Má-li škola plnit v některých směrech obdobné funkce jako jiné organizace nebo výrobní podniky, měla by pro úspěšné fungování systému řízení plnit tyto podmínky:
Ukázka z knihy Současná mateřská škola a její řízení. Tato kniha již není k dostání, ale zkuste se podívat na další naše knihy pro MŠ.
Má cíle a funkce, jasně ví, čeho je třeba dosáhnout a jak toho dosáhnout. Má optimální strukturní výstavbu cílů a funkcí. Stavební struktura cílů je přizpůsobivá, má schopnost „učit se“, likviduje disfunkční jevy, odstraňuje živelnost a řeší konflikty celé organizace. V oblasti předškolního vzdělávání jde o jasnou koncepci – vizi školy, kvalitně a funkčně v souladu s RVP PV vytvořené školní i třídní vzdělávací programy, včetně řízení – organizačního zajištění, koordinování, kontroly, hodnocení, sebehodnocení, evaluace, ale také schopnosti přizpůsobovat se novým podmínkám a pružně řešit i odstraňovat nežádoucí jevy.
Řídící a správní aparát má odpovídající kvalifikační strukturu. Každý vedoucí má odpovídající odbornou i řídící způsobilost pro výkon své funkce. Tomu odpovídají i metody a styl jeho práce.
V oblasti předškolního vzdělávání jde o převážně stabilní kolektiv, kde má ředitel, pedagogický i ostatní personál odpovídající pedagogickou i odbornou způsobilost nebo odpovídající kvalifikaci a každý člen zná svou jasně písemně vymezenou pracovní náplň a své stanovené kompetence – odpovědnost, povinnosti i práva. Vedoucí pracovník i každý pedagog zná a užívá přiměřené a efektivní metody práce, zná rizika, styl jeho práce odpovídá potřebám a zájmům předškolních dětí i kvalitě práce podřízených.
Doporučujeme také: Osobnost předškolního pedagoga.
Jedinci, kolektivy i celá instituce se podílejí nebo alespoň znají cíle i fungování systému. Ztotožňují se s nimi, chtějí jich dosáhnout. Zdroje rozporů a konfliktů jsou minimální. V mezilidských vztazích převládají morální zásady, zdravá soutěživost, ochota ke spolupráci, seberealizační vztahy, přiměřená sociální mobilita aj.
V oblasti předškolního vzdělávání se všichni členové kolektivu v úzké vazbě na rodiny dětí i na děti samé co nejvíce podílejí na tvorbě, realizaci i vyhodnocování školního a třídního vzdělávacího programu a s ním souvisejících činností. Převládá otevřená komunikace, kooperace se snahou a ochotou dosáhnout stanovených cílů.
Kriteriální ukazatele hospodářské činnosti odpovídají potřebám, cílům a funkcím. Všechny nástroje podněcují k iniciativě, racionálnosti a efektivitě činností. Všechny nástroje mají patřičný význam, trvalejší platnost, neobsahují v sobě rozpory a nepřipouštějí výjimky.
V oblasti předškolního vzdělávání jsou to veřejná, jasně vymezená a všemi přijímaná organizační pravidla a kritéria. Systém vnitřního a vnějšího hodnocení a evaluace i sebehodnocení jsou efektivní, hodnocení a odměňování jsou systematické, spravedlivé a motivující k další práci.
Nadřízené systémy mají rovněž odpovídající cíle, funkce, strukturu fungování. Jejich zásahy jsou regulérní, normativně upravené, kompetenčně a odpovědně vymezené. Formy a prostředky řídícího zasahování směrem dolů jsou předem známé. Uvědomují si, že vybočení brzdí a deformuje fungování podřízených systémů.
Existuje kvalitní Státní vzdělávací program. RVP PV, ŠVP jsou kvalitně zpracované, mají sladěné očekávané cílové výsledky – kompetence, které dítě vzděláváním získává. Kontinuálně funguje navazující povinné vzdělávání v základní škole. Záměry zřizovatele i ostatních nadřízených úřadů (krajů) jsou v souladu se státní politikou v oblasti předškolního vzdělávání, jejich zaměstnanci se dobře orientují v oblasti předškolního vzdělávání a jeho současných prioritách.
Má odpovídající pracovní prostory, organizační, výpočetní, komunikační a dopravní techniku.
V oblasti předškolního vzdělávání je vytvořeno podněcující věcné a funkční prostředí podporující přirozenou aktivitu, zvídavost a samostatnost dětí – bezpečnost, duševní i fyzickou hygienu, zajištěna je správná životospráva – vhodné složení jídelníčku, využívaný pitný režim, dostatečný prostor pro pohyb, průběžně inovované vybavení doplněné pracemi dětí apod.
Nejde o zcela vyčerpávající úplnost vyjmenovaných podmínek. Zdůrazňuji však jejich vzájemnou systémovou spojitost. To znamená, že nesplnění některé z podmínek se může téměř řetězovitě negativně promítat do dalších oblastí. Podobně může výrazně kvalitnější naplnění některé z podmínek kladně ovlivnit nebo oslabit nepříznivou situaci v plnění jiné z podmínek.
Využít lze i následujících doporučení:
Potřeby, preference, obliba a zájmy zákazníka jsou rozhodujícím kritériem pružné orientace při rozhodování – co, jak a kdy dělat. Tomu je nutno podřídit celou svoji práci i řešení vnitřních problémů.
V oblasti předškolního vzdělávání jde o respektování zájmů a potřeb rodiny v souladu s RVP PV, o aktivní spoluúčast rodiny, která je prioritně zodpovědná za výchovu dítěte, o partnerské vztahy (povinnost i práva), o vzájemné respektování a ovlivňování v rámci daných pravidel, ale také o public relations – vnější vztahy s odborníky, základní školou, zřizovatelem, dalšími partnery – sponzory.
Co nejvyšší rychlost, pružnost a zvláště úspěšnost odpovědí na vznikající podnikatelské příležitosti závisí na tom, zda se podaří vytvořit proinovační klima ve všech oblastech činnosti. Důležité je i tempo a úroveň (stupeň) inovací a jejich zhodnocení. Proinovační klima je podmíněno motivací a pružností práce malých skupin a jejich neformálním vedením.
V oblasti předškolního vzdělávání jde o selektivní přijímání a zavádění inovací vhodných pro konkrétní mateřskou školu, programového materiálu, metod práce, stylu řízení, systému kontroly, hodnocení, evaluace apod., podmíněných jejich pozitivním přijímáním všemi členy kolektivu včetně rodičů.
Čtěte také: Pozor, rodiče ve školce!
Důležitou podmínkou k úspěchu je vytvořit stabilní, výkonný, kvalifikačně připravený a odborně kompetentní tým spolupracovníků pro všechny oblasti činnosti firmy. Kultura firmy i metody vedení mají zabezpečit dlouhodobou loajalitu a aktivitu zaměstnanců, péči o jejich kvalifikační růst, sociální jistotu a osobní angažovanost. Participační princip by měl mít své místo i v oblasti odměňování ve spojení s reálnými výsledky práce jednotlivce i skupiny.
V oblasti předškolního vzdělávání jde o soustavné, systematické a koordinované další vzdělávání pedagogů a ostatních pracovníků školy a účinné přenášení poznatků do praxe, o jejich týmovou práci – oboustrannou a otevřenou komunikaci, vzájemnou podporu, kooperaci a spravedlivé odměňování podle aktivity, tvořivosti i kvality dosažených výsledků.
Styl řízení vytváří zájem na kvalitních výsledcích činnosti, stimuluje inovační aktivity a důslednou orientaci na zákazníka. Místo přísné kontroly se preferují motivační metody, participace, společné hodnoty, zájmy a cíle. Kritériem úspěšnosti pracovního postupu jsou především dosahované výsledky a ochota aktivně a kvalitně plnit úkoly v rámci daného pracovního zařízení.
V oblasti předškolního vzdělávání jde o odpovídající styl řízení, odborné schopnosti ředitelky školy, její charakterové a osobnostní vlastnosti, dovednost být zásadovým a důsledným vůdcem kolektivu (mít charizma), který svým příkladem strhává své spolupracovníky k potřebné spolupráci.
Vytvářet moderní a současně jednoduché metody, technologie i organizační stupně řízení. Centrem zájmu se stává péče o stabilní dlouhodobé předpoklady úspěšné podnikatelské činnosti, zvláště kvalita, inovace, umění podnikatelsky se prosadit.
V oblasti předškolního vzdělávání jde o dobrou orientaci ředitelky školy v měnících se podmínkách, dobrou analýzu možností školy, ucelenou vizi a z ní vyplývající koncepci práce školy, o jednoduché, jasné a funkční struktury řízení – uvnitř školy, o kvalitní spolupráci s rodinou, o prosazování se na veřejnosti (nejlépe výsledky dětí) trvale kvalitními vnějšími vztahy a o informování veřejnosti (včetně inzerce a reklamy) a o schopnost dalšího získávání peněz.
Nelze opomenout ani manažerské schopnosti učitelky: monitorování, programování – projektování, organizování a využívání efektivních metod vzdělávání, vyhodnocování, sebereflexi i schopnosti účinné spolupráce s druhou učitelkou, s rodiči dětí i s dalšími partnery a odborníky.
I zde se doporučuje nejen důsledné, ale také souběžné využívání uvedených doporučení.