Podle odborníků přibývá poslední dobou dětí, které nejenže nerady, ale také velmi málo kreslí obrázky na jakékoli téma, spíše se u nich vyskytuje tendence vybarvovat. S tím pak jde ruku v ruce schopnost prostorového vnímání, postřehu apod. Velmi zajímavou publikací v tomto směru, která se dětem věnuje z úplně jiného pohledu, je kniha Jiřího a Aleny Nevěčných Zachraňme Černé ouško.
Současné děti obecně vůbec málo čtou. Přednější je pro ně televize nebo počítač a rodiče, kteří tráví většinu času mimo domov v práci, pak v té malé chvilce, kterou si vyhradí, nemají velké možnosti přesvědčit své děti o výhodách čtení, ale i jeho nutnosti apod. Výsledkem pak je, že tyto děti nemají jednak vztah ke knihám, ale ani snahu učit se něco nového. Přinutit takové dítko k tomu, aby si pak s námi sedlo ke stolu, něco nakreslilo, přečetlo nebo se zdokonalovalo v početních úkonech je nesmírně těžké, ba dokonce mnohdy až nemožné.
Tresty jsou v tomto směru naprosto zbytečné a rozhodně nevedou k ničemu dobrému, možná by bylo vhodnější se porozhlédnout po něčem zajímavém, co by děti motivovalo samo k tomu, aby si zkusily procvičovat abecedu, vypočítat pár příkladů nebo si poslechnout pěknou pohádku.
Říká se tomu škola hrou a mnohaleté zkušenosti pedagogů jí dávají zelenou i do budoucna. Moderní pedagogika a psychologie předškolního a počátku školního věku se snaží přiblížit svými metodami a výchovně vzdělávací činností individuálním schopnostem každého dítěte a především vytvářet motivující prostředí a to tak, aby ve většině aktivit, které dítě provádí, byly zastoupeny bohatě pojmy jako hra, tvořivost a radost z něčeho nového, radost z poznávání.
Stejným způsobem vytvořili autoři jmenované knížky její obsah, kdy je hra prezentována jako výchovný prostředek. Výchova a potažmo vzdělávání dětí ve věku 5-7 let je v této knize uskutečňováno ve všech činnostech, které děti musí provést k tomu, aby zachránili malého pejska jménem Černé ouško, který nedopatřením zůstal ve vesmírné raketě. Sourozenci Šárka a Lukáš mají před sebou spoustu úkolů, které musí vyřešit při své cestě do kosmu, aby se jim podařilo pejska dostat v pořádku na Zem.
Celý příběh je postaven na dětské zvídavosti a s tím spojeným nenásilným vzděláváním, učením, které děti podstupují postupně, při plnění jednotlivých úkolů. Čekají na ně ve formě kreslení a vybarvování, ale i složitějších věcí, jako je spojování čar na obrázku. Zvládnou touto hrou i početní úkoly pro tuto věkovou kategorii nebo si procvičí písmenka abecedy. K tomu je připravena i odměna – penízky, jež děti naleznou na některých stránkách a po splnění úkolu si je vystřihnou a nalepí na připravený obrázek v knížce. A navíc – nejde jen o strohé příkazy, které se musí udělat, nýbrž naopak. Děti jsou vedeni oběma sourozenci, kteří jejich pomoc potřebují v určitých situacích při pátrání po svém pejskovi a i tak je tato skutečnost v knize vysvětlována. A nechybí ani vyprávění o malém mimozemšťanovi Akimovi, který se také stává jakýmsi průvodcem pro děti v jejich snažení.
Zachraňme Černé ouško je nepochybně pro dítě a jeho vývoj velkým přínosem a pomáhá nabudit spontánní aktivitou důležité prvky pro jeho rozvoj a učení. Splňuje tak aspekty aktivní účasti dítěte na poznávání a vzdělávání. Jedná se o didaktickou publikaci, která pomáhá rozvíjet grafomotoriku, tedy vlastně jakési pohyby nutné pro psaní, ale i prostorové vnímání, postřeh, orientaci, samozřejmě s tím související logické vnímání a početní dovednosti zaměřené na základy pro předškoláky a nejmladší školáky. Knihu mohu doporučit všem rodičům takto starých dětí, jistě se stane oblíbenou pomůckou připravující dítě do školy tak, aby bylo zcela nenásilnou formou výuky vychováváno a vzděláváno.
Knihu Zachraňme Černé ouško vydalo nakladatelství Portál v roce 2009.
Iveta Pešková
Zdroj: www.svetdetskefantazie.cz