Fundraisingové hry

Ukázka z knihy Fundraisingové aktivity (Zuzana Polačková, 2005)

Organizování plesu, výroční slavnosti, diskotéky či místních hodů patří k nejběžnějším společenským aktivitám pořádaným přímo v místních společenstvích. Snad každý, kdo disponuje byť jen minimem organizačních schopností a tzv. zdravého selského rozumu, umí takovéto podniky ve větším či menším měřítku zorganizovat.

Ne každý si ovšem uvědomuje, že i takovouto akcí lze získat finanční zdroje na podporu určité veřejně prospěšné aktivity. Částka obvykle nebývá tak vysoká, aby dokázala řešit systémové otázky problému, je ovšem o to důležitější, že pochází přímo od místních lidí, kteří problém pociťují.

Kromě finančního přínosu poskytují dále popsané činnosti a hry skvělý prostor k propagaci aktivit organizace a nenásilnou formou nabízejí široké veřejnosti možnost podpořit vaše cíle.

Každá akce dává prostor, který může být vyplněn některou z uvedených her, jež přinášejí finanční zisk. Podobné formy získávání finančních injekcí nejsou v naší oblasti příliš běžné. Zkušenosti z jiných zemí, jako je např. Velká Británie či Nizozemsko, však signalizují, že je nejvyšší čas začít je praktikovat.

Nebojte se uspořádat hru v nočním baru uprostřed největší zábavy. Právě naopak – to je okamžik, kdy jsou lidé nejpřístupnější podobným činnostem, kdy se nebojí zesměšnění a naplno se projeví touha soutěžit, hrát si a bavit se.

Místní hostince a diskotéky jsou stejně dobrým místem. Dalo by se sice dlouze polemizovat o tom, zda právě tyto prostory mají sloužit aktivitám, které podporují veřejně prospěšný cíl, bylo by to ale zbytečné. Stejně zbytečně by se mohlo diskutovat o tom, jsou-li hry a akce s tipováním ty nejvhodnější. Odpověď je jediná: aktivity, které nabízíme, neumožňují sázet velké částky, a tak nikoho neohrožují.

Vhodný prostor k realizaci následujících her poskytují nejrůznější oslavy, setkání, trhy, hody či plesy bez ohledu na to, konají-li se na volném prostranství nebo v místnosti, je-li na akci pozvána vybraná společnost, je-li organizována pro širokou veřejnost anebo jsou-li cílovou skupinou malé děti, senioři či místní podnikatelé. Nejdůležitější zásadou při pořádání následujících her je vhodné načasování a správné umístění. Bylo by velmi absurdní snažit se na začátek plesu podnikatelů realizovat hru s velkým psem, při níž účastníci odhadují jeho váhu.

Zorganizujete-li ji ale v rámci studentských oslav, v době, kdy už jsou účastníci dostatečně odvázáni, budete se divit, kolik tipů zaznamenáte.

Právě tak významné je i personální zabezpečení her. Snažte se získat co nejvíce dobrovolníků, kteří budou lidi motivovat k zapojení do her a pomohou s realizací. Při plánování her obvykle nedokážeme docenit působení vhodného moderátora. Ve skutečnosti je úspěch ve velké míře v jeho rukou. Podaří-li se vám získat člověka dostatečně výřečného, pohotového, schopného bavit a improvizovat, a zejména takového, kterého to těší a svým nadšením dokáže strhnout publikum, úspěch máte téměř zaručen.

Některé z uvedených her můžete připravit samostatně (štafety apod.), jiné jsou vhodné jako doplněk určité akce (např. během přestávky na diskotéce), pro soubor dalších můžete na místních hodech postavit stánek a připomenout atmosféru starosvětské pouťové střelnice. Každý se snažil vystřelit růži, ale jen několika se to podařilo. Všichni však za svůj pokus museli zaplatit. V tomto případě je rozdíl jen ten, že tou „střelnicí“ je konkrétní organizace, skupina, škola nebo kdokoli jiný, kdo se snaží získat peníze na veřejně prospěšné cíle, které se svými aktivitami snaží naplňovat.

Důležité je myslet i na to, jak budete hráče motivovat k zapojení do hry. Někdy pomůže schopný moderátor, jindy stačí vědomí cíle, na jehož účet výtěžek poputuje. V mnohých případech budete potřebovat určitou cenu, o kterou budou hráči usilovat. Může jít o věcnou cenu, nebo o násobek částky, kterou zaplatil jako vstupenku do hry. V případě věcných cen není třeba nic honosného, v řadě případů postačí, požádáte-li své přátele, aby vám darovali nějaký předmět, který doma beztak nepotřebují. Budete překvapeni, jak zdánlivé zbytečnosti, povalující se ve vašich bytech, představují v očích někoho jiného zajímavé ceny, o něž se vyplatí hrát. Motivaci u jednotlivých her již podrobněji nerozepisujeme, ale je důležité ji vyváženě naplánovat.

A poslední rada, která je snad nejvýznamnější: Nebojte se improvizovat! Úspěch sice nikdy není stoprocentně zaručen, jeho pravděpodobnost je však dost vysoká, aby se o něj vyplatilo bojovat. Hry, které uvádíme, jsou jen inspirací, obměňujte je podle aktuální potřeby, uberte nebo domyslete, co uznáte za vhodné.

Připravené náměty jsou ukázkou toho, že snad při každé příležitosti lze zorganizovat doplňkovou aktivitu, která tematicky zapadá do kontextu akce.


Zásady fundraisingových her:

  • dobré načasování,
  • odhodlaný a nadšený moderátor, jehož osobnost dokáže zaangažovat co největší počet hráčů,
  • dostatek dobrovolníků,
  • poplatek od každého hráče za každý vstup do hry,
  • dost cen pro vítěze jednotlivých her,
  • odvaha improvizovat.