Autorky se poznaly v jeslích a napsaly knihu o vzdělávání dětí od dvou let v MŠ

Potkaly se tam samozřejmě pracovně, jedna byla reprezentantkou pedagogické praxe a druhá reprezentantkou pedagogické teorie. Vzhledem k situaci, kdy dvouleté děti v mateřských školách jsou a jejich počet stále narůstá, je jejich kniha nezbytnou pomůckou pro pedagogy.



„…je nezbytné a zásadní vytvořit vhodné prostředí maximálním přizpůsobením podmínek v mateřských školách poskytujících vzdělávání dětem od dvou let, vždy dbát především na aktuální potřeby dětí, upravit počty pedagogů a velikost skupin dětí.“

Hana Splavcová, Jana Kropáčková, Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ


Jací jste učitelé? Zkuste autodiagnostiku


Ukázka z praxe

Učitelka potřebuje u dětí vytvořit a zautomatizovat návyk po použití toalety si umýt ruce, zařadí proto jednoduchou říkanku, při které děti mohou společně trénovat techniku mytí, nebo v případě druhé říkanky trénují společně techniku čištění zubů. Je nutno upozornit, že nácvik návyků je nutný v úzké spolupráci s rodinou, proto je vhodné tato říkadla např. zveřejnit pro rodiče na nástěnce v šatně či na webových stránkách třídy a doprovodit je krátkým vysvětlením pro rodiče – například u čištění zubů (pro vytvoření návyku čištění zubů je vhodné čistit si zuby každý den, podle možností ve stejnou dobu, ideálně společně s dítětem, po čištění mu umožněte se podívat do zrcadla, jak jsou zuby vyčištěné, nezapomeňte na pravidelné preventivní kontroly u zubního lékaře atd.).


To jsou prsty, to jsou dlaně,

mýdlo s vodou patří na ně.

A po mýdle dobré jídlo

a po jídle zase mýdlo.

Čistím zoubky řízy, řízy,

ať jsou bílé jako břízy.

Vlevo, vpravo, vpředu, vzadu,

horní a pak dolní řadu,

čistím zoubky řízy, říz,

ať má každý radost z nich.



Místo pokynů k hromadnému odchodu či k hromadnému usazení může učitelka využít říkadel s pohybovou hrou, do které se většinou zapojí všechny děti, neboť se budou postupně přidávat. První pohybovou hru může učitelka využít třeba při odchodu do šatny. Děti nejprve dostanou pokyn, aby se proběhly v herně, následně učitelka začne zpívat písničku, kdy postupně do hada přibírá děti. Had v čele s učitelkou odchází ke dveřím, zde se rozpojí a děti postupně scházejí ze schodů do šatny.

Odhalte rezervy a zkvalitněte výuku v MŠ

Had leze z díry, vystrkuje kníry.

Bába se ho lekla, na kolena klekla.

Ty se, bábo, nelekej, na kolena neklekej.

Já jsem hodný had, já mám děti rád.

Jede, jede vláček, jede, jede vlak.

Honem, milé děti, rychle nasedat!

Pojedeme za babičkou, za strýčkem a za tetičkou,

Praha, Brno, stát! Rychle vysedat!

Další pohybovou hru může učitelka zařadit, pokud potřebuje, aby se děti usadily, například na koberec, či jim potřebuje něco důležitého sdělit. Říkadlo je doplněno pohybem (dítě vzpaží ruce, může se pokusit o stoj na špičkách a vytahuje střídavě levou a pravou ruku ke stropu, na slovní pokyn „skrčím“ jde do dřepu, na slovní pokyn „vyskočím“ vyskočí, na pokyn „zatočím“ upaží, na pokyn „roztočím“ se zatočí dokola, na pokyn „sednu“ se dítě usadí.

Až já se natáhnu, až na strop dosáhnu.

Až já se skrčím, do výšky vyskočím.

Až já se zatočím, celý svět roztočím.

Až já si sednu, ani se nehnu.

Mezi nejčastěji zařazované organizační formy u dětí raného věku budou patřit skupinová a individuální výuka, kdy učitelka pracuje s jednotlivým dítětem nebo menší skupinkou. Práce v malých skupinkách postupně učí děti naslouchat ostatním dětem, postupně je vede k volbě herního partnera, domluvě a rozdělení o materiál či určitou pozici. Skupinové činnosti podporuje i uspořádání prostředí ve třídě vytvořením hracích koutků. Zde učitelky mohou pozorovat, jak se u dětí rozvíjí napodobivá hra, kdy budou v dětském koutku s kuchyňkou napodobovat maminku, co dělá v kuchyni, případně napodobí i tatínka, který ve vedlejším pokoji čte noviny nebo jde vyvenčit psa.


Knihu zakoupíte na našem e-shopu.