Podmínky úspěšného řízení - managementu, využitelné ve školství

Má-li škola plnit v některých směrech obdobné funkce jako jiné organizace nebo výrobní podniky, měla by pro úspěšné fungování systému řízení plnit tyto podmínky:

Ukázka z knihy Současná mateřská škola a její řízení. Tato kniha již není k dostání, ale zkuste se podívat na další naše knihy pro MŠ.

Systém je dobře zkonstruován

 Má cíle a funkce, jasně ví, čeho je třeba dosáhnout a jak toho dosáhnout. Má optimální strukturní výstavbu cílů a funkcí. Stavební struktura cílů je přizpůsobivá, má schopnost „učit se“, likviduje disfunkční jevy, odstraňuje živelnost a řeší konflikty celé organizace. V oblasti předškolního vzdělávání jde o jasnou koncepci – vizi školy, kvalitně a funkčně v souladu s RVP PV vytvořené školní i třídní vzdělávací programy, včetně řízení – organizačního zajištění, koordinování, kontroly, hodnocení, sebehodnocení, evaluace, ale také schopnosti přizpůsobovat se novým podmínkám a pružně řešit i odstraňovat nežádoucí jevy.

Má kvalitní personální vybavení

Řídící a správní aparát má odpovídající kvalifikační strukturu. Každý vedoucí má odpovídající odbornou i řídící způsobilost pro výkon své funkce. Tomu odpovídají i metody a styl jeho práce.

V oblasti předškolního vzdělávání jde o převážně stabilní kolektiv, kde má ředitel, pedagogický i ostatní personál odpovídající pedagogickou i odbornou způsobilost nebo odpovídající kvalifikaci a každý člen zná svou jasně písemně vymezenou pracovní náplň a své stanovené kompetence – odpovědnost, povinnosti i práva. Vedoucí pracovník i každý pedagog zná a užívá přiměřené a efektivní metody práce, zná rizika, styl jeho práce odpovídá potřebám a zájmům předškolních dětí i kvalitě práce podřízených.

Pracuje v dobrém sociálněpsychologickém klimatu

Doporučujeme také: Osobnost předškolního pedagoga.

Jedinci, kolektivy i celá instituce se podílejí nebo alespoň znají cíle i fungování systému. Ztotožňují se s nimi, chtějí jich dosáhnout. Zdroje rozporů a konfliktů jsou minimální. V mezilidských vztazích převládají morální zásady, zdravá soutěživost, ochota ke spolupráci, seberealizační vztahy, přiměřená sociální mobilita aj.

V oblasti předškolního vzdělávání se všichni členové kolektivu v úzké vazbě na rodiny dětí i na děti samé co nejvíce podílejí na tvorbě, realizaci i vyhodnocování školního a třídního vzdělávacího programu a s ním souvisejících činností. Převládá otevřená komunikace, kooperace se snahou a ochotou dosáhnout stanovených cílů.

Má dobře sladěné nástroje řízení

Kriteriální ukazatele hospodářské činnosti odpovídají potřebám, cílům a funkcím. Všechny nástroje podněcují k iniciativě, racionálnosti a efektivitě činností. Všechny nástroje mají patřičný význam, trvalejší platnost, neobsahují v sobě rozpory a nepřipouštějí výjimky.

V oblasti předškolního vzdělávání jsou to veřejná, jasně vymezená a všemi přijímaná organizační pravidla a kritéria. Systém vnitřního a vnějšího hodnocení a evaluace i sebehodnocení jsou efektivní, hodnocení a odměňování jsou systematické, spravedlivé a motivující k další práci.

Má dobře fungující nadřízené okolí

Nadřízené systémy mají rovněž odpovídající cíle, funkce, strukturu fungování. Jejich zásahy jsou regulérní, normativně upravené, kompetenčně a odpovědně vymezené. Formy a prostředky řídícího zasahování směrem dolů jsou předem známé. Uvědomují si, že vybočení brzdí a deformuje fungování podřízených systémů.

Existuje kvalitní Státní vzdělávací program. RVP PV, ŠVP jsou kvalitně zpracované, mají sladěné očekávané cílové výsledky – kompetence, které dítě vzděláváním získává. Kontinuálně funguje navazující povinné vzdělávání v základní škole. Záměry zřizovatele i ostatních nadřízených úřadů (krajů) jsou v souladu se státní politikou v oblasti předškolního vzdělávání, jejich zaměstnanci se dobře orientují v oblasti předškolního vzdělávání a jeho současných prioritách.

Je dobře vybaven technickými prostředky

Má odpovídající pracovní prostory, organizační, výpočetní, komunikační a dopravní techniku.
V oblasti předškolního vzdělávání je vytvořeno podněcující věcné a funkční prostředí podporující přirozenou aktivitu, zvídavost a samostatnost dětí – bezpečnost, duševní i fyzickou hygienu, zajištěna je správná životospráva – vhodné složení jídelníčku, využívaný pitný režim, dostatečný prostor pro pohyb, průběžně inovované vybavení doplněné pracemi dětí apod.

Nejde o zcela vyčerpávající úplnost vyjmenovaných podmínek. Zdůrazňuji však jejich vzájemnou systémovou spojitost. To znamená, že nesplnění některé z podmínek se může téměř řetězovitě negativně promítat do dalších oblastí. Podobně může výrazně kvalitnější naplnění některé z podmínek kladně ovlivnit nebo oslabit nepříznivou situaci v plnění jiné z podmínek.
Využít lze i následujících doporučení:

Orientovat činnost firmy na zákazníka

Potřeby, preference, obliba a zájmy zákazníka jsou rozhodujícím kritériem pružné orientace při rozhodování – co, jak a kdy dělat. Tomu je nutno podřídit celou svoji práci i řešení vnitřních problémů.

V oblasti předškolního vzdělávání jde o respektování zájmů a potřeb rodiny v souladu s RVP PV, o aktivní spoluúčast rodiny, která je prioritně zodpovědná za výchovu dítěte, o partnerské vztahy (povinnost i práva), o vzájemné respektování a ovlivňování v rámci daných pravidel, ale také o public relations – vnější vztahy s odborníky, základní školou, zřizovatelem, dalšími partnery – sponzory.

Zajistit inovace

Co nejvyšší rychlost, pružnost a zvláště úspěšnost odpovědí na vznikající podnikatelské příležitosti závisí na tom, zda se podaří vytvořit proinovační klima ve všech oblastech činnosti. Důležité je i tempo a úroveň (stupeň) inovací a jejich zhodnocení. Proinovační klima je podmíněno motivací a pružností práce malých skupin a jejich neformálním vedením.

V oblasti předškolního vzdělávání jde o selektivní přijímání a zavádění inovací vhodných pro konkrétní mateřskou školu, programového materiálu, metod práce, stylu řízení, systému kontroly, hodnocení, evaluace apod., podmíněných jejich pozitivním přijímáním všemi členy kolektivu včetně rodičů.

Odborná kvalita spolupracovníků

Čtěte také: Pozor, rodiče ve školce!

Důležitou podmínkou k úspěchu je vytvořit stabilní, výkonný, kvalifikačně připravený a odborně kompetentní tým spolupracovníků pro všechny oblasti činnosti firmy. Kultura firmy i metody vedení mají zabezpečit dlouhodobou loajalitu a aktivitu zaměstnanců, péči o jejich kvalifikační růst, sociální jistotu a osobní angažovanost. Participační princip by měl mít své místo i v oblasti odměňování ve spojení s reálnými výsledky práce jednotlivce i skupiny.

V oblasti předškolního vzdělávání jde o soustavné, systematické a koordinované další vzdělávání pedagogů a ostatních pracovníků školy a účinné přenášení poznatků do praxe, o jejich týmovou práci – oboustrannou a otevřenou komunikaci, vzájemnou podporu, kooperaci a spravedlivé odměňování podle aktivity, tvořivosti i kvality dosažených výsledků.

Kvalita vedení spolupracovníků

Styl řízení vytváří zájem na kvalitních výsledcích činnosti, stimuluje inovační aktivity a důslednou orientaci na zákazníka. Místo přísné kontroly se preferují motivační metody, participace, společné hodnoty, zájmy a cíle. Kritériem úspěšnosti pracovního postupu jsou především dosahované výsledky a ochota aktivně a kvalitně plnit úkoly v rámci daného pracovního zařízení.

V oblasti předškolního vzdělávání jde o odpovídající styl řízení, odborné schopnosti ředitelky školy, její charakterové a osobnostní vlastnosti, dovednost být zásadovým a důsledným vůdcem kolektivu (mít charizma), který svým příkladem strhává své spolupracovníky k potřebné spolupráci.

Využívání efektivních manažerských postupů nebo systému

 Vytvářet moderní a současně jednoduché metody, technologie i organizační stupně řízení. Centrem zájmu se stává péče o stabilní dlouhodobé předpoklady úspěšné podnikatelské činnosti, zvláště kvalita, inovace, umění podnikatelsky se prosadit.

V oblasti předškolního vzdělávání jde o dobrou orientaci ředitelky školy v měnících se podmínkách, dobrou analýzu možností školy, ucelenou vizi a z ní vyplývající koncepci práce školy, o jednoduché, jasné a funkční struktury řízení – uvnitř školy, o kvalitní spolupráci s rodinou, o prosazování se na veřejnosti (nejlépe výsledky dětí) trvale kvalitními vnějšími vztahy a o informování veřejnosti (včetně inzerce a reklamy) a o schopnost dalšího získávání peněz.

Nelze opomenout ani manažerské schopnosti učitelky: monitorování, programování – projektování, organizování a využívání efektivních metod vzdělávání, vyhodnocování, sebereflexi i schopnosti účinné spolupráce s druhou učitelkou, s rodiči dětí i s dalšími partnery a odborníky.

I zde se doporučuje nejen důsledné, ale také souběžné využívání uvedených doporučení.