Koncentraci jde děti naučit. Pomůže vám test schopností a praktická cvičení.

Ollimu je už devět let, ale předvádět se dovede jako malé dítě. Jen co ve škole zazvoní a do třídy vstoupí učitelka, stane se ze sebevědomého kluka s nagelovanou hřívou hnědých vlasů vibrující epicentrum zemětřesení. Zatímco učitelka píše na tabuli první rovnice, vyrobí Olli z jedné stránky svého sešitu smotaný kanón, z něhož vystřeluje bombičky do psacího pera. Po dvou minutách je modrá nejen lavice, ale i jeho soused. Když ho učitelka napomene, začne Olli opisovat příklady, ale už u třetího se ztratí. Raději začne balancovat na židli a zároveň se baví s chlapcem, který sedí za ním.


Ukázka:

Správné používání médií


  • Nezakazujte dětem konzumaci médií, stanovte však jasná pravidla a časové hranice.


  • Jděte dětem příkladem: běží-li doma celý den televize, nechápou děti, proč by se neměly také dívat.

  • Zajímejte se o to, co vaše děti konzumují. S těmi staršími byste měli bez předsudků hovořit o jejich oblíbených programech. Zajímejte se o to, jaké idoly média vašim dětem nabízejí.
  • Vykažte televizor z dětského pokoje. Nemá tam co dělat.

  • Sledujte, jak dlouho si děti školního věku hrají na počítači. Nemělo by být déle než půl hodiny denně.
  • Hodinu před usnutím by se již vaše dítě nemělo dívat na televizi ani hrát na počítači, mělo by se věnovat něčemu jinému, například čtení. To uklidňuje nervy.
  • Vytvořte rovnováhu k audiovizuálním podnětům elektronických médií prostřednictvím všeho, co vyžaduje cit, hmat, úchopy apod. (šplhání, tvoření, hraní, sport).
  • Udělejte si na své dítě čas. Hrajte si s ním nebo společně něco podnikejte – tento čas je cennější než všechno ostatní, co vaše dítě prožívá.
  • Naučte se sami zacházet s digitálními médii. Dospělí často nemají tušení, co se děje při surfování na internetu a v chatovacích místnostech nebo jaké možnosti technika otevírá.


Úkolový rituál

Dáme vám tip: rituály snižují množství energie, které je třeba vynakládat k neustále nové motivaci. Zaveďte proto na psaní úkolů pevný čas – nejlépe hned po polední přestávce. Učit se s prázdným žaludkem je k ničemu, protože myšlenky ovládá pocit hladu. Příliš těžké jídlo je však rovněž kontraproduktivní, protože tělo musí tok krve částečně odklonit do trávicího traktu, přičemž dochází k poklesu krevního tlaku. Vede to k horšímu zásobování mozku kyslíkem a glukózou. Studie ukázaly, že se většina dětí nejlépe učí denně mezi 9. a 11. hodinou a pak mezi 14. a 16. hodinou, protože v tuto dobu jsou nejkoncentrovanější. Existují ovšem výjimky: rodiče by si měli všímat nejlepších časových oken u svých potomků, neboť každý člověk má vlastní biorytmus.

Důležitý je i správný poměr pozornosti a odstupu. Děti potřebují pomoc, ale musejí se také naučit přebírat vlastní odpovědnost – což je důležitější, než napsat úkoly bez chyby. „Rozhodující,“ říká učitel Detlef Träbert, „není to, co vaše dítě předloží ve škole jako domácí úkol – rozhodující je, co se při práci odehrává v jeho hlavě!“

Kniha je k dostání na našem e-shopu.