Petra Vondrová: Výtvarné náměty pro čtvero ročních období

Malujeme celý rok

Přirozený běh ročních období, změny v přírodě i lidové tradice mohou být zdrojem inspirace pro výtvarné činnosti v mateřské, základní nebo umělecké škole. Zdá se pochopitelné, že na podzim využíváme jiné náměty než třeba na jaře. Tím bychom mohli v podstatě skončit, je to přece jednoduché. Skutečnost je ale taková, že při práci s dětmi uvítáme každý praktický a realizovatelný nápad. I přes vlastní invenci a tvořivost se v praxi dostáváme do situace, kdy nápad ne a ne přijít. Inspirací nám může být třeba kniha Petry Vondrové Výtvarné náměty pro čtvero ročních období.

Už název knihy napoví, že se autorka nechala inspirovat během ročních dob. Kniha je tedy rozdělena na čtyři části-jaro, léto, podzim a zimu. Po krátkém úvodu věnovanému členění jednotlivých námětů a významu ikon a také základnímu metodickému doporučení pro práci s dětmi už můžeme listovat a hledat ten pravý námět pro výtvarné tvoření.

Autorka vychází ze změn v přírodě, které jsou obvyklé pro určité roční období, a také z lidových obyčejů. Velmi mne zaujalo, že nezůstává „jen“ u této inspirace, ale seznamuje děti s moderním uměním a designem. V každé části knihy najdeme vysvětlení jednoho výtvarného stylu, autorka nás seznámí s jeho tvůrci a nabídne výtvarné činnosti, které jsou inspirovány jejich způsobem vidění světa. Aby byl zachován ráz knihy, vycházejí i tyto  výtvarné činnosti z daného ročního období.

 Tyto projekty sice kladou poměrně velké nároky na učitele, který se rozhodne je realizovat (je třeba vyhledat publikace, v nichž jsou zobrazena díla představitelů daného stylu, vyzkoušet si „nanečisto“ výtvarnou činnost a hlavně zaujmout děti pro neobvyklou a novou činnost), jsou ale novým pohledem na výtvarné tvoření s malými děti, jakýmsi přesahem do „velkého“ umění. Ideální je propojení s návštěvou galerie nebo výstavy obrazů.

Kniha Výtvarné náměty pro čtvero ročních období je neobyčejná tím, jak autorka propojila umělecký svět se světem malých dětí. Ty se díky projektům inspirovaným světovým uměním mohou stát spolutvůrci současných umělců. Nelze pominout ani ekologický rozměr knihy-autorka u řady projektů nabízí využití zbytkového materiálů a přírodnin.
Kniha Petry Vondrové by neměla chybět v knihovnách mateřských a základních škol. Nestačí ale, když tam bude pouze stát, měla by se stát pomocníkem všech učitelů, kteří nevnímají výtvarnou výchovu jen jako odpočinkovou záležitost (děti budou kreslit a já si zatím opravím diktáty), ale rádi by dětem pomohli objevit jiný způsob ztvárnění světa kolem nás. 

Mgr. Marie Těthalová