Podpora rozvoje dětí v mateřské škole

„Probudit život - a nadále mu dovolit, aby se volně rozvíjel – v tom spočívá první úkol učitele.“ Maria Montessori

Inspirací k napsání knihy Podpora rozvoje dětí v mateřské škole byly její autorce Sybille Schmitz nejen její vlastní děti, ale především mnohaletá praxe poradkyně pro učitelky mateřských škol, lektorky pedagogických kurzů a rodinné terapeutky. Své postřehy a závěry směřuje především k pedagogům mateřských škol. V úvodní části vysvětluje, jak bychom se na děti měli dívat a porozumět jim. Další části pak pojednávají o pěti dílčích tématech pedagogického pozorování: orientace na zdroje, potřeby, kompetence, vztahy a zaměření na osobu, na danou situaci a vědomí souvislosti. Poslední část se pak věnuje pedagogické praxi. Celou knihou se táhne jak červená nit podpora individualizovaného vzdělávání s cílem pomoci pedagogům lépe poznat děti, se kterými pracují a adekvátně na ně výchovně působit.

Z německého originálu Ich sehe dich und verstehe, was du brauchst. Fünf pädagogische Grundorientierungen zur Entwicklungsbegleitung přeložila Kateřina Prešlová.

Zakoupíte na našem e-shopu

Ukázka:

„Mapa pokladu“ dětských zdrojů

Stanovení cílů

Při práci na plakátu zdrojů je cílem získat pohled na dítě a jeho rodinu z perspektivy zdrojů a vybudovat si důvěru ve stávající potenciál dítěte a jeho rodiny. Dalším důležitým cílem plakátu zdrojů je posílení samotné rodiny díky živoucímu a přitažlivému ztvárnění rodinných a dětských zdrojů.

Materiál

Velký list papíru, různobarevné tužky, kartičky z barevného papíru pro nadpisy, aktuální fotografie rodiny a dítěte.

Postup

Učitelky nejprve provedou soupis všech zdrojů, které doposud u dítěte, v jeho rodině a okolí vysledovaly. Pak pozvou rodiče na pohovor. Spolu s rodiči zapíšou všechny další zdroje a prameny síly, které rodině dodávají podporu, povzbuzení, konkrétní každodenní péči, spolehlivé vztahy a sociální sítě, a na základě těchto informací spolu s rodiči vytvoří atraktivní, informativní a veselý plakát zdrojů.

  • Jak by měl plakát vypadat, aby dítě opravdu cítilo osobní angažovanost, povzbuzení a podporu? Co bych měla zdůraznit? Příklady: Který dětský hrdina by měl být zobrazen uprostřed? Která fotografie, heslo, hláška nebo obrázek by dítě potěšil, vzbudil jeho zájem nebo mu poskytl naději? Které fotografie bych měla nalepit? Které barvy, symboly, tvary atd. bych měla použít? (Alternativně můžete plakát vyrobit společně s dítětem či s rodiči).

  • Jak by měl být plakát vytvořen, aby byl podporou i pro rodiče v jejich rodičovské úloze a v jejich vtahu k dítěti a umožňoval realistický, optimistický pohled?

 

Výhody plakátu zdrojů a možnosti jeho využi

  • Společně vytvořený plakát zdrojů nabízí řadu výhod, neboť rodiče odcházejí z pohovoru s pocitem, že jste jim dodaly sílu.
  • Pedagogické pracovnice nasměrují svůj vnitřní postoj vůči rodině v souladu s orientací na zdroje.
  • Plakát představuje názorný soupis aktuálních zdrojů rodiny.
  • Plakát lze pověsit doma na dveře v dětském pokoji a čerpat z něj sílu a motivaci.
  • Plakát se dá použít pro identifikaci konkrétních možností podpory, pokud dítě pro svůj vývoj vyžaduje mimořádný přístup.
  • Později lze plakát doplňovat a aktualizovat.
  • Plakát celé rodině připomíná dostupné zdroje a umožňuje realistický pohled na dítě.
  • Hotový plakát (nebo jeho fotografie) se stane součástí vaší dokumentace osobního rozvoje a je možné jej vložit do portfolia.

Otázky k zamyšlení nad plakátem zdrojů

(Společně) vytvořený plakát zdrojů ukáže vám a vašim kolegyním z pracovního týmu rozmanité zdroje dítěte, podpoří vaši spolupráci s rodiči a je rovněž cenným zdrojem podnětů pro nadcházející výchovné působení. Děti se budou z plakátu radovat a bude jim dodávat vnitřní odvahu. Během interní porady týmu nad konkrétním případem, resp. při pohovoru s rodiči se ptejte:

  • Co mě/nás napadá, když se dívám na všechny tyto zdroje dítěte?
  • Co mi procházelo hlavou během shromažďování těchto zdrojů?
  • Co mě/náš tým napadlo?

  • Jak se nyní změnil můj, resp. náš pohled na dítě a jeho rodinu?
  • Co mě udivuje? Co mě překvapilo? Jaké poznatky jsem získala / jsme získaly? Co ve mně probouzí zvědavost? Kde mi scházejí vědomosti?
  • Které z těchto zdrojů již pravidelně využíváme v každodenní práci s tímto dítětem (a jeho rodinou)? Které z těchto zdrojů jsou obzvlášť spolehlivé?
  • Které z těchto zdrojů bychom mohly my, resp. dítě využívat v každodenním životě ještě častěji než doposud? Které zdroje bychom mohly aktivovat výrazněji nebo využívat více než doposud?
  • Jaké uznání nebo jakou zpětnou vazbu bych ráda vůči dítěti projevila? Jak moc velký pozitivní dojem jsem si vytvořila? Které zdroje rodiny si zaslouží uznání?
  • Které zdroje mohou být v nejbližší době nově zpřístupněny či vytvořeny? Jak zde mohu přispět? Jak mohu zapojit/začlenit rodiče nebo jiné osoby (např. kolegyně, tým, specializovanou službu, prarodiče, jiné osoby)?
  • Které otázky jsou pro mě dosud nezodpovězené? Jak bych na ně mohla nalézt odpověď? Které otázky smějí zůstat nezodpovězené a není třeba na ně odpovídat?
  • Které ze svých vlastních zdrojů mohu při působení na toto dítě využívat častěji? Jak mohu podpořit sebe samu? Co mi pomůže? Co mohu dítěti nabídnout?
  • Které další zdroje mě napadají, které by mohly být užitečné, prospěšné, přínosné či nápomocné pro mě, pro rodiče nebo pro dítě?

O autorovi

Sybille Schmitz je logopedka a rodinná terapeutka, pracuje s předškolními dětmi.

Všechny knihy autora