Kniha Zdeňka Šimanovského Hry s hudbou a techniky muzikoterapie nabízí bohatý soubor hudebně-terapeutických činností a dalších aktivit pro děti i dospělé. Už jste některé z nich vyzkoušeli?
Učitelům, rodičům, vychovatelům, terapeutům a všem, kdo chtějí rozvíjet hudební a pohybové dovednosti dětí i dospělých, autor nabízí manuál her a metodických postupů, ve kterých dominuje hudba. Uváděné techniky a hry lze využít nejen k hudební a dramatické výchově, ale i k prevenci či terapii problémových jevů a sociální patologie, protože smysl hudby byl vždy spatřován v tom, že má na jednotlivce a skupiny pozitivní a uzdravující vliv. Hudba, pohyb, rytmus a dramatické postupy k sobě neoddělitelně patří. V knize Hry s hudbou a techniky muzikoterapie najdete hry od těch nejjednodušších pro děti nejmenší až po hry složitější pro dospělé a věkem pokročilé.
Po úvodní teoretické části jsou hry rozděleny do 8 kapitol – hry s rytmem; hry s předměty a nástroji; improvizace pohybem na hudbu; hry se zpěvem; písnička jako námět dramatického děje; hudba a výtvarné techniky; hudebně dramatické formy; poslech, fantazie a relaxace.
U každé hry (metody) je stručně uveden přehled hlavních schopností, vlastností nebo dovedností, které hra rozvíjí. S výběrem té nejvhodnější hry pro konkrétní situaci vám pomohou také grafické ikony.
Mgr. Zdeněk Šimanovský je psycholog, vyučuje hudebně-dramatickou výchovu na PedF UK a vede kurzy pro pedagogy z praxe. V Portále vydal řadu knih, mj. Hry pomáhají s problémy, Hry pro zvládání agresivity a neklidu, Lidové písničky a hry s nimi, Lidové písničky a hry s nimi 2.
Ukázky z kapitoly Hry s rytmem a pohybem
1. HRA RUKY
cit pro rytmus, rytmický pohyb a pro spolupráci
Jde o jednu z nejoblíbenějších her mnoha indiánských kmenů, včetně slavných Apačů: Dvě družstva (skupiny A a B) sedí naproti sobě a každé má na počátku hry dvacet hůlek (kamínků atp.). Třetí družstvo C vytváří rytmickou hudbu bubny, škrabkami, klepáním dřevy a kameny o sebe atd. V jejím rytmu si skupina B mezi sebou podává dřevěnou kuličku. Někdo ji podá, někdo to jenom naznačí.
Naproti sedící řada hráčů, skupina A, pozorně sleduje jejich pohyby. Když má někdo ze skupiny dojem, že bezpečně ví, kde kulička je, tleskne a křikne: dost! Hudba i podávání se hned zastaví a ten, na koho hádající ukáže, musí otevřít obě dlaně. Když kuličku má, získává hádající pro svou skupinu bod, tedy jednu z hůlek družstva naproti. Když neuhádl, musí jednu hůlku dát druhé skupině. Potom kulička začne putovat v rukou družstva A a hádá družstvo B.
Varianta: Hrají pouze dvě skupiny. Jedna bubnuje a současně sleduje druhou, která se před ní pohybuje v rytmu a podává si kuličku. Hra v obou případech končí, když jedna ze skupin získá všechny hůlky protihráčů. Lze hrát i ve stoje.
(Podle dr. Z. Kubici z Náprstkova muzea)
2. NA HOUSLAŘE
taktilní kontakt, představivost, spolupráce
Veselá motivovaná série masáží v rytmu hudby. Dvojice hráčů stojí tak, že jeden má před sebou záda druhého ohnutého v pase. Ten je „dřevem“ – kmenem stromu. Houslař mu záda v rytmu dobře proklepává a „dřevo“ přitom zní.
Hráči ve dvojicích vytvářejí vlastně dva soustředné kruhy. Asi po minutě se rozloučí a zatímco vnitřní kruh zůstává stát na místě, vnější kruh se pootočí. Hráči v něm popojdou ve směru hodinových ručiček o jednoho partnera dál. Vzniknou tak nové dvojice. V nich je hráč z velkého kruhu zase houslařem a dělá další pracovní operaci na novém „dřevu“ před sebou. Lehkými údery malíkovou hranou na záda např. „strom poráží“.
Po minutě se kruh zase pootočí a houslaři v nové dvojici strom „rozřezávají“ pilou (malíkovými hranami na zádech druhého naznačují řezání). Po dalším pootočení v nové dvojici dřevo „hoblují“ – jezdí druhému „hoblíkem“ pěstmi podél páteře. Lehká rytmická hudba inspiruje houslaře k pohybům. Druhý ze dvojice „dřevo“ si může při téhle kratochvíli říci, jestli chce „hoblovat“ (smirkovat, natírat) více a nebo méně silně, může si také bručet, vrnět a křičet atd.
Po chvíli, nebo až se kruhy dotočí a setkají se původní dvojice, si hráči role vymění. Z mistrů houslařů jsou stromy a noví houslaři je zase důkladně proklepávají atd.
Varianty této hravé motivované masáže s hudbou ve dvojicích:
Čtěte také
Hra poskytuje lehkou masáž, zábavu i potěšení ze společensky přijatelné formy doteku. Je třeba, aby při ní hráči („dřeva“) v malém kruhu dobře a volně dýchali a aby vyjadřovali nahlas zvuky (ne slovy) svoje pocity. Je vhodné si takhle pro osvěžení zahrát i ve škole v lavicích uprostřed hodiny.
3. UPOZORNIT NA SEBE
sebepoznání, komunikace
Hráči improvizují v prostoru pohybem na hudbu a po chvíli přitom některý z nich na sebe upozorní libovolným způsobem – do někoho strčí, klekne si, vyleze na židli, dupne atp. Ti, kteří si toho všimnou, hned nahlas oznámí jeho jméno a on si jde sednout.
Tanec pokračuje a po chvíli na sebe upozorní další. Ostatní (včetně přihlížejících) opět zavolají jeho jméno atd. Když potom skončí i ten poslední, sedneme si v kruhu a povídáme si. O tom, kdo a jak na sebe upozornil, kolikátý byl v pořadí, a o tom, zda to víceméně nesouvisí i s tím, jak je zvyklý na sebe upozorňovat v životě. Jednoznačným soudům se však vyhneme, ponecháme vždy prostor pro různé, i protichůdné výklady.
4. TAJNÝ DIRIGENT (zpěvák)
rytmický pohyb, empatie, sebeovládání
Připravíme si orchestrální nahrávku a pošleme jednoho hráče za dveře. S ostatními si tiše domluvíme, kdo bude tajný dirigent, co má dělat, a pozveme prvního. Pustíme hudbu a všichni dirigují. Řídí však svoje pohyby a jejich změny podle tajného dirigenta, kterého stále nenápadně sledují. Příchozí má během jedné (dvou) minuty uhádnout, kdo je tajný dirigent. Když se mu to podaří, jde odhalený hráč za dveře a hra se opakuje. Když hadač neuhádl, jde znovu za dveře.
5. DVA KRUHY
rytmický pohyb, hbitost, sebeprosazení
Hráči ve dvojicích vytvoří dva kruhy. Jeden z každé dvojice je vždy součástí vnějšího a druhý vnitřního kruhu. Oba si dobře prohlédnou svého partnera a otočí se tak, že stojí vedle sebe pravým ramenem. Vedoucí hry začne hrát nebo pustí rázný pochod a oba kruhy se v jeho rytmu dají do pohybu. Vnější pochoduje po směru hodinových ručiček, vnitřní v protisměru. Po zastavení hudby má každý co nejrychleji najít svého partnera z dvojice a chytit ho za ruce. První celá dvojice vyhrává.
Pozn.: Pochod můžeme střídat s polkou, valčíkem a jinými rytmy, ve kterých se hráči pohybují.
Ve výchově, sociální práci a klinické praxi
329 Kč
Sleva 20 %
263 Kč