Hry s rytmem a pohybem

Kniha Zdeňka Šimanovského Hry s hudbou a techniky muzikoterapie nabízí bohatý soubor hudebně-terapeutických činností a dalších aktivit pro děti i dospělé. Už jste některé z nich vyzkoušeli?

Učitelům, rodičům, vychovatelům, terapeutům a všem, kdo chtějí rozvíjet hudební a pohybové dovednosti dětí i dospělých, autor nabízí manuál her a metodických postupů, ve kterých dominuje hudba. Uváděné techniky a hry lze využít nejen k hudební a dramatické výchově, ale i k prevenci či terapii problémových jevů a sociální patologie, protože smysl hudby byl vždy spatřován v tom, že má na jednotlivce a skupiny pozitivní a uzdravující vliv. Hudba, pohyb, rytmus a dramatické postupy k sobě neoddělitelně patří. V knize Hry s hudbou a techniky muzikoterapie najdete hry od těch nejjednodušších pro děti nejmenší až po hry složitější pro dospělé a věkem pokročilé.
Po úvodní teoretické části jsou hry rozděleny do 8 kapitol – hry s rytmem; hry s předměty a nástroji; improvizace pohybem na hudbu; hry se zpěvem; písnička jako námět dramatického děje; hudba a výtvarné techniky; hudebně dramatické formy; poslech, fantazie a relaxace.
U každé hry (metody) je stručně uveden přehled hlavních schopností, vlastností nebo dovedností, které hra rozvíjí. S výběrem té nejvhodnější hry pro konkrétní situaci vám pomohou také grafické ikony.

Mgr. Zdeněk Šimanovský je psycholog, vyučuje hudebně-dramatickou výchovu na PedF UK a vede kurzy pro pedagogy z praxe. V Portále vydal řadu knih, mj. Hry pomáhají s problémy, Hry pro zvládání agresivity a neklidu, Lidové písničky a hry s nimi, Lidové písničky a hry s nimi 2.

Ukázky z kapitoly Hry s rytmem a pohybem

1. HRA RUKY
cit pro rytmus,  rytmický pohyb a pro spolupráci
Jde o jednu z nejoblíbenějších her mnoha indiánských kmenů, včetně slavných Apačů: Dvě družstva (skupiny A a B) sedí naproti sobě a každé má na počátku hry dvacet hůlek (kamínků atp.). Třetí družstvo C vytváří rytmickou hudbu bubny, škrabkami, klepáním dřevy a kameny o sebe atd. V jejím rytmu si skupina B mezi sebou podává dřevěnou kuličku. Někdo ji podá, někdo to jenom naznačí.Hra ruky,Zdeněk Šimanovský, Hry s hudbou, muzikoterapie
Naproti sedící řada hráčů, skupina A, pozorně sleduje jejich pohyby. Když má někdo ze skupiny dojem, že bezpečně ví, kde kulička je, tleskne a křikne: dost! Hudba i podávání se hned zastaví a ten, na koho hádající ukáže, musí otevřít obě dlaně. Když kuličku má, získává hádající pro svou skupinu bod, tedy jednu z hůlek družstva naproti. Když neuhádl, musí jednu hůlku dát druhé skupině. Potom kulička začne putovat v rukou družstva A a hádá družstvo B.
Varianta: Hrají pouze dvě skupiny. Jedna bubnuje a současně sleduje druhou, která se před ní pohybuje v rytmu a podává si kuličku. Hra v obou případech končí, když jedna ze skupin získá všechny hůlky protihráčů. Lze hrát i ve stoje.
(Podle dr. Z. Kubici z Náprstkova muzea)

2. NA HOUSLAŘE
taktilní kontakt, představivost, spolupráce 

Veselá motivovaná série masáží v rytmu hudby. Dvojice hráčů stojí tak, že jeden má před sebou záda druhého ohnutého v pase. Ten je „dřevem“ – kmenem stromu. Houslař mu záda v rytmu dobře proklepává a „dřevo“ přitom zní.
Hráči ve dvojicích vytvářejí vlastně dva soustředné kruhy. Asi po minutě se rozloučí a zatímco vnitřní kruh zůstává stát na místě, vnější kruh se pootočí. Hráči v něm popojdou ve směru hodinových ručiček o jednoho partnera dál. Vzniknou tak nové dvojice. V nich je hráč z velkého kruhu zase houslařem a dělá další pracovní operaci na novém „dřevu“ před sebou. Lehkými údery malíkovou hranou na záda např. „strom poráží“. 
Po minutě se kruh zase pootočí a houslaři v nové dvojici strom „rozřezávají“ pilou (malíkovými hranami na zádech druhého naznačují řezání). Po dalším pootočení v nové dvojici dřevo „hoblují“ – jezdí druhému „hoblíkem“ pěstmi podél páteře. Lehká rytmická hudba inspiruje houslaře k pohybům. Druhý ze dvojice „dřevo“ si může při téhle kratochvíli říci, jestli chce „hoblovat“ (smirkovat, natírat) více a nebo méně silně, může si také bručet, vrnět a křičet atd.
Po chvíli, nebo až se kruhy dotočí a setkají se původní dvojice, si hráči role vymění. Z mistrů houslařů jsou stromy a noví houslaři je zase důkladně proklepávají atd.

Varianty této hravé motivované masáže s hudbou ve dvojicích: 

  • pianista hraje na klavír (tím je druhý hráč);
  • bubeník hraje paličkami na buben (A je buben, B jsou paličky);
  • sochař hněte hlínu nebo kuchařka těsto;
  • kapky deště a kroupy padají na střechu (záda a hlava druhého);
  • jemný vánek čechrá hustou trávu na louce;
  • nůž potírá máslem krajíc chleba atd.

Hra poskytuje lehkou masáž, zábavu i potěšení ze společensky přijatelné formy doteku. Je třeba, aby při ní hráči („dřeva“) v malém kruhu dobře a volně dýchali a aby vyjadřovali nahlas zvuky (ne slovy) svoje pocity. Je vhodné si takhle pro osvěžení zahrát i ve škole v lavicích uprostřed hodiny.

3. UPOZORNIT NA SEBE
sebepoznání, komunikace

Hráči improvizují v prostoru pohybem na hudbu a po chvíli přitom některý z nich na sebe upozorní libovolným způsobem – do někoho strčí, klekne si, vyleze na židli, dupne atp. Ti, kteří si toho všimnou, hned nahlas oznámí jeho jméno a on si jde sednout.
Tanec pokračuje a po chvíli na sebe upozorní další. Ostatní (včetně přihlížejících) opět zavolají jeho jméno atd. Když potom skončí i ten poslední, sedneme si v kruhu a povídáme si. O tom, kdo a jak na sebe upozornil, kolikátý byl v pořadí, a o tom, zda to víceméně nesouvisí i s tím, jak je zvyklý na sebe upozorňovat v životě. Jednoznačným soudům se však vyhneme, ponecháme vždy prostor pro různé, i protichůdné výklady.

4. TAJNÝ DIRIGENT (zpěvák)
rytmický pohyb, empatie, sebeovládání

Připravíme si orchestrální nahrávku a pošleme jednoho hráče za dveře. S ostatními si tiše domluvíme, kdo bude tajný dirigent, co má dělat, a pozveme prvního. Pustíme hudbu a všichni dirigují. Řídí však svoje pohyby a jejich změny podle tajného dirigenta, kterého stále nenápadně sledují. Příchozí má během jedné (dvou) minuty uhádnout, kdo je tajný dirigent. Když se mu to podaří, jde odhalený hráč za dveře a hra se opakuje. Když hadač neuhádl, jde znovu za dveře.

5. DVA KRUHY
rytmický pohyb, hbitost, sebeprosazení 

Hráči ve dvojicích vytvoří dva kruhy. Jeden z každé dvojice je vždy součástí vnějšího a druhý vnitřního kruhu. Oba si dobře prohlédnou svého partnera a otočí se tak, že stojí vedle sebe pravým ramenem. Vedoucí hry začne hrát nebo pustí rázný pochod a oba kruhy se v jeho rytmu dají do pohybu. Vnější pochoduje po směru hodinových ručiček, vnitřní v protisměru. Po zastavení hudby má každý co nejrychleji najít svého partnera z dvojice a chytit ho za ruce. První celá dvojice vyhrává.
Pozn.: Pochod můžeme střídat s polkou, valčíkem a jinými rytmy, ve kterých se hráči pohybují.

Zakoupíte na našem e-shopu