Pracovní sešit pro komplexní zábavnou přípravu dětí na vstup do ZŠ je plný všestranných aktivit pro děti předškolního věku. Krátká úvodní pohádka každé z 12 kapitol je motivací pro mnoho navazující činností, úkolů a her vycházejícími z potřeb RVP pro plnění školních kompetencí dětí. Je určen převážně pedagogům MŠ, ale využijí ho také učitelé prvních ročníků ZŠ i rodiče předškolních dětí.
Pracovní sešit ROK S POHÁDKAMI, HÁDANKAMI A ŘÍKADLY nabízí řadu vyzkoušených a promyšlených aktivit na každý měsíc v průběhu školního roku, proto je členěn do 12 kapitol od září do srpna. Práce s pohádkou a další navazující aktivity jsou zaměřeny na rozvoj všech znalostí a dovedností a slouží k rozvoji školních kompetencí v souladu se základními oblastmi vzdělávání podle RVP PV.
Úvodním krátkým příběhem motivujete děti k následných úkolům, kterým by mělo vždy předcházet společné převyprávění a pochopení textu. Pak už se můžete pustit do hádanek, říkadel a pracovních listů, do nichž autorka zařadila také logopedické aktivity, opakovací sluchová a jazyková cvičení.
Ke každému tématu jsou vytvořeny tři kopírovatelné pracovní listy k dokreslování, spojování, stříhání, skládání atd. Každé roční období je ukončeno dalším pracovním listem, kde děti budou řešit sudoku.
Autorka se v tomto uceleném souboru aktivit a činností pro děti v MŠ zaměřuje na rozvoj všeobecných znalostí dětí, poznávání a ochranu přírody, rozvoj slovní zásoby, výtvarných činností, poznávání časových pojmů, rozvoj hudebních dispozic a matematických představ. V publikaci nechybí ani smyslové hry, činnosti na procvičování hrubé a jemné motoriky, pohybové hry, didaktické hry a mnoho dalších námětů.
Eva Fošenbauerová je učitelka v MŠ, je autorkou řady publikací. V Portále vyšly její knihy Pohádky a hry z kouzelné skříně (2010), Veselý rok s pohádkami (2016) a ŠPL 13, 17, 22.
Pracovní sešit ilustrovala Patricie Koubská.
UKÁZKA: LISTOPAD
Babička si taky ráda hraje
Začal měsíc listopad a děti si hrály pod velkým javorem na zahradě. Krásné zlaté listy se líbily všem dětem. Nosily je do školky na výstavu v chodbě. Paní učitelka Hanka měla také ráda barevné podzimní listy a při vycházce dětem ukazovala zajímavé stromy a keře. A protože listopad je poslední podzimní měsíc a některé stromy už měly málo listí, slíbila dětem, že si pro ně připraví barevné hádanky.
V pondělí přinesla do školky listy z různých stromů. Rozložila je na stoly a přidala obrázky. A hned se zeptala dětí: „Umíte najít obrázky a přiřadit je k listům?“
Hnědé dubové listy poznal jako první Karlík a pamatoval si i místo, kde duby rostou, protože si tam nasbíral při vycházce hodně žaludů.
Michal volal: „Já znám dub červený a na něm rostou tlusté žaludy.“ Děti se smály tlustým žaludům, ale paní učitelka Hanka Míšu pochválila: „To je dobře, že si pamatuješ dub červený. Na podzim má krásně červené listy. A žaludy má opravdu buclatější než dub letní, ze kterého jsem vám přinesla listy já.“
Gábina se pochlubila: „U hřiště, kde bydlíme, rostou platany. A ty mají větší listy než javory.“ Slíbila, že je přinese do školky na obkreslování.
Veselý rok s pohádkami je pracovní sešit od stejné autorky.
Helenka se také přidala: „Moje babička si ráda hraje. Udělala mi z kaštanů zvířátka. Mám je doma na výstavě ve svém pokojíčku. V neděli jsme byli s babičkou Kamilkou na procházce v aleji u rybníka a našli jsme plný košík kaštanů.“
Karlík se zasmál: „My taky sbíráme kaštany, ale usušíme je a pak je nosíme myslivcům do lesa. Dávají je v zimě zvířatům.“
Helenka se zarazila, ale pak chtěla vědět víc: „A víš, že nám nějaké kaštany zbyly? Jestli chceš, přinesu ti je pro zvířata. Karlíku, kdo si na nich v zimě pochutná?“
Karlík se usmíval, ale odpověď nechtěl prozradit: „Tak hádej, Helenko!“
ŘÍKADLA
Červené korálky
Zlaté listí na javoru
brzy spadne na zem dolů.
Šípky svítí do dálky
jak červené korálky.
Zvířátka z kaštanů
Kaštany jsou pro babičky,
pro kluky i pro holčičky.
Kdo šikovné ruce má,
zvířátka z nich udělá.
Hepčí!
Když mě rýma přepadne,
často kýchám: Hepčí!
Až sním mísu ovoce,
snad to bude lepší.
Logopedické hrátky – G, K, CH, H
Nachystáme si různé předměty, nebo obrázky těchto předmětů, které začínají na G, H, CH a H. Děti mezi nimi mají hledat dle zadání.
Poznáváme podobná slova (jazyková hra)
(rozvoj jazykového citu a poznávání synonym, slov stejného či podobného významu)
Hádanky o stromech (Dítě a společnost)
(logické myšlení, rozvoj mluvního projevu: mluva v souvislých větách, vyjádření vlastní myšlenky; všeobecné znalosti a zajímavosti o využití stromů, pochopit abstraktní pojmy a přirovnání, obohacení slovní zásoby)
Rok stromů je celoroční program pro práci s dětmi v MŠ.
Kdo žije v lese? (Dítě a svět)
(rozvoj pozornosti, orientace na ploše, rozvoj slovní zásoby, logické myšlení)
Hádanky (Dítě a ten druhý)
(rozvoj abstraktních představ a představivosti, soustředit se na mluvené slovo, možnost využití obrázků na tabuli k hledání méně známých živočichů)
Rozvoj slovní zásoby (Dítě a společnost)
(logické myšlení, pochopit souvislosti mezi změnou počasí, stravováním a oblékáním)
Pracovní list číslo 9: Z čeho se vyrábí? (didaktická hra)
(poznávání různých materiálů a rozvoj logického myšlení, určování první, poslední, 3. zepředu, 2. zezadu, uprostřed atd.)
Úkol: Najdi všechny výrobky ze dřeva a vybarvi je hnědou pastelkou. Vystříhej obrázky s výrobky ze dřeva a nalep je na pruh papíru. Z čeho jsou vyrobeny ostatní vyobrazené předměty?
Podzimní sudoku
(procvičení pozornosti, logického myšlení)
Úkol: Vystříhej obrázky a doplň v řadách i sloupcích ty, které chybějí. Obrázky musí být v každé řadě a sloupci jiné a nesmí se opakovat dva stejné vedle sebe. Obrázky na volná místa přilep.
Pracovní sešit Rok s pohádkami, hádankami a říkadly koupíte v našem e-shopu.