Aktivity pro rozvoj jemné motoriky

Kniha italských odbornic na psychomotoriku se zaměřuje na rozvoj dovedností jemné motoriky u dětí od dvou do šesti let.

Pod pojmem jemná motorika se myslí především pohyby vykonávané za použití malé síly, a to rukama a prsty (byť šířeji vzato do ní spadá např. i obratnost mluvidel či svalů obličeje, kniha se věnuje pouze obratnosti rukou). Dovednosti jemné motoriky jsou pro vývoj i každodenní život naprosto zásadní a jsou nezbytným předpokladem pro další vývoj dítěte. 

Kniha Aktivity pro rozvoj jemné motoriky italských odbornic Daniely Oddone a Veroniky Saccà je zaměřena na rozvoj obratnosti rukou. Rozdělena je do tří částí podle věku dítěte (2-3 roky, 3-4 roky a 4-6 let) hry zaměřené na procvičování konkrétních dovedností, např. navlékání na nit, šroubování, různých druhů přemisťování předmětů, materiálů či tekutin, stříhání, zapínání zipu nebo hry s různými předměty (kolíčky, plastové hříbečky, modelovací hmotou), přizpůsobené danému věku dítěte. Kromě samotné obratnosti rukou a prstů cílí mnohé hry i na rozvoj kognitivních i sociálních schopností (přiřazování barev, koncept velikosti, soustředěnost, schopnost střídat se s dalšími dětmi apod.). Aktivity vyžadují minimum materiálů na přípravu a lze je provozovat doma, ve školce nebo třeba na terapii.

Materiály ke knize (předlohy, pracovní listy) určené k vytištění naleznete ke stažení zde.

Z italského originálu Potenziamento della motricità fine: Giochi e attività per bambini dai 2 ai 6 anni přeložil Jan Ctibor.

Zakoupíte na našem e-shopu

Ukázka:

Část 1 (2-3 roky), Aktivita 1

Trvání: 15–30 minut

Počet účastníků: Od jednoho dítěte po skupinu nanejvýš šesti dětí

Pomůcky:

  • misky, krabičky
  • lžíce, lopatky, trychtýře
  • malé těstoviny, hrubá sůl, polenta, kuskus apod.

Průběh:

                Rozložte vybrané předměty na stoleček tak, aby každé dítě mělo k dispozici jak nádoby a pomůcky pro přemisťování, tak i materiál, který bude přemisťovat. Požádejte děti, aby např. přemístily kuskus z nádoby, v níž se nachází, do nádoby prázdné za pomoci lžíce nebo lopatky. Pokud má dítě zpočátku problémy při používání těchto předmětů, pomozte mu s přemisťováním tak, že povedete jeho pohyby, aby pochopilo, jak s předmětem zacházet. Následně jej nechte pracovat samostatně a s minimálním dohledem.

Varianty:

Chcete-li podpořit trénink koordinace oko-ruka, koordinace používání obou rukou a přesnosti pohybů je možné provozovat tuto aktivitu za použití středně velkého trychtýře. V takovém případě dítě požádejte, aby jednou rukou drželo trychtýř nad prázdnou nádobou a druhou aby přemisťovalo materiál pomocí lžíce.

Varianty:

Chcete-li podpořit trénink koordinace oko-ruka, koordinace používání obou rukou a přesnosti pohybů je možné provozovat tuto aktivitu za použití středně velkého trychtýře. V takovém případě dítě požádejte, aby jednou rukou drželo trychtýř nad prázdnou nádobou a druhou aby přemisťovalo materiál pomocí lžíce.

Část 3 (4-6 let): Aktivita 1

Trvání: 10–20 minut

Počet účastníků: jedno dítě nebo malé skupiny tří dětí

Pomůcky:

  • na přípravu: dvě nádoby různých velikostí; plastová víčka a/nebo korkové špunty; kuličky z alobalu
  • plastová pinzeta nebo dřevěné tyčinky (např. od nanuku)

Příprava: 

Vezměte dvě nádoby, nemusí být nutně stejně velké, a jednu naplňte vodou přibližně do poloviny jejího objemu. Poté do vody umístěte víčka a/nebo kuličky z alobalu.

Průběh: 

Postavte na stůl předem připravené nádoby tak, aby každé dítě nebo každá skupina dětí před sebou měla jednu prázdnou a jednu plnou nádobu. Poskytněte dítěti pinzetu nebo dvě dřívka a požádejte ho, aby jejich pomocí uchopilo vždy jeden předmět v misce s vodou a přeneslo ho do prázdné nádoby, jak je ukázáno na obrázku.

O autorovi

Daniela Oddone vystudovala kognitivní terapii a vývojovou psychomotoriku na univerzitě v Pise a nyní pracuje v centru, které se specializuje na terapii vývojových poruch

Všechny knihy autora

O autorovi

Veronica Saccà vystudovala kognitivní terapii a vývojovou psychomotoriku na univerzitě v Messině a zabývá se terapií dysgrafie. Vyučuje masáže malých dětí. Podílí se na výzkumu a terapii vývojových poruch.

Všechny knihy autora

Nastavení cookies:Aby web fungoval, jak má

Chceme, aby pro vás bylo procházení webu co nejpříjemnější. Proto používáme soubory cookies, které ho pomáhají neustále rozvíjet a zlepšovat. Navíc nám a našim partnerům umožňují zobrazovat relevantní obsah jen pro vás. Ke zpracování některých cookies potřebujeme váš souhlas, který nám dáte kliknutím na „Povolit všechny cookies“. Nastavení si můžete kdykoliv upravit. Poskytnuté informace jsou v bezpečí a nedostane se k nim, kdo nemá. Více najdete na stránce Informace o cookies.