Jaro - poslové jara

Na společných vycházkách v přírodě pozorujeme zelenající se trávu, rozkvetlé květiny i květy na stromech, zvířátka – broučky, hlemýždě, poletující motýly apod. – posloucháme zpěv ptáčků, z nichž se někteří vracejí z teplých krajin zpět k nám. Jaro s sebou přináší i množství témat, která můžeme využít při výtvarných činnostech.
V jarní přírodě objevíme také zajímavé materiály, nástroje nebo podklady – větvičky, kamínky, květy apod. – které uplatníme při výtvarných lekcích. Použijeme techniku malby, kresby, koláže, rozfoukávání, muchláže, tvoříme prostorové práce. Motivaci, hrám i tvorbě se věnujeme v místnosti i venku. Tvoříme u stolků i na zemi. Pracujeme jednotlivě, ve dvojicích i ve skupině.
Nakreslíme si posly jara, vytvoříme jarní kolotoč nebo ptáčka. Z materiálů použijeme kolíčky na prádlo, peříčka, špejle apod.
Připraveny jsou i velikonoční náměty. V projektu Inspirace na Velikonoce si zhotovíme dekoraci na svátky jara – košík pro kuřátka, beránky a ovečky, veselé zajíčky nebo velká velikonoční vajíčka. Naučíme se i jarní říkanky a koledy.
V kapitole Inspirace moderním uměním a designem získáváme nápady z umění Františka Kupky a Victora Kandinského. V závěru lekcí se seznámíme i s biografií těchto umělců prostřednictvím krátkých příběhů, prohlédneme si ukázky jejich děl v uměleckých publikacích, hrajeme si s materiály. V lekci inspirované designem si vyrobíme kouzelné květiny a seznámíme se s uměním designéra a architekta Franka Lloyda Wrighta.
V každé lekci si před výtvarnou činností hrajeme s materiály, podklady i nástroji, učíme se básničky, zpíváme písničky, vypravujeme si příběhy apod. Rozvíjíme tak fantazii a kreativitu, seznámíme se s různými materiály, podklady a nástroji, zdokonalujeme technické výtvarné dovednosti jako střihání, lepení apod.



Poslové jara 

Cíl výtvarné lekce: Rozvíjet výtvarnou představivost a fantazii při zobrazování konkrétních zvířat a rostlin.

MOTIVACE A HRA
Místo: místnost
Potřeby: magnetofon, kazeta se zvuky jarní přírody, sedm bílých kancelářských papírů formátu A4, černý fix

Učitelka nakreslí fixem na bílé papíry obrázky zvířat – čápa, včelky, žabky, ptáčka, šneka, rozkvetlého stromu, květiny.
Děti vytvoří řadu na kraji koberce. Učitelka pustí kazetu se zvuky jarní přírody a postaví se naproti dětem.
Předvádí různá zvířátka a děti ho napodobují. Na čápa. Klapeme nataženýma rukama před sebou a říkáme: klapy, klapy, klap.

Na včelku. Zapažíme obě ruce, máváme jimi jako včelími křídly a bzučíme jako včelky: bzz, bzz.
Na žabku. V podřepu skáčeme několik skoků vpřed, pak se obrátíme a skáčeme zpět na původní místo. Po návratu kvákáme: kvak, kvak.
Na ptáčka. Postavíme se a máváme rozpaženýma rukama jako ptačími křídly. Pohyb doplníme zvuky: píp, píp, píp.
Na šneka. Posadíme se a stulíme se do klubíčka – rukama si držíme přikrčená kolena a houpeme se dopředu a dozadu.
Na rozkvetlý strom. Postavíme se a oběma rukama opíšeme před tělem velký kruh. Předpažíme a oběma rukama před sebou zatřepeme. Tento pohyb několikrát zopakujeme na různých místech před tělem – naznačujeme rozkvetlé květy v koruně stromu.
Na květinu. Podřepneme si. Rukama opíšeme okolo hlavy kruh – naznačíme květ. Svěsíme obě ruce podél těla dolů. Pomalu postupně vstáváme z podřepu. Vždy po chvilce se zastavíme v pohybu, natáhneme obě ruce do stran a pak je vrátíme k tělu – znázorňujeme rostoucí stonek a listy. Pak se zase o kousek víc vztyčíme a opakujeme pohyb rukou.

Nakonec se děti posadí se zkříženýma nohama na koberci do půlkruhu. Učitelka se posadí naproti nim a vypráví: „Když se v přírodě zazelená travička a rozkvetou první květiny a stromy, objeví se včelky, šneci, ptáci, u rybníka žabky a také čápi, kteří se vrátili z teplých krajin. Pak už je jisté, že jaro je opět zde. Proto prvním kvítkům, zvířátkům a ptáčkům, kteří se nejdříve objevují v zelené travičce, u rybníka nebo na obloze po dlouhé zimě, říkáme poslové jara.“

Učitelka ukáže dětem obrázky čápa, včelky, žabky, ptáčka, šneka, rozkvetlého stromu i květiny.

VÝTVARNÁ ČINNOST
Potřeby: barevné papíry formátu A6, černá tuš, špejle, štětec, nůžky
Příprava: Učitelka nastřihá barevné papíry na formát A6. Každé dítě si vybere sedm barevných papírů a donese si je ke svému pracovnímu místu.

Postup
Každý postupně kreslí tuší na barevné papíry podle toho, co říká učitelka: čápa, včelku, žabku, ptáčka, šneka, rozkvetlý strom, květinu. Při kresbě používá střídavě špejli a štětec.

Obměna
Kreslíme na bílé papíry barevnými tušemi.

ZAKONČENÍ
Učitelka položí na podlahu sedm balicích papírů formátu A2. Na jeden papír rozložíme všechny nakreslené čápy, na druhý včelky, na třetí žabky, na čtvrtý ptáčky, na pátý šneky, na šestý rozkvetlé stromy a na sedmý květiny. Postavíme se okolo obrázků a společně si je prohlédneme. Všímáme si různých kresebných stylů dětí. Obrázky na podkladové papíry společně přilepíme. Balicí papíry s obrázky vystavíme na různých dveřích – poslové jara tak donesou svou zprávu i do školky.