Rozumět svým pocitům je emocionální dovednost, kterou se musí dítě naučit. Nezřídka je to hodně těžké a náročné, ale naprosto nezbytné pro správný vývoj, schopnost sebeovládání a odpovědnost za své chování. Hra je ideálním způsobem, jak dítěti pomoci vyznat se ve vlastních emocích a zvládat je.
Dítě se nerodí se schopností svým emocím rozumět. Zpočátku je jeho duše krásný nepopsaný list, ale dostává do vínku úžasnou škálu všech emocí, které ho budou životem provázet. A jeho nejbližší milující okolí čeká těžký, ale velice krásný úkol, vychovat z něj vyrovnaného, vnímavého a citlivého člověka. Kniha Hry pro zvládání emocí pro děti 4-10 let od německé autorky Angeliky Grubert si do značné míry klade za cíl pomocí her dítěti umožnit své emoce cítit, prožít, porozumět jim a v neposlední řadě je ovládat. Tj. nejen pochopit, ale také rozvést své emocionální dovednosti. Dítě potřebuje vědět, že to, co cítí, je v pořádku a správné, i když se nejedná zrovna o hezké pocity. Musí vědět, že cítit vztek, smutek, naštvání, lítost, agresi, strach aj. je stejně důležité, jako prožívat emoce z opačného spektra. Zároveň se ale musí naučit, jak emoce ovládat a mít je pod kontrolou. Tím získá nejen silný pocit sebedůvěry v sebe sama a své schopnosti, ale také dokáže svým emocím porozumět a uspokojit je.
Knihu přeložila Alena Bezděková a ilustroval Libor Drobný.
Jak na problémové chování dítěte se dozvíte v knize Hry pomáhají s problémy od Zdeňka Šimanovského a Václava Mertina.
Stejně jako se ze základních barev dají namíchat všechny ostatní barevné tóny, tak i naše emoce se skládají ze spousty různých odstínů. Nikdo nepřichází na svět jako odborník na city, teprve se je učíme rozeznávat, ovládat a využívat. K tomu potřebujeme prostor na vyjádření citů (např. prostřednictvím kreslení) a pomůže nám vedení a vysvětlování.
Vedoucí hry se zeptá:
Jakou barvu má emoce, kterou právě cítíš?
Vyber jednu nebo několik barev a pokus se svůj pocit namalovat.
Někdy se city mísí stejně jako barvy na papíře.
Vodové nebo akvarelové barvy vytvářejí zajímavé přechody. K prožívání citů a vnímání barev jsou vhodné i akrylové barvy. Pro doplnění je možné vyprávět příběhy, které děti podnítí k tomu, aby například vybraly pro nový pocit novou (nezvyklou) barvu. Třeba příběh, v němž děti mohou prožít smutek z toho, že se jim něco nepovedlo, ale pak i povzbuzení, sílu a radost, když našly řešení.
VARIANTA
Za některými emocemi se často skrývá úplně jiná emoce. Tento fakt se dá znázornit dvěma vrstvami voskových pastelek na sobě: dítě nakreslí nejprve pestrobarevný podklad a ten pak překryje tmavou vrstvou. Poté může ostrým předmětem vyškrabávat do tmavého obrázku nové, barevné motivy. Tím ilustruje vrstvy pocitů, které všichni máme.
Co se pod barvou skrývá u mě a co u tebe?
Možná jsem zrovna smutný/smutná (tmavá barevná vrstva), ale pod
smutkem se docela určitě nachází i radost (pestré světlé barvy).
Vždycky můžu být zase veselý/veselá.
POMŮCKY
papír
různé barvy (akvarelové, akrylové, voskové pastelky)
případně ostrý předmět na odškrabávání barvy
Angelika Grubert je německá sociální pedagožka, působící od roku 2004 jako školitelka, konzultantka, supervizor a kouč pro dospělé a pro vzdělávací instituce.
Má rozsáhlé zkušenosti s plánováním, přípravou a realizací školení a systémového poradenství zaměřeného na řešení konfliktů ve skupinách.
Knihu Hry pro zvládání emocí pro děti 4-10 let zakoupíte na našem e-shopu.