Jste okouzlující benjamínek, nebo ambiciózní prvorozený? Recenze na Sourozenecké konstelace

Přinášíme vám recenzi známého díla Kevina Lemana Sourozenecké konstelace z pera psycholožky Pavly Koucké.

Sourozenecké konstelace

Přemýšleli jste někdy, jak vaši povahu ovlivnila skutečnost, zda jste se narodili jako první, druzí, třetí…? Zda máte bratry, nebo sestry a kolik let vás od nich dělí? V obecném povědomí stále není o těchto jevech mnoho známo, ačkoli psychologové provedli tisíce výzkumů na téma sourozeneckých konstelací a v angličtině vyšla již řada monografií. Lemanovy Sourozenecké konstelace vyšly v češtině již poněkolikáté, tentokráte však v přepracovaném vydání. Najdeme zde nové kazuistiky, dotazníky, více informací o jedináčcích. Zejména však se od původního vydání knihy Lemanovým narodily další dvě děti, což jistě přispělo autorovu porozumění a osobnímu zrání, a pro čtenáře je zajímavé i v tom, že autor s oblibou používá příklady z vlastní rodiny – tedy příklady, jež jsou z principu z první ruky, osobně prožité a zreflektované. Vtipné je například líčení benjamínkovských kousků, jichž se sám autor v dětství dopouštěl, aby rozesmál okolí a stal se středem pozornosti. Velmi cenné jsou i autorovy zkušenosti otce pěti dětí. Dále najdeme příklady ze života známých osobností vysoké politiky, showbusinesu, úspěšných podnikatelů i autorových klientů.

Prizmatem sourozeneckých konstelací se dá nahlížet mnohé, a Leman tak ve své knize činí. Dočtete se například, jak prodat auto prvorozenému, prostřednímu dítěti i benjamínkovi, či jak vám to bude klapat v manželství, když si vezmete člověka v takovém či onakém pořadí narození, to vše vztaženo k vaší vlastní sourozenecké konstelaci. Nechybí ani praktické rady, jak vychovávat jedináčka, jak se věnovat prostředním dětem a co žádat od benjamínků.

Slabší je Leman ve znalostech psychologických výzkumů i v interpretaci jejich výsledků. Rovněž statistiku zanedbává. Píše například, že se ve své praxi setkává zejména s jedináčky či prvorozenými, a pak s benjamínky; prostřední děti psychology buď nepotřebují, nebo nevyhledávají. Jenže psychologické vysvětlení trochu bledne ve světle otázky, kterou si autor ani neuvědomí: Kolik v populaci vlastně je těch prostředních dětí, když je v jeho pojetí „funkčním prvorozeným“ i dítě, které je první daného pohlaví a též dítě, které se narodilo pět a více let po svých předchozích sourozencích?

Zpočátku na mě též působilo trochu rušivě autorovo „vytahování se“: výčty vlastních úspěchů, správných tipů, citace různých poct od klientů i slavných osobností (fascinaci slávou a úspěchem Leman nezapře). Knihu proto doporučuji brát s jistým nadhledem a spíše jako inspiraci, nikoli jako tvrdá data.

Přesto mohu Sourozenecké konstelace doporučit prakticky každému. Jsou psány s humorem, hezky se čtou, mezi řádky mile hladí autorova láska k dětem, manželce a vlastně lidem vůbec. A jsem si skoro jistá, že si při čtení budete mnohokrát říkat: „Ano, to sedí! / To je přesně on! / To jsem přesně já!“

Mgr. et Mgr. Pavla Koucká je psycholožka a bioložka, autorka mnoha populárně-naučných článků o výchově a rodičovství (Psychologie dnes, Děti a my, www.psychologie.cz). V nakladatelství Portál vydala knihy Výchova láskouUvolněné rodičovstvíZdravý rozum ve výchově. Je matkou tří dětí.

Pavla Koucká, psycholožka

Knihu můžete koupit zde.