TEST: Jaký jste konzument

Další zajímavý psychotest, který jsme pro vás připravili, je z Knihy psychotestů II. Jeho název zní "Jaký jste konzument ?" a dozvíte se v něm o svém vztahu k nakupování či odolnosti vůči reklamám a spotřebnímu způsobu života vůbec.

Ať už chceme, nebo ne, musíme konzumovat; je to jedna z našich hlavních aktivit. Proč konzumujete vy? A hlavně jak? Vyberte si.

Je pravděpodobnější, že daný výrobek koupíte, když

a) má známku kvality;

b) je nový;

c) je ekologicky šetrný;

d) byl doporučen asociací spotřebitelů;

e) značka ve vás budí důvěru.

Prodavači v obchodech ve vás probouzejí hlavně

a) touhu jim utéct;

b) chuť nechat je všechno předvést a ukázat, i když si pak třeba nic nekoupíte;

c) nepříjemný pocit, když se vás ptají, jak vám mohou pomoci;

d) odhodlání vymámit z nich maximum informací;

e) pochybnosti o jejich poctivosti.

 Kdybyste si museli utáhnout opasek, omezili byste nejspíš výdaje na

a) oblékání;

b) bydlení;

c) auto;

d) volný čas, zábavu, víkendy;

e) dovolenou.

Když nakupujete věci běžné spotřeby, chodíte nejraději

a) tam, kde je nejlevněji;

b) do obchodu, kde mají největší výběr;

c) tam, kde je to nejjednodušší;

d) do obchodu, ve kterém obvykle vždycky nakupujete;

e) tam, kde se dobře nakupuje.

Budoucnost v nakupování:

a) vymizení malých obchůdků;

b) teleshopping;

c) police s biopotravinami v supermarketech;

d) nakupování přes internet nebo telefon;

e) diskonty (levné obchody).

V dětství jste

a) zapomínali připomenout, že máte dostat kapesné;

b) za odpoledne utratili kapesné na celý týden;

c) chodili na brigády, abyste zvětšili své jmění;

d) sbírali ztracené drobné po domě;

e) spořili, abyste získali úroky.

Vaši rodiče vás naučili, že je potřeba především

a) dobře pracovat, získat dobré zaměstnání;

b) dělat si, co chcete a kdy chcete;

c) respektovat určité morální principy;

d) být zdvořilí a dobře se chovat;

e) dokázat se o sebe postarat.

Peníze:
a) jsou hlavně prostředkem k získání nezávislosti;

b) přinášejí především radost z utrácení;

c) jsou hlavně znakem úspěchu;

d) především poskytují materiální zabezpečení;

e) hlavně dávají možnost dělat si, nač máme chuť.

Když se vás na večírku někdo zeptá, kolik vyděláváte,

a) odpovíte podle pravdy;

b) řeknete vyšší částku;

c) řeknete nižší částku;

d) odmítnete odpovědět;

e) změníte téma.

Voda z kohoutku:

a) Je ten nejlepší nápoj.

b) Hodně s ní plýtváte.

c) Jste odhodláni snížit její spotřebu.

d) Nikdy ji nepijete.

e) Je víceméně znečištěná.

Nakupovat na úvěr znamená

a) příliš konzumovat;

b) moci si dopřát všechno a hned;

c) žít nad své možnosti;

d) často nezbytné zlo;

e) přistoupit na určité riziko.

Když chcete spořit,

a) dáte peníze na vkladní knížku;

b) budete vkládat peníze na různá místa;

c) dáte přednost termínovaným vkladům;

d) zvolíte stavební spoření a životní pojištění;

e) svěříte peníze investiční společnosti nebo se stanete drobným akcionářem.

Topmodelky vám připadají

a) domýšlivé;

b) inteligentní;

c) vyumělkované;

d) nedosažitelné;

e) vyzývavé.

Změnili byste zaměstnání,

a) abyste nemuseli tolik pracovat;

b) abyste měli zajímavější práci;

c) abyste měli víc volného času;

d) abyste měli jistější místo;

e) abyste vydělali víc peněz.

 Kdybyste vyhráli pět milionů ve Sportce,

a) vypomohli byste dětem;

b) cestovali byste;

c) dali byste část na dobročinné účely;

d) koupili byste si dům;

e) koupili byste si auto.

V současné době

a) nejraději nakupujete v levných obchodech;

b) nakupujete hlavně v období slev;

c) kupujete mnohem méně zbytečností než před několika lety;

d) snižujete svou spotřebu, protože se bojíte nezaměstnanosti;

e) často se pokoušíte smlouvat.

Podle vašeho názoru za svou současnou ekonomickou situaci vděčíte hlavně

a) prostředí, z něhož pocházíte;

b) štěstí;

c) finančnímu úřadu;

d) těžké době;

e) své předvídavosti. 

Věrnostní zákaznické karty:

a) Žádnou nemáte.

b) Nemáte je nikdy po ruce, když je právě potřebujete.

c) Používáte je jenom při velkých nákupech.

d) Sbíráte je, ale používáte je jen zřídka.

e) Používáte je každý den.

Kapesné svým dětem dáváte

a) po troškách;

b) skoro pokaždé, když si řeknou;

c) jen když si ho zaslouží;

d) pravidelně každý týden;

e) pokaždé, když si vzpomenete.

V restauraci:

a) Téměř tam nechodíte.

b) Často váháte mezi dvěma jídly.

c) Dáváte si ryby.

d) Nenápadně očistíte před jídlem příbory.

e) Často si dáte menu pro dvě osoby.

Jste objednaní k zubaři a musíte čekat.

a) Po deseti minutách utečete s výmluvou, že máte jinou důležitou schůzku.

b) Vtrhnete po čtvrthodině do jeho ordinace, abyste se podívali, co tam dělá.

c) Pomyslíte si: „A ještě mě bude trápit.“

d) Chodíte si každé tři minuty mýt ruce.

e) Přečtete všechny staré časopisy v čekárně. 

Čekáte už půlhodinu ve frontě před kinem. Předběhne vás muž se ženou.

a) Děláte, že jste nic neviděli.

b) Uděláte jim scénu.

c) Myslíte si, že se vám čekání prodlouží.

d) Zavoláte někoho z personálu kina.

e) Necháte to být, vždyť vy jste také předbíhali.

Vracíte se domů a ejhle, překvapení! Vaše drahá polovička pozvala svou maminku. Jste

a) rozladění, protože jste to nečekali;

b) spokojení, protože už jste ji dlouho neviděli;

c) deprimovaní, protože si s ní zase nebudete mít o čem povídat;

d) rozmrzelí, protože jste čekali příjemný večer u televize;

e) zaskočení, protože máte jen dva lístky do divadla.

Na ulici spatříte svého partnera s nějakým stvořením opačného pohlaví.

a) Zmizíte do nejbližšího obchodu, aby vás neviděli.

b) Vyrazíte se s tou osobou spřátelit.

c) Budete se najednou cítit strašně osamělí.

d) Budete je diskrétně sledovat.

e) Překvapíte je, abyste otestovali jejich reakce.


Výsledky

Spočítejte, kolikrát jste zaškrtli a, b, c, d nebo e, a vyhledejte si odpovídající odstaveček. Jestliže jste získali přibližně stejný počet u dvou typů odpovědí (méně než dva body rozdílu), hodí se na vás oba dva popisy.

Většina odpovědí a: spící panna

Vaše schopnosti konzumovat zatím spí. Možná nejste právě požitkáři? Nikdy jste nebyli žhaví do nakupování. Možná vás brzdí v rozletu výše cen. V poklidu čekáte na lepší časy, anebo používáte „strategii deflace“. Čekáte, až ceny klesnou, a teprve potom uděláte velké nákupy. Zkrátka, k větší konzumaci vám scházejí buď prostředky, nebo chuť. Nakupujete jen užitečné, potřebné věci. Ve vaší domácnosti nemají zbytečnosti místo. Většinou se držíte svého repertoáru základních výrobků. Oblečení, jídlo, čisticí a prací prostředky atd., zkrátka po spotřebování je nahradíte stejnými. Nepřipadá v úvahu, že by vás nalákala nějaká novinka, že byste něco vyzkoušeli jen tak pro zajímavost. Reklama, marketing, propagace na vás nemají žádný vliv. K neustále narůstající nabídce jste spíše kritičtí nebo se v ní ztrácíte. Desetkrát stejný výrobek v různých obalech na policích hypermarketu ve vás vzbuzuje spíš touhu vzdálit se než chuť nakupovat.

Většina odpovědí b: nenasyta

Patříte mezi vášnivé konzumenty. Rádi utrácíte jen tak pro radost. Jednáte podle okamžitého popudu a momentální chuti. Nakupujete impulzivně, někdy až posedle. Z lidí vašeho typu se rekrutují oběti módy nebo fanatici teleshoppingu. Jste ideálním terčem reklamních tvůrců, reklama vás hned povzbudí k nakupování, snadno se v obchodě necháte nalákat akcí jako 25 % výrobku navíc nebo tři kusy za cenu dvou. Pěkný, vkusný obal, technologické vylepšení, nová vůně... stačí málo, abyste vytáhli svou kreditní kartu. Nakupujete hodně, často utrácíte nad své možnosti, vydáte spousty peněz za zbytečnosti, jen tak pro nic a za nic, že vás to zrovna popadne. Samozřejmě i na vás doléhají těžké časy. Jako všichni ostatní jste podlehli „blbé náladě“. Krize se však neprojevila na vašich nakupovacích choutkách. Jenom jste trochu naštvanější, protože si častěji musíte říkat „ne“.

Většina odpovědí c: skromný mraveneček

Konzumujete jako každý slušný občan a... s mírným pocitem provinilosti. Ne, samozřejmě nemyslíte na babku, která žebrá ve vaší ulici, nebo na miliony podvyživených dětí pokaždé, když jdete koupit řízky nebo své oblíbené loupáčky. Je vám však nepříjemné mít peníze, ač jich není mnoho, když je na světě tolik lidí, kteří trpí hlady, a bezdomovce vidíme na každém rohu. Nakupujete tedy základní věci. Někdy si také pořídíte něco luxusního, ale je to kvůli vyšší kvalitě, ne z rozmařilosti. Máte hrůzu ze zbytečného rozhazování, lichvářských úvěrů na přemrštěné utrácení. Dáváte přednost značkám, které přispívají na dobročinné účely nebo chrání životní prostředí. A jste připraveni bojkotovat ty, které vykořisťují chudý třetí svět nebo ničí přírodu. Jste ochotní připlatit něco navíc za biopotraviny, ekologicky šetrné, recyklované a recyklovatelné výrobky.

Většina odpovědí d: stočený ježek

Konzumujete s nedůvěřivostí. Malý ďáblík uvnitř vám neustále našeptává: „Obchodníci jsou jenom zloději.“ Stále čekáte, že vás někdo ošidí na ceně, kvalitě nebo službách... Většinou nebažíte po žádném překvapení. Jste věrní známým značkám, vyzkoušeným výrobkům, zavedeným podnikům. Chodíte stále do stejných obchodů (které už dlouho znáte), abyste omezili možná rizika. Ovšem i u vašich obvyklých dodavatelů jen málokdy zapomenete ověřit datum spotřeby, účtenku nebo vrácené peníze. A když už kupujete něco neobvyklého, jsou to pro prodavače často hotová muka. Necháte si všechno alespoň třikrát vysvětlit, abyste si byli jistí, že jste dobře vybrali, ale ani pak si to hned nekoupíte. Musíte obejít několik obchodů, sbírat informace, srovnávat, co vám řekli tady a co tamhle... Jedině pak se můžete rozhodnout – doma, bez nátlaku a beze spěchu.

Většina odpovědí e: liška podšitá

Konzumujete prohnaně. Chcete ušetřit, ale děláte to také ze sportu. Jste náramně spokojení, když vyslídíte dobrý obchod, jste nadšení, když najdete něco levného. Nepadá v úvahu, že byste nakupovali za ty „předražené ceny“ (to znamená normální ceny). Když už musíte, máte pocit, že jste ťulpas, že vás napálil někdo mazanější. Vaše nákupy jsou zkrátka naprogramované, promyšlené a organizované jako správná bojovka. Máte své trasy (dobré adresy), své plány a zdroje, své sezony (období slev). Všechny výprodeje, firemní obchody, slevy nebo likvidace znáte nazpaměť. Jste stále na číhané, každý den pátráte po slevových akcích, výrobcích s 25 % obsahu navíc, trvale výhodných cenách nebo výjimečných zlevněních. Mnoho ze svého času musíte tudíž obětovat chození po nákupech. I kdybyste měli jen srovnávat ceny, pátrat u konkurence nebo usmlouvat na poslední chvíli nečekanou slevu.