Kdo hledá hranice, otírá se o ně, je připraven přijímat nové zkušenosti. Hranice dětem ukazují, jak daleko mohou zajít. Zároveň předvádějí, co ještě nedokážou. Hraniční kůly jsou jako majáky, poukazují určitou dobu na bezpečnou plavební dráhu, vedou do další plavební dráhy nebo k otevřenému moři, na kterém se hledají další spolehlivé souřadnice.
Jak děti hledají a nacházejí hranice
Děti ovšem chtějí víc. Hrát si s hranicemi znamená hrát si s vlastními schopnostmi, jít na vlastní výkonnostní hranici, podrobovat se výzvám pro posílení pocitu vlastní ceny, zkoumat hloubku a emocionální základ mezilidských vztahů, testovat spolehlivost norem a hodnot, kterými žijí rodiče a vychovatelé. Hledání hranic a jejich překračování proto poukazuje na dvojí:
• Jsou znamením kognitivních a citových vývojových kroků dítěte. Dítě získalo zkušenosti, zažilo je, je připraveno prozkoumávat jiný, neznámý terén. Otřásá-li dítě hranicemi, upozorňuje na sebe, chce víc, rádo by nové jistoty, protože ty obvyklé už mu nestačí. Překračování hranic ukazuje na nutnost přemýšlet o jejich rozšiřování, o změně pravidel, o větším spolurozhodování dítěte při řešení konfliktů.
• Překračování hranic vyzývá dospělé také k tomu, aby se jim podrobili. Rodiče - a všichni ostatní, kteří na děti nějak pedagogicky působí - jsou vzory, podle kterých se děti orientují. A jestliže děti nevědí, na čem u rodičů jsou, testují jejich hranice.
Překračovat hranice je normální, ale současně bolestné, konfliktní, nervy drásající a namáhavé. A to především tehdy, když dětem nejde ani tak o to, aby si dokázaly, co umějí, jako spíše o to, aby narušily vztahy. Překračování hranic má tedy vedle vývojově podmíněného i funkční aspekt. Jinak řečeno, děti překračují hranice, aby - nevědomě a skrytě - představily sebe, své postavení v rodině, ve skupině nebo svou psychosociální situaci.
DĚTI POTŘEBUJÍ HRANICE aneb Jak se vyhnout trvalému stresu ve výchově a přitom neupadnout do autoritářství
Překračování hranic a ústupnost
Před supermarketem stojí houpací kůň. Čtyřletá Ilona k němu zamíří, posadí se na něj, podívá se na matku, paní Abrhámovou, která stojí opodál:
“Houpat! Chci se houpat!”
Matka: “Ne, teď pojď!”
Ilona zůstává sedět, žebroní: “Prosím, jen pětikorunu!”
“Ne, Ilono!”
“Prosím tě!”
Matčin hlas je pevnější: “Včera jsi se houpala...”
“Prosím tě!”
“... A domluvily jsme se, že zítra se houpat nebudeš!” Matka se rozhodně podívá na Ilonu, která dělá, že se houpá a matku nevidí. Paní Abrhámová: “A ty jsi s tím souhlasila.” Chce se otočit, ale Ilona plačtivě běduje: “Prosím, jen jednou, mami!”
Paní Abrhámová ujde několik kroků směrem k autu, když zaslechne, jak Ilona hlasitě křičí: “Nenávidím tě, ty stará čarodějnice!”
Matka zůstane jako přimrazená, otáčí se. Ilona má v očích slzy, hlas zní žalostně: “Mami, prosím tě, jen jednou!” Dívá se vyčítavě smutnýma očima.
Paní Abrhámová skládá věci do tašky za doprovodu Ilonina plačtivého “prosím, prosím!”: “No dobrá, pro tentokrát. Ale jen jednou. Slibuješ mi to?”
Ilona září, mince zapadá do otvoru. Matka se utrápeně usmívá, podívá se na dceru napůl bezmocně, napůl hněvivě a později na semináři s rodiči prohlásí: “Tak je to vždycky. Umí si mě omotat kolem prstu.”
Jan-Uwe Rogge je jeden z nejúspěšnějších německých rodinných poradců a autor řady knih s výchovnou tematikou, které se vesměs staly bestsellery a byly přeloženy do 21 jazyků. V Portále vyšly jeho tituly Děti potřebují hranice a Výchova dětí krok za krokem. Je rovněž spoluautorem knihy Když se děti ptají na Boha a Proč jsou krkavci lepší rodiče?.
Ilona - nevědomě - testuje hranice, přezkoumává, jak dalece musí dodržovat domluvená pravidla nebo jaké emocionální mechanismy, jaké nátlakové prostředky může nasadit, aby dosáhla svého cíle.
Na mou otázku: “Ty víš, jak se dostat k houpání, co?” na mě Ilona podrážděně pohlédne, pak se jí však přes tvář rozlije široký úsměv. Plačtivým hlasem napodobuji: “Já se chci houpat!” Ilona se směje, horlivě kýve hlavou a říká: “Ano, takhle!”
Paní Abrhámová zpočátku reagovala přiměřeně a s dcerou se ustanovily na určité dohodě. Nedomluvily se ovšem, co se bude dít, jestliže dcera dohodu nedodrží. Toho Ilona využila, aby si vyzkoušela, zda je matka pevná a důsledná. Zkušenost “máma povolí” už měla ze srovnatelných konfliktních situací: “Když brečím, dostanu toho hodně.” Ilona nasazuje všechnu svou energii, aby dosáhla cíle. Tuší a cítí, že se slzami dosáhne víc než matka se svými slovy.
Ilona si ovšem důvody překračování hranic neuvědomuje. Jedná impulsivně, z vnitřního popudu, zkouší to - podle hesla: “Uvidíme, kam až dneska smím zajít.” Ráda by věděla, na čem je. Protože je však matka při určitých emocionálních postojích dcery ústupná, dosáhne Ilona svého cíle - houpání. Neexistovalo totiž nic, proč by svého fňukání zanechala.
“Co jsem tedy měla udělat?” ptá se paní Abrhámová.
“Co jste chtěla dělat?”
Chvíli přemýšlí: “Jít prostě do auta!”
“Pak by to mělo patřit k dohodě.”
Matka a dcera se dohodly, že se houpací kůň smí použít jen při každé druhé návštěvě. Než šly nakupovat, ještě jednou si to ujasnily. Nedodrží-li Ilona úmluvu, matka si sedne do auta, počká pět minut a pak odjede. Ilona souhlasí.
O několik dní později. Je právě den, kdy se Ilona nemá houpat. Ilona jde ke koni, posadí se, žebroní, pláče. Paní Abrhámová krátce a klidně připomíná, na čem se dohodly, otočí se a rozhodným krokem směřuje k autu. Snaží se, aby plačící dceru “přeslechla.” Později říká: “Na cestě k autu jsem musela domlouvat sama sobě: ,Jsem dobrá matka!’” Když k němu došla, uložila nákup, posadila se za volant a čekala. Po dvou minutách přichází Ilona, zklamaná, rozzlobená, rozčilená. Beze slova se posadí dovnitř. Když přijíždějí domů, podívají se na sebe a Ilona se usměje.
V tomto případě překročení hranice jsou důležitá čtyři hlediska:
• Zatímco se paní Abrhámová zpočátku neodhodlala poukázat na důsledky porušení pravidel, patří teď důsledky k úmluvě, Ilona ví, na čem je.
• Matka získala dceru ke spolupráci. Nešlo o zásadní “ne” houpání, ale spíše o to, aby se přijatelným způsobem pro obě vyřešilo.
• Paní Abrhámová zůstala pevná, když Ilona nadále chtěla testovat své hranice.
• Kdo jedná, zjednává si úctu. Ukazuje, jak své domluvy myslí vážně, a tak se stává spolehlivým partnerem. Matka a dcera prožívají, že je nutné, aby se navzájem braly vážně, což je předpokladem vzájemného respektu.