji. Nejdříve začít se stříháním papíru a postupně přejít na krájení zeleniny či ovoce. Venku na zahradě můžete dítěti ukázat řezání pilou, pokud třeba topíte dřevem anebo rozděláváte oheň na buřty. Ostré a tupé pastelky si může dítě dobře ohmatat.

    POMALU / RYCHLE

    V poslední kapitole si zároveň procvičíte jemnou a hrubou motoriku, sluch i orientaci v čase. Když si pustíte hudbu třeba na Youtube, tak se tam dá zrychlit i zpomalit. Holky jednu dobu takhle bláznily a bavilo je poslouchat hlas rychlých "šmoulů". Zvukové dítěti můžete představit jak jede auto či vlak anebo jak leze šnek a letí moucha, třeba.

    ZÁVĚREM

    V první řadě bych chtěla vyzdvihnout tu nápaditost a jednoduchost. Žádné náročné přípravy a chystání aktivit pro děti ale většinou vše vytáhnete z rukávu doslova na posezení. Líbí se mi zakončení krátkou básničkou, kterou si děti snadno zapamatují a mohou ji využít jako nápovědu, když si nejsou jisté.

    Pracovní listy jsou plné "aha momentů" ve smyslu toho, že vás trknou věci, které by vás třeba nenapadly. Venku trénujeme barvy, tvary, značky ale protiklady mě osobně opravdu nenapadly. Přitom právě venku je toho tolik k vidění a to nemusíte jít přímo na procházku, stačí jen cesta do školy/školky nebo na kroužek.

    Pokud vás tyto pracovní listy na učení protikladů zaujaly, najdete je na eshopu nakladatelství Portál přímo ZDE. Je to stále docela novinka, která byla vydána někdy přibližně koncem srpna a já jsem zase nadšená. Ilustrace jsou jednoduché, nápadů nespočet, inspirace parádní a cena? Za hubičku!

    Přečíst celou recezi Zavřít