Knihy jsou poklady určené k tomu, abychom je společně sdíleli. Pro rodiče, učitele, knihovníky a lektory tu máme báječnou pomůcku pro objevování skrytých pokladů a tajemství v knihách.
Philippe Brasseur vystřídal několik povolání (pracoval v reklamě, organizoval kulturní akce, byl redaktorem časopisu pro děti), než se zcela oddal psaní a ilustraci. Vede také dílny zaměřené na knihy a kreativitu. A právě proto sepsal nápadník 1001 her s knížkou - Jak udělat z dítěte skutečného čtenáře, který je zpracovaný pro děti (i skupiny) ve věku od 2-8 let, ale pracovat lze i s dětmi staršími, dokonce s dospělými. Těch více jak tisíc nápadů se bude lišit s každou knihou a každým čtenářem a jeho zkušeností. Zkuste si třeba představit, jak by vypadal svět bez knih? Jak by vypadal náš život, kdyby knihy vůbec neexistovaly? A co by se všechno změnilo?
Čtenářská gramotnost je skloňovaný pojem, který si tato kniha neklade primárně za cíl. Snaží se všemožnými způsoby vzbudit v dětech lásku ke knihám a čtení. Mohou si hrát, malovat, vymýšlet, vyprávět, aby kniha otevřela své brány dokořán a nestala se z ní jakási „studijní pomůcka“. Aby byla zdrojem potěšení, fantazie a osobního rozvoje… a to po celý život.
Gorila a já: České vydání mé knihy je fantastické, říká Frida Nilsson
Ilustrace vytvořila Michaela Bergmannová, která vystudovala animaci a multimediální tvorbu na FAMU. Ilustrovala velký počet knížek pro děti (v Portále Výři nesýčkují, Strasti zkoušeného Standy, Fi a Flo, Na rozcestí ke štěstí, Po stopách Karla IV., Po stopách baroka v Čechách a další), spolupracuje s několika dětskými časopisy a je autorkou seriálu pro nejmenší diváky vysílaného v České televizi.
Knihu přeložila Hana Holubkovová, knihovnice a překladatelka (z francouzštiny a angličtiny). Vytváří a realizuje čtenářské lekce, dílny a programy zaměřené na podporu čtení u dětí. Vede školní čtenářské kluby, lektoruje workshopy pro učitele, knihovníky a další dospělé, kteří pracují s dětmi a knížkami.
Ukázka:
Počet dětí: nejvýše 20
Věk: 6+
Materiál: barvy, štětce, tempery, plakátové nebo akrylové barvy, papír nebo deska většího formátu
Je v knize nějaká věta, kterou mají děti zvlášť rády? Vytvořte z ní „větný obraz“! Inspirujte se slovy ve větě, postavou, která je říká, emocemi apod. Pohrajte si s tloušťkou čáry, tvarem písmen, barvou, umístěním na „obraze“. Ale pozor: nekreslete žádné obrázky! Povolena jsou jen písmena. Zkuste například také převyprávět celý příběh v deseti až dvanácti „klíčových větách“ přetvořených do obrazů.
PŘEČTĚTE SI
Josef Brukner: Obrazárna
Ondřej Horák: Proč obrazy nepotřebují názvy
Počet dětí: 1–30
Věk: 3+
Délka aktivity: 50 minut
Materiál: oblíbená obrázková kniha se zápornou postavou, velký kus kartonu nebo překližky, kreslicí potřeby
PŘÍPRAVA
Namalujte s dětmi zápornou postavu ve velkém měřítku. Děti si mohou vymyslet, jak vypadá, nebo věrně okopírovat ilustraci.
KULIČKY
Posílej kuličky mezi prsty na nohou!
Obleč ho naslepo
Zkus se zavázanýma očima pověsit loupežníkovi nůž na opasek, vlkovi připevnit ocas apod.
Divoký tanec
Tancujeme kolem postavy a děláme na ni obličeje, čím strašlivější, tím lépe. Pozor: jakmile hudba přestane hrát, je štronzo (nesmíš se pohnout)! Jinak tě příšera sežere.
Krmení dravé zvěře
Házíme z dané vzdálenosti postavě míčky do pusy (tlamy).
Tip: Naskenujte ilustraci a promítněte obraz záporného hrdiny na zeď.
Součástí knihy je i Čtenářský inspiromat -
Kde a jak hledat dobré knihy pro děti, akce, aktivity, pomůcky, platformy, weby, zdroje informací
a nápadů na podporu čtení a výběr z literatury příhodné pro jednotlivé sekce knihy.