Schopnost klást správné otázky je při koučování, tréninku nebo facilitaci skupin jednou z nejdůležitějších schopností. Amelie Funcke a Axel Rachow, dva odborníci na komunikaci, v této knize shromáždili nejúčinnější klasické i netradiční otázky pro nejtypičtější situace, k nimž může na takových událostech dojít. Kniha je určená koučům, lektorům, všem, kdo vedou semináře a vůbec všem, kteří musí vést a řídit nějakou skupinu.
Autoři u každé otázky popisují, pro jakou situaci a jaký kontext je vhodná, co je jejím cílem a výhodou, co naopak nedokáže i jak zacházet s odpověďmi.
Amelie Funcke původně pracovala v divadle, dnes funguje jako moderátorka, poradkyně a trenérka.
Axel Rachow je diplomovaný pedagog a vzdělavatel dospělých, který se zaměřuje na moderování a trénink trenérů. Oba autoři napsali řadu prakticky pojatých knih v oblasti managementu a rozvoje.
Těmito otázkami se snažíte přesněji uchopit danou věc. V ustrnulých situacích, v neprůhledných okamžicích či ve chvílích nedorozumění nebo ve snaze o získání hlubšího pochopení se někdy dostanete o krok dál, prozkoumáte-li „hlubiny“. Naše otázky:
Na následujících stránkách najdete:
23 Otázku přerušující proces |
Co se to tu vlastně děje? |
24 Otázku mířící k věci |
Co přesně se vám nelíbí? |
25 Vysvětlující otázku |
Rozuměl(a) jsem vám správně, že…? |
26 Otázku zájmů |
Co přesně je na tom pro vás důležité? |
27 Otázku, jíž zkoumáte úmysly |
Jaký dobrý úmysl se skrývá za tímto konkrétním jednáním? |
28 Otázku rozvazující jazyk |
Jak to? |
29 Otázku strachu |
Co nejhoršího by se mohlo stát? |
30 Otázku k nastolení rovnováhy |
Co špatného je na tom dobrém? Co dobrého je na tom špatném? |
31 Otázku „ruku na srdce“ |
Jak dlouho dokážete sledovat lidi, aniž byste je začali posuzovat? |
Otázka patří sem:
Cíl otázky:
Půvab otázky:
Tato otázka je prostá, zřetelná a přímá. Zaměřuje pozornost na skupinovou dynamiku tady a teď. Řídí se zásadou: „Poruchy mají přednost.“ Je to vybídnutí pro každého jednotlivce, aby se oprostil od věcného problému a průvodních emocí, aby o krok poodstoupil a podíval se na dění ve skupině „z dálky“ jako na celek.
Vyřknete-li otázku takto přímo do prostoru, pravděpodobně lidi zaskočíte a nastane mlčení. Je však takřka nemožné tuto otázku ignorovat. Přítomní se s ní musí vypořádat a nabídka je pak zpravidla také přijata. Ne-li všemi, pak přinejmenším některými.
Od delšího zamyšleného mlčení přes zpětné otázky („Jak to myslíte?“) až po utrápenou či úlevnou větu jako: „To je pro naši skupinu naprosto typické“ může v podstatě dojít k jakékoli reakci.
V každém případě se rázem ocitáte na zcela jiné úrovni, dokážete vylíčit své dojmy a postřehy a společně se skupinou můžete uvažovat, jak se má pokračovat.
Ještě tyto otázky se hodí:
Tipy, jak zacházet s odpověďmi:
Otázka nedokáže:
Postupovat v procesu svižně kupředu podle „plánu A“ většinou není reálné. Když už jste položili otázku, musíte se také věnovat reakcím na ni.
Knihu Jakou otázku máte nejradši můžete koupit na našem e-shopu.